Má to jednu výhodu do budoucna, nebudeme číst o dopravních nehodách, které způsobily buchty co kouřily řidiče za jízdy. 😁
Tak mě napadá, že by to silničáři měli implementovat už teď 😀Nebyly by výmluvy, že zase zaspali, prostě by si auta z netu (meteorologický stanice) stáhly data o počasí a frčely by podle potřeby B-]ovšem těžko podle zasněžených silničních pruhů, nebo nahozených značek, či při vanici s viditelnosti menší než 2 metr 😀
A já jen čekám až v nějakém zpravodajství uslyším reportáž:"Šokující zprávy! Velká dopravní nehoda na D1 (nebo spíš někde jinde). Při nehodě se srazily stovky aut. Desítky mrtvých a spousta zraněných lidí. Nikdo neví proč se to stalo, všechny auta byly vybavené inteligentním systémem na automatické řízení, který by podobným situacím měl předcházet. Podle předběžné analýzy vyšetřovatelů nepravděpodobnější příčinou nehody jsou šílení lidé, kteří se odvážili řídit MANUÁLNĚ a nezvládli svůj vůz. Několik podobných šílenců se již v minulosti objevilo, ale nikdy nezpůsobili takovou katastrofu. Vyšetřovatelé uvažují nad možným teroristickým útokem nebo nad nějakou sektou silničních závodníků."... (další den)"Nemožné se stalo skutečností! Včerejší dopravní katastrofu nezpůsobila sekta závodníků jak se předpokládalo. Podle specialistů za dopravní nehodou stojí počítačový virus, který systému řízení posílá falešné údaje ze senzorů a vozidlo před sebou vidí prázdnou vozovku. Tento velice nebezpečný virus byl označen jako Car/Mass.Crasher.A "
Naštěstí je téměř jisté, že podobný systém dopravy nebude nikdy zaveden, my ani naše děti se jej prostě nedožijí :)
Je temer jiste, ze tento system dopravy bude zaveden, ale pravda je, ze my ani nase deti se ho nedoziji.
Akorát auto které prezentujete bohužel není googlu - je to auto berlínského vývojového oddělení - více viz zde.: http://www.autonomos.inf.fu-berlin.de/... Také ostatní výrobci těchto systémů jsou poněkud dále než je psáno v článku, DARPA již v roce 2003 vyhlásila soutěž o toto chytré auto dokáže postavit a už v roce 2005 (při druhém ročníku) několik aut zvládlo nástrahy a dokázalo dojet do cíle (více zde: http://archive.darpa.mil/grandchallenge/... ) Tudíž hromada firem měla několikaletý náskok před Googlem. Ovšem stále zmiňovaný Google je zatím první o kom se píše, protože jej každý zná.
Chyba. Sebastian Thrun s vozítkem Stanley vyhrál v roce 2005 DARPA Grand Challenge. Potom odešel do Googlu, kde svůj vynález stále zdokonaluje...
By me zajimalo, na cem google bude vydelavat. Auto pojede samo a ridic bude mit spousty casu sledovat reklamy na obrazovce.😀 ???
Bude vydělávat na licencích od výrobců aut.
Aneb další pohádka, podobně praštěná jako ta Muskova vyfoukaná, vlaková roura, která skončí v propadlišti dějin. O těchto systémech bezpečné dopravy mi můj děda vyprávěl před 25 lety. Lidi musí něčemu věřit, žel Bohu povětšinou věří naprostým bludům a nesmyslům.
Karlu Benzovi se lidé v jeho době také smáli a věštili zánik jeho směšných tříkolek poháněných podivným motorem místo koní. A taky je na světě místo nejvýše pro pět počítačů, jak tvrdil před 60 lety pán z IBM...Autonomní dopravní prostředky přijdou. Není to otázka jestli, ale pouze kdy. Jde jen o to, aby elektronika byla natolik výkonná, aby byla schopna rozpoznávat okolí a vyhodnocovat objekty i jejich chování. A to už v současnosti možné je a rok od roku se stav jen zlepšuje. Zde prostě nemá co dělat žádná víra či nevíra, to je prostý pokrok postavený na stále se zvyšujícím poznání.
Pokrok 😀 Na ten s poklidem zapomeňte. Od dob pazourků jsme prakticky nijak a nikam nepokročili. Žijeme v obrovské iluzi, ze které budeme více, či méně bolestivě zanedlouho vyvedeni.
Proč pohádka, najdi si video jak autem googlu jede slepej člověk na jídlo do mekáče :), tohle je relaita budoucnosti, a lidi jako ty co jen plivou to nezastaví....
KITTe přijeď 🙂
Chytrá autaby tořebovala komunikace, na kterých by jezdily poze chytrá auta a žádná auta řízená lidmi, protože čověk je element nevypočitatelný, neukázněný a chybující.
