Google | Superpočítače | Kvantové počítače

Google údajně postavil kvantový stroj, který je miliardkrát rychlejší než nejrychlejší superpočítač světa

Kvantová nadvláda – v anglickém originálu quantum supremacy. Co to je? Svým způsobem první benchmark kvantových počítačů. Termín poprvé použili ve svých studiích počítačoví vědci a matematici sponzorovaní Googlem, když právě tímto termínem před několika lety definovali kvantový stroj, který prokáže, že funguje, protože spočítá něco, co současná polovodičová technologie nedokáže.

Pokud by se to někomu podařilo, byl by to historický milník, který odstartuje éru kvantových počítačů – mašin, které využívají pokročilé jevy kvantové fyziky k velmi rychlým paralelním výpočtům. Třeba takovým, kdy v jeden okamžik známe všechny možné výsledky nějaké funkce.

Vědci v minulosti už několikrát tvrdili, že tohoto bodu dosáhli, když z několika qubitů – kvantových bitů – postavili výpočetní mechanizmus se schopnostmi, které by byly křemíkovou technologií nedosažitelné, nicméně se nikdy nejednalo o počítač v pravém slova smyslu.

Tři minuty a dvacet sekund, nebo deset tisíc let

Financial Times nyní píše o nové studii Googlu, která se objevila na webu NASA (Google na vývoji kvantových počítačů spolupracuje právě s NASA), nicméně krátce poté opět zmizela. Podstatné je to, co se ve zprávě podle FT psalo.

Google prý dosáhl kvantové nadvlády. Jeho kvantový stroj spočítal jistý problém v čase 3:20 – tedy za tři minuty a dvacet sekund. V čem tkví kvantová nadvláda? V tom, že by stejný výpočet současný nejvýkonnější superpočítačový cluster planety – americký Summit se změřeným výkonem 148 PFLOPS – počítal, a teď se posaďte, zhruba 10 tisíc let.

Pakliže se nejedná o omyl, asi bychom něco podobného mohli považovat za doklad, že tu je kvantový stroj, který dokáže něco, co současná počítačová technologie nezvládne, ani kdybychom paralelně zapojili všechny známe superpočítače dohromady.

Na univerzální kvantový počítač stále čekáme

Kvantové výpočetní stroje už v minulosti pomocí qubitů spočítaly simulace některých molekul a dalších velmi specifických algoritmů, zatím se ale nikomu nepodařilo postavit univerzální kvantový počítač, který by se choval podobně jako ten, na kterém nyní čtete tento článek.

Pokud by se to jednoho dne podařilo, znamenalo by to další technologickou revoluci, výpočetní výkon by totiž mohl poskočit o mnoho řádů, což by pomohlo třeba rozvoji mnoha algoritmů pro umělou inteligenci.

Jediný takový stroj by nahradil všechny superpočítače světa dohromady a ve zlomku okamžiku by rozluštil všechny současné bezpečnostní šifry. Už dnes tedy vědci vyvíjejí kryptoalgoritmy, které by měly odolat i kvantovým počítačům. Přitom se jich dočkáme třeba až za několik desítek let.

Google podle Financial Times odmítl smazaný článek jakkoliv komentovat.

Diskuze (57) Další článek: ADATA má nové externí SSD řady SC680. Nabízí kapacitu až 960 GB a rozhraní USB-C

Témata článku: Google, NASA, Počítače, Fyzika, Superpočítače, Kvantové počítače, Kvantový počítač, Kvantum, Stroj, Počítač, SUP, SVE, Super, Financial Times, Str, Summit, Nadvláda

Windows 11 jsou za rohem. Microsoft už spustil reklamní kampaň
Lukáš Václavík
Windows 11ReklamaMicrosoft
40 ženských erotických symbolů osmdesátých let

Vyzývavá krása, rafinovanost, nevinnost i perverzní voyeurské fantazie. Filmaři už se sexu ve filmu nebáli, a tak dala 80. léta vzniknout řadě kultovních ženských erotických symbolů.

Marek Čech
Filmy a seriály
Recenze Windows 11. Microsoft nás opíjí rohlíkem a omezuje použitelnost

** Oproti Desítkám významně stouply hardwarové požadavky ** Windows 11 mají nový vzhled, ale výrazně narušují workflow. ** Potěší vyhledávání, multitasking i rychlejší aktualizace

Petr Urban
Windows 11Testy
Recenze hry Kena: Bridge of Spirits. Pohádka, na kterou se vyplatilo počkat

Chtělo to sice pár odkladů, ale konečně jsme se dočkali. Pohádkový svět Keny od studia Ember Lab je něco, co se od nového studia v herním průmyslu jen tak nevidí.

Martin Nahodil