Google | DuckDuckGo | Soukromí

Google sleduje uživatele i v anonymním okně, tvrdí konkurenční DuckDuckGo. Google se brání

Google sleduje uživatele i v anonymním okně, tvrdí konkurenční DuckDuckGo. Google se brání

Přizpůsobování výsledků vyhledávání na Googlu na základě toho, zda jste či nejste přihlášení, je známá věc. Vyhledávač poté přizpůsobí výsledky vyhledávání na základě předchozích hledání a dalších dostupných dat. Nyní ale přišel vyhledávač DuckDuckGo s tím, že Google personalizuje výsledky i bez přihlášení v anonymním okně, kde by měl být zcela neutrální.

Své tvrzení DuckDuckGo opírá o výsledek svého měření, které prováděl u 76 respondentů na počítačích. Ti postupně hledali výrazy gun control, immigration a vaccinations v anonymním okně prohlížeče a poté v klasickém, kde byli přihlášení pod Google účtem. Cílem bylo zjistit, jak moc se liší výsledky vyhledávání mezi sebou – Google by totiž v anonymním okně neměl výsledky upravovat podle přihlášeného účtu.

Klepněte pro větší obrázek
Vlevo jsou výsledky s přihlášeným účtem, vlevo v anonymním okně. Výsledky jsou téměř stejné.

Výsledkem bylo zjištění, že výsledky se mezi anonymním a klasickým oknem téměř nelišily, rapidně se ale rozcházely mezi jednotlivými uživateli. Z toho DuckDuckGo vyvozuje, že Google stále bere v potaz přihlášeného uživatele a narušuje tak jeho soukromí.

Proti nařčení se ale výrazně ohradil Google, který na Twitteru publikoval celou sérii tweetů vysvětlujících, jakým způsobem dochází k řazení výsledků.

Opravdu sleduje i v anonymním režimu?

Podle Googlu je přihlášený účet pouze minoritní část, která ovlivňuje jednotlivé složení vyhledávání a mnohem větší roli hraje poloha uživatele, denní doba a jazyk. Pokud tedy vyhledává přihlášený i nepřihlášený ve stejnou chvíli ze stejného místa, měl by dostat velmi podobné výsledky a nijak to nesouvisí se sledováním uživatelů.

DuckDuckGo je známý svým vyhraněným postojem vůči Googlu. Oproti němu totiž nepřizpůsobuje výsledky jednotlivým uživatelům a neprodává na základě jejich dat reklamu – ty placené odkazy, které se ve vyhledávání objeví, jsou pouze na základě dotazu, ne osobních dat. Výsledek jejich studie tak není příliš překvapivý.

Diskuze (21) Další článek: Špindlerův mlýn nabídne VR jako nikde jinde v Česku. Budete plavat v bazénu

Témata článku: Google, DuckDuckGo, Vyhledávače, Internet, Twitter, Soukromí, Anonymní okno, Výsledek vyhledávání, Účet, Okno, Osobní data, Přihlášený uživatel, Výsledek, Placený odkaz, Základ, Velká role, Stejné místo, Data, Podobný výsledek, Vyhledávání, Předchozí hledání, Stejná chvíle, Uživatelé, Anonymní režim, Minoritní část


Aktuální číslo časopisu Computer

Nejlepší programy pro úpravu fotek zdarma

Externí disky pro zálohu dat

Velký test: herní notebooky

Srovnání 12 batohů