V USA nadále probíhá soud týkající se téměř monopolního postavení Googlu na trhu s vyhledávači. V této souvislosti jsme nedávno psali o tom, že firma platí Applu až 20 miliard dolarů ročně za to, že Google bude výchozím vyhledávačem v Safari.
Tehdy šlo o odhad analytické společnosti Bernstein a nyní již víme, že nebyl úplně přestřelený. Během jednoho slyšení totiž Prabhakar Raghavan, viceprezident firmy zodpovědný za vyhledávání a reklamu, prozradil, že v roce 2021 vyplatil partnerům 26,3 miliardy dolarů.
Nejde již jen o Apple, ale také Samsung, Mozillu a další tvůrce alternativních prohlížečů. Cupertinská společnost ale coby největší kohout v kurníku brala nejvíc.
Platby přitom každou sezónu stoupají. V roce 2014 musel Google za pozici výchozího vyhledávače zaplatit 7,1 miliardy dolarů, předloni už to bylo oněch 26,3 miliardy. Zároveň se ale zvyšují i tržby z reklamy. V roce 2014 dosáhly za rok 46 miliard, před dvěma lety to bylo 146,4 miliardy. V daném roce činil čistý zisk firmy 76 miliard dolarů, třetinová částka tak padla na pojistku, že lidé budou používat spíš Google než Bing, DuckDuckGo či jinou alternativu.
Šéf celého Alphabetu Sundar Pichai tuto politiku v médiích obhajuje. Ze statistik vyplývá, že 75 uživatelů si nastavení výchozího vyhledávače nemění. Pozici si tak Google může doslova koupit. „Víme, že výchozí nastavení povede ke zvýšenému používání našich produktů a služeb,“ říká Pichai. Každý, kdo něco vyhledá pomocí Googlu, mu zároveň pomáhá vydělávat na reklamě.