Sundar Pichai Foto:  Sam Churchill ,  CC BY 2.0

Sundar Pichai | Foto: Sam Churchill, CC BY 2.0

7
Fotogalerie

Google prodává stále více hardwaru i cloudových služeb, musí ale platit více za získání uživatelů

  • Alphabet, pod který patří i Google, zveřejnil finanční výsledky za poslední čtvrtletí
  • Příjem všech společností dohromady byl celkem 32,3 miliardy dolarů
  • Zvyšují se ale náklady na získání uživatele od třetích stran

Alphabet zveřejnil aktuální finanční výsledky za posední čtvrtletí roku 2017 a i když se opět může pochlubit vyšším příjmem, investoři začínají mít mírné obavy. Hlavním tahounem je totiž stále Google tím pádem reklama. Googlu přitom stoupají náklady na akvizici uživatelů, které získává od třetích stran. Vzhledem k tomu, že reklama tvoří pro Googlu stále nejvýznamnější část příjmů, jedná se o poměrně vysoké riziko, které by v budoucnu mohlo hrát větší roli, než dnes.

Zvýšené náklady

Alphabet dosáhl za čtvrté čtvrtletí roku 2017 příjmu 32,32 miliardy dolarů, což je slušné zvýšení z původních 26,06 miliardy dolarů ve stejném období minulý rok. Čistý zisk byl v tomto případě 6,84 miliardy dolarů, tedy rovněž zlepšení z 5,33 miliardy dolarů, který byl v posledním čtvrtletí roku 2016.

Problém je, že Googlu stouply náklady na akvizici uživatelů, respektive nákup uživatelského provozu (TAC – Traffic Acquisition Cost), který meziročně vzrostl z 4,85 miliardy dolarů na 6,45 miliardy dolarů. Pokud tedy budeme řešit pouze očištěný příjem, jde o 25,9 miliardy dolarů.

Mezi třetí strany, které Googlu dodávají tento datový provoz s uživateli, je například Apple, který integruje vyhledávač Google do prohlížeče Safari a dalších míst, stejně tak Google musí platit ostatním prohlížečům za defaultní použití vyhledávání od Googlu – typicky Firefoxu a dalším.

Alphabet rovněž investoval větší prostředky do projektu autonomního řízení vozidel (Waymo) – 409 milionů dolarů, zatímco v minulém roce to bylo za stejné tři měsíce 209 milionů dolarů. Investice do této oblasti se ale určitě vyplatí, protože podle posledních informací má Alphabet rozhodně jeden z nejlepších a nejpokročilejších systémů řízení bez řidiče, díky kterému velmi snadno získá na svou stranu spoustu automobilových výrobců. A netřeba dodávat, že vzhledem k počtu vyrobených aut a ceně jedné licenci se mu investice určitě velmi rychle vrátí.

Mezi dalšími projekty, které se v rámci tohoto balíku podepsaly na výsledné ztrátě 916 milionů dolarů, je i vývoj a výroba chytrých zařízení Nest nebo zdravotní analytika (Verily) a další.

Hardwaru a cloudu se daří

Google se ale pochlubil růstem v oblasti cloudu a vlastního hardware. V případě cloudu už Google dosahuje na čtvrtletí příjem přesahující jednu miliardu dolarů (3 % z celkových příjmů), roční příjem by se tak měl poměrně snadno dostat přes 4 miliardy dolarů.

Proti velikánům jako je Amazon nebo Microsoft je to ale stále poměrně málo, protože za poslední čtvrtletí už Amazon v rámci cloudových služeb (pouze infrastruktura) dosáhl na příjem 5,1 miliardy dolarů a Microsoft už má rovněž 5,3 miliardy dolarů za jedno čtvrtletí (hlavně díky Office 365 a dalším produktivním aplikacím a nástrojům, nikoli samotnému prodeji cloudové infrastruktury Azure).

Celkový součet příjmu cloudu a hardwarových produktů Googlu, mezi kterými jsou telefony Pixel 2, chytré reproduktory Home, Chromecast a další, byl 4,69 miliardy dolarů, zatímco v minulém roce to bylo jen 3,4 miliardy dolarů. Šéf Googlu – Sundar Pichai zmínil, že meziročně prodali dvakrát více zařízení a zmíněných chytrých reproduktorů a adaptérů Chromecast se dohromady prodalo „desítky milionů“ kusů.

Googlu se tak rozhodně daří v této oblasti velmi rychle růst a lze předpokládat, že se už dočkáme pravidelných aktualizací stávajících modelů a do budoucna také zcela nových hardwarových produktů.

Určitě si přečtěte

Články odjinud