Francie jako první země zavedla do své legislativy evropskou Směrnici o autorském právu na jednotném digitálním trhu, která letos na jaře prošla všemi schvalovacími procesy a členské země EU ji musejí implementovat do 7. června 2021.
Google na nový zákon musel reagovat. Vydavatelům, kteří mu neposkytnou úryvky textu a další podrobnosti, ukazuje ve Francii pouze omezené výsledky vyhledávání. Chybí v nich popis nebo obrázek. Tento stav je přitom pro evropské vydavatele standardní – sami musí případně aktivně oznámit, že chtějí návrat k předchozímu stavu.
Porovnání předchozího a nového výsledku vyhledávání. Chybí textový popis
Kromě delších textových popisů přijdou vydavatelé ve výsledcích také o obrázky. Lze předpokládat, že tím úplně zmizí z karuselu, který v horní části výsledků vyhledávání upozorňuje na aktuální články.
Obrázek z blogu francouzského Googlu. Vydavatelům, kteří nesouhlasí se zobrazováním úryvků a obrázků, zůstane jen titulek B
Směrnice zejména v loňském roce budila mnoho emocí, podle kritiků totiž znemožňuje snadné odkazování na další zdroje a přebírání krátkých úryvků z webů třeba internetovými vyhledávači. Není tedy překvapením, že ke klíčovým odpůrcům patřil třeba Google, zapojila se ale i Wikipedie a další.
Francouzský zákon 2019-775 (PDF) umožňuje přebírat hypertextové odkazy, izolovaná slova a velmi krátké úryvky. Zatímco definice URL je poměrně jasná, velmi krátký úryvek je dle kritiků zákona opět poměrně vágní slovní spojení.
Google nemá od vydavatelů souhlas
O to více všechny zajímá, jak na zákon zareaguje ten, kterého se týká zdaleka nejvíce – Google. A ten se už opravdu činí a webům, které identifikoval jako evropské tiskové publikace – tedy zpravodajské stránky dle nové směrnice, začal rozesílat upozornění na čerstvý francouzský zákon a skutečnost, že se jejich webové stránky mohou ve Francii zobrazovat ve výsledcích jinak než třeba v Česku.
Google začal rozesílat vybraným webům upozornění na odlišný způsob zobrazování ve Francii. Aby je mohl nadále plně indexovat, bude potřebovat souhlas.
U takto označeného webu by totiž mohl Google zobrazovat vedle odkazu jen nadpis a mohly by chybět jakékoliv další informace. Google zároveň upozorňuje, že podobně krácené úryvky z důvodu nižší kvality služby může zařadit na horší pozici ve výsledcích.
Jak dát Googlu zelenou
Google se automatickým označením webu chrání před případnými stížnostmi, protože by jinak od každého vydavatele potřeboval předem svolení k plné indexaci.
Náhled, jak by vypadal výsledek ve vyhledávání bez souhlasu a souhlasem k indexaci v nástroji pro webmastery Google Search Console
Webmasteři, kteří budou chtít mít i nadále ve Francii plně indexované weby v Googlu, tak musí dát vyhledávači svolení v nástroji Search Console, případně mohou upravit rozsah indexování dle jednotlivých stránek pomocí speciálních značek, které indexovacímu robotu sdělí, co všechno může Google přebírat.
Francie je první, chování Googlu se tedy ještě může v čase měnit podle toho, jak budou vstupovat v platnost další národní legislativy, které se mohou navzájem lišit.