Google | Chrome | Reklama | Soukromí

Google přestane sledovat jednotlivé uživatele. Reklamy zacílí jiným způsobem

Google se letos přidá k Firefoxu a Safari a přestane v prohlížeči Chrome ukládat cookies třetích stran. Ty jsou dnes nejpoužívanější metodou pro sledování uživatelů napříč různými weby. Nyní už víme, čím je Google nahradí.

Firma na svém blogu potvrdila, že Chrome i Google Ads začnou pracovat s tzv. FLoC (Federated Learning of Cohorts). Jde o alternativní identifikátory, které nepracují s profily jednotlivých uživatelů, místo toho uživatele zařadí do různých charakteristických skupin podle jejich zájmů. Jednotlivec se tak schová v davu, ale inzerenti pořád budou moci přesně zacílit reklamu, takže fanoušek aut, mobilů a fotbalu neuvidí v bannerech pračky, nábytek a vonné svíčky.

Pomocí cookies se daly spojit konkrétní zájmy s jednotlivci a tyto informace se posílaly někam do cloudu. FLoC sice zájmy jednotlivců podle historie prohlížení sleduje také, vše se ale ukládá a vyhodnocuje pouze lokálně na počítači či mobilu. Navenek budou uživatelé součástí oněch charakteristických skupin. Prohlížeč webu prozradí, že daný uživatel je součástí skupiny XYZ.

Podle Googlu se tím zabijí dvě mouchy jednou ranou, zvýší se ochrana soukromí a reklamy zůstanou relevantní. Změna to bude o to významnější, protože Google má jednak největší reklamní síť a jednak nejpoužívanější prohlížeč.

První ovoce již brzy

Chrome 90 vydaný v dubnu bude první verzí s podporou FLoC. Od druhého čtvrtletí tento systém začne s partnery využívat v reklamách, byť zatím jen jako test.

Zrušení cookies třetích stran a nasazeních nových FLoC je součástí vyššího plánu na ochranu soukromí nazvaného Privacy Sandbox. Ten se týká celého projektu Chromium, takže by se měl využívat také u jiných prohlížečů na něm postavených (Edge, Opera, Vivaldi, Brave, Seznam apod.).

Je však nutné podotknout, že i když Google už ve vlastních reklamách nechce sledovat individuální uživatele, jiné reklamní systémy (třeba ten od Facebooku) v tom klidně pokračovat mohou, jsou i jiné způsoby identifikaci než cookies.

Novinky v Chromu 89:

Diskuze (18) Další článek: Dopisy už není třeba rozlepovat, MIT je dokáže přečíst rentgenem. Dokonce i když budou složené a stovky let staré

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,