Google | Superpočítače | Kvantové počítače

Google údajně postavil kvantový stroj, který je miliardkrát rychlejší než nejrychlejší superpočítač světa

Kvantová nadvláda – v anglickém originálu quantum supremacy. Co to je? Svým způsobem první benchmark kvantových počítačů. Termín poprvé použili ve svých studiích počítačoví vědci a matematici sponzorovaní Googlem, když právě tímto termínem před několika lety definovali kvantový stroj, který prokáže, že funguje, protože spočítá něco, co současná polovodičová technologie nedokáže.

Pokud by se to někomu podařilo, byl by to historický milník, který odstartuje éru kvantových počítačů – mašin, které využívají pokročilé jevy kvantové fyziky k velmi rychlým paralelním výpočtům. Třeba takovým, kdy v jeden okamžik známe všechny možné výsledky nějaké funkce.

Vědci v minulosti už několikrát tvrdili, že tohoto bodu dosáhli, když z několika qubitů – kvantových bitů – postavili výpočetní mechanizmus se schopnostmi, které by byly křemíkovou technologií nedosažitelné, nicméně se nikdy nejednalo o počítač v pravém slova smyslu.

Tři minuty a dvacet sekund, nebo deset tisíc let

Financial Times nyní píše o nové studii Googlu, která se objevila na webu NASA (Google na vývoji kvantových počítačů spolupracuje právě s NASA), nicméně krátce poté opět zmizela. Podstatné je to, co se ve zprávě podle FT psalo.

Google prý dosáhl kvantové nadvlády. Jeho kvantový stroj spočítal jistý problém v čase 3:20 – tedy za tři minuty a dvacet sekund. V čem tkví kvantová nadvláda? V tom, že by stejný výpočet současný nejvýkonnější superpočítačový cluster planety – americký Summit se změřeným výkonem 148 PFLOPS – počítal, a teď se posaďte, zhruba 10 tisíc let.

Pakliže se nejedná o omyl, asi bychom něco podobného mohli považovat za doklad, že tu je kvantový stroj, který dokáže něco, co současná počítačová technologie nezvládne, ani kdybychom paralelně zapojili všechny známe superpočítače dohromady.

Na univerzální kvantový počítač stále čekáme

Kvantové výpočetní stroje už v minulosti pomocí qubitů spočítaly simulace některých molekul a dalších velmi specifických algoritmů, zatím se ale nikomu nepodařilo postavit univerzální kvantový počítač, který by se choval podobně jako ten, na kterém nyní čtete tento článek.

Pokud by se to jednoho dne podařilo, znamenalo by to další technologickou revoluci, výpočetní výkon by totiž mohl poskočit o mnoho řádů, což by pomohlo třeba rozvoji mnoha algoritmů pro umělou inteligenci.

Jediný takový stroj by nahradil všechny superpočítače světa dohromady a ve zlomku okamžiku by rozluštil všechny současné bezpečnostní šifry. Už dnes tedy vědci vyvíjejí kryptoalgoritmy, které by měly odolat i kvantovým počítačům. Přitom se jich dočkáme třeba až za několik desítek let.

Google podle Financial Times odmítl smazaný článek jakkoliv komentovat.

Diskuze (57) Další článek: ADATA má nové externí SSD řady SC680. Nabízí kapacitu až 960 GB a rozhraní USB-C