Už si to ani neuvědomujeme, ale vyhledávací engine od Googlu je technologie, která zásadně změnila naše životy. A teď je v ohrožení. Podle The New York Times si to myslí i generální ředitel Googlu Sundar Pichai, který ve firmě „vyhlásil poplach“ kvůli ChatGPT a tomu, co by tato technologie mohla znamenat pro budoucnost.
Aktuální Vyhledávání Google uživateli vrací seznam internetových odkazů (plus část dat strukturovaných v Knowledge Graph) a člověk si musí finální informaci přečíst sám. Ale ChatGPT je umělou inteligencí hnaný chatbot, který na to jde jinak – je schopný konverzovat způsobem, který je lidem přirozený. Zatím mu chybí informace a občas si trochu vymýšlí, ale jsou to schopnosti porozumět textu a generovat text, které zapůsobily na laickou i odbornou veřejnost po celém světě.
Evidentně si všimli i v Googlu. V technologii vidí riziko, které by mohlo zlomit i dosud neohroženého giganta. Nebo také obrovskou příležitost – pokud dokážou nové algoritmy použít ve svůj prospěch a integrovat do svých služeb.
Google se s chatboty pere už řadu let a jeden z vývojářů v létě tvrdil, že LaMDA (language model for dialogue applications) má rozum na úrovni dítěte. Není to pravda, přesto jsou schopnosti systému opravdu působivé. A Google paradoxně vyvinul i jádro, které posloužilo jako základ pro ChatGPT.
Nejvážnější problémy
Problém je, že tento způsob doručení informace k uživateli nedovoluje efektivní zapojení reklamy. A ta pro Google aktuálně představuje 80 % příjmů.
Jsou tu i další problémy. Výše jsem zmínil, že si ChatGPT „trošku vymýšlí“. Je to způsobeno tím, že systém čerpá z širokých vod internetu, kde jsou i informace chybné, toxické či úmyslně zavádějící.
- Příklad z redakčního života: požádali jsme AI, aby napsala článek o Márii Telkes. Napsala jej krásně, akorát vědkyni, která se věnovala solárním technologiím, bez mrknutí oka přidal i vynález kardiostimulátoru.
- Příklad z nedávné historie: v roce 2016 musel Microsoft vypnou svého chatbota, protože po pár dnech nasávání lidské konverzace začal chrlit rasistické texty a vzývat Hitlera. Zuckerbergova Meta udělala podobnou zkušenost před pár týdny.
Jinými slovy, tento problém je fundamentální, principiální a nebude snadné jej odstranit. Mladé a agilní startupy budou výrazně ochotnější hledat nové cesty a jít do rizika než Google, který by riskoval roky budované jméno a ještě ohrozil svůj stěžejní zdroj příjmu.
Code red
Nicméně v Googlu vyhlášený poplach znamená, že do oblasti AI chatbotů půjde ještě více peněz a Sundar Pichai už přesměroval další týmy, které se budou tématu věnovat. Už dnes se mluví o květnové konferenci, na které Google představí nové AI projekty, ale také by měl odpovědět na základní otázku, jestli od základu změní způsob, jakým lidstvo vyhledává informace.
Experti se nejvíc přiklání k názoru, že Google bude konverzační AI dále zkoumat v laboratořích a do Vyhledávání ji bude pouštět jen pomalu a postupně – ostatně tak to dělá už několik let.