Google zítra oslaví dvacet let od spuštění svého vyhledávače a nadělil si několik novinek. Většina se přitom týká mobilní verze. Přibude nová sekce doporučující obsah, ve výsledcích bude více videí, Příběhů a Google Obrázky získají integrované Lens.
Zaměření prvotně na mobilní verzi přitom ukazuje, jak se Googlu proměnili jeho uživatelé, kteří už z většiny vyhledávají ze smartphonů, než z počítačů. Nacházet informace na menších displejích je ale v mnohých případech složitější a méně pohodlné, na což se Google zaměřil a většina novinek se věnuje právě proaktivnímu nabízení obsahu.
Vyhledávání nejsou jen samostatné fráze
Dle Googlu je mnoho vyhledávání vázáno na události, které se odehrávají více dní, a potřebné informace hledáme opakovaně. Vyhledávač se tak nově bude snažit navázat tam, kde jste přestali, k čemuž mají napomoci nové activity cards. Ty budou zobrazovat vybrané odkazy z vaší historie vyhledávání, které se týkají daného tématu. Díky tomu bude mnohem snazší vrátit se ke stránkám, které jste dříve nalezli, ale neuložili jste si je pro pozdější použití. Karty se neobjeví u všech vyhledávání ale jen tehdy, kdy Google uzná za vhodné a bude možné z nich rovnou případné nepohodlné odkazy vymazat. Do vyhledávače se karty dostanou později v tomto roce.
Nové karty Aktivity a vylepšené Kolekce se začnou objevovat přímo ve vyhledávání.
Vylepšení se již na podzim dočkají i Sbírky (v anglické verzi Collections), do kterých si již nyní můžete přidávat odkazy či umístění na mapě. Nově se ale propojí přímo s vyhledáváním a activity cards. Google také bude aktivně doporučovat další odkazy, které by se vám do sbírky mohly hodit na základě vyhledávání a stránek, které jste si dříve uložili.
Google se zaměří i na informační karty, které se objevují v pravém sloupci ve vyhledávání na počítači či nahoře na telefonech. Krom základních informací nabídnou i záložky s nejčastěji hledanými otázkami týkající se tématu, na které rovnou odpoví bez potřeby zadávání dotazu. Například se tak u psího plemena můžete dozvědět nejčastější jména či tipy, jak správně pečovat o jejich srst. Zde Google pracuje postupně a u některých témat jsou nové karty již k dispozici.
Google nedávno experimentoval s webem pro cestovatele:
Discover vám pomůže objevit zajímavý obsah
V minulém roce Google uvedl Feed – tedy stream doporučených článků na základě témat, která vás zajímají a často je hledáte. Nyní dochází k přejmenování na Discover. Společně s tím dochází i k mírnému redesignu a rozšíření. Na mobilech se totiž Google zbaví typické prázdné homepage s vyhledávacím polem a nabídne zde právě sekci Discover.
Discover nabídne více videí a dalšího obsahu přímo na homepage vyhledávače. A u každé položky můžete hlasovat, zda se vám líbí či ne.
Funkčně bude Feedu velmi podobný, doporučovat bude ale více různorodého obsahu a u každého doporučení můžete hlasovat, zda chcete podobných příspěvků více, či méně, na základě čehož by se měl celý systém doporučování zlepšovat. Nově ale zvládne nabízet články ve více jazycích dle vašich preferencí, prozatím ale bude dostupný pouze v USA a v angličtině a španělštině. Další jazyky a země by měly přijít postupně.
Příběhy, příběhy všude!
Důležitým prvkem jsou i vida, na která sází čím dál více vydavatelů a tvůrců obsahu a Google je začne zdůrazňovat i ve vyhledávání. zde ukáže i krátké animované náhledy pro představu, co se ukrývá uvnitř. Doufejme, že ale novinka bude omezená na datovém připojení alespoň do doby, než budou u nás zvykem vyšší datové balíčky.
Příběhy, čili Stories, jsou hitem všude. Po úspěchu na Snapchatu je zkopíroval Instagram, Facebook, YouTube a vlastně i samotný vyhledávač Google. Nyní ale dojde k rozšíření a hlavně – tvořit je bude přímo Google za pomoci umělé inteligence. Oproti konkurenci nezmizí po 24 hodinách, nabídnou ale obsah přizpůsobený na šířku zaměřený hlavně na obrázky a krátká videa. Prozatím začne pouze u celebrit, časem by ale mělo dojít k rozšíření.
Google Lens zamíří do vyhledávání obrázků
Lens je pomůcka k vizuálnímu vyhledávání, kterou Google integroval do svého Asistenta a Google Fotek. Nyní se ale rozšíří i do klasického vyhledávání obrázků. Díky tomu bude možné snadno nalézt objekty na fotografii či podrobnější informace. Krom automatického rozpoznání a vyhledání předmětů bude možné i ručně ukázat na konkrétní místo.