Vize autonomních vozítek se nezdá být zase tak daleká k realitě. Stačí se zamyslet nad tím jak rychle jde technologický pokrok dopředu, jak vypadala auta před 20-ti lety, před 10-ti lety a nyní... Co nás čeká za dalších 10 nebo dvacet let? 🙂 Když se toho dožijeme asi se nebudeme stíhat divit a budeme jen s úsměvem vzpomínat...Ohledně vize mobility budoucnosti a především autonomní mobility Vám doporučuji shlédnout záznam přednášky pana Martina Hausenblase právě na toto téma na Mobility kongresu v Praze 04/2012 - více na http://youtu.be/iTQJS68kv8A... A přicházejí i první projekty na zefektivnění dopravy především ve městech, které změní způsob jakým se lidé kdekoliv na světě přepravují z místa na místo. K dosažení cíle lze v již v dnešní době velmi efektivně využít aplikací ve smartphonech... Umím si celkem živě představit, že si přes smatphone objednám přesně takové autonomní vozítko, které v tu chvíli potřebuji a přitom za zlomek cenu co mě stojí zajištění mé mobility v současné době... Za jedním z takových projektů, který je na úplném začátku a může dát celému světu z malé ČR něco velkého, stojí právě pan Martin Hausenblas, více na http://www.liftago.com/cs/passenger/KJNQd... Díky předem za Vaše názory, přeji pohodový den.
No pred 20 a 10 lety byli auta podle me hezci nez dnes 😀 takze nebojim se co prinese technologie ale co zase spachaji designeri za zverstva 😀
Tady nejde ani tak o design, ale o výbavu, bezpečnost, a další prvky.... Nic proti proti starým autům, moje první auto bylo Škoda 105L a užil jsem si s ním spoustu zábavy 🙂
" jak vypadala auta před 20-ti lety, před 10-ti lety a nyní..."Nijak zvlast velky pokrok se neudal.
Dovolím si nesouhlasit, mé první auto před 20-ti lety byla Škoda 105L a v současnosti je to Ford Galaxy 2.0 TDCi ( 2009 ) a Škoda SuperB. Ten pokrok je zcela zřetelný 🙂
Nezměnilo se prakticky nic. Jen přibylo aut. Žádný systém nezabezpečí dopravu výrazným způsobem, pokud bude na stejné množství (a kapacitu) silnic přibývat množství aut. Věděli to už před sto lety.
Mě zajímá, jak bude rozumět dopravním značkám s dodatkem. Třeba vjezd povolen pouze zásobování od 18.00 hodin...
OCR je uz davno zvladnute, to bych jako zasadni problem nevidel. horsi to bude kdyz bude doprava rizena policistou nebo proste jakakoli nestadnardni situace.
Třeba auto dostane signál, že v tý a tý lokalitě je néco v nepořádku a pojede po pro něj srozumitelný komunikaci :)
Nezájem, veterán a max. co snesu je posilovač řízení, lépe bez. V autě musí být slyšet dokonale seřízený motor, který přímo hraje a také vůně benzínu. Dnes už opravdu auta neexistují, jsou to vozítka pro slečinky na nákup hadříků a babské posezení, hrůza. Až přijdou jen elektro auta, už to ani auta nebudou, právě zvuk motoru a ruční řazení dělá auto, autem, pak už to bude jen jako autíčka na autodráze a zvuk, jako když odjíždí trolejbus / tramvaj, bože ... :-O
Myslíš ten zvuk z generátoru zvuku, jako v BMW M5 nebo Škoda Octavia RS?Neboj, to půjde dát i do elektromobilu.
Tohle jsou typy pracovních šunek, to nemá s "motorem" nic společného.🙂
Jako člověk kterýho řízení baví musím říct, že se aji těším na plně automatizovaný stroje, protože když jede člověk co umí řídit a potkává na cestách lidi co se málem bojí vyjet, tak to není zábava za volantem ale opruz. Právě to že jezdit dneska může kdokoliv je roznětka u spousty lidí k naštvané jizdě( nedej bože když ten člověk ještě neumí moc jezdit ale myslí si že jo a jede naštvaně rychle :) ).Ne, plně automatizovaná doprava je ideal, žádný přednosti, moje auto ví že za zatáčkou jede další a obě si srovnají rychlosti ( ale pořád pojednou rychle ). Křižovatka pff. Auta musí jet svižně, zvolím si třeba jestli chci rychle nebo levně. Ale nesmí zapomenout na to, aby zde byli cesty, tratě kde se člověk může vyjezdit a autem sám, né každej bere cestu autem jen jako nutnou věc když se chce dostat z bodu A do B :) Asi by byl "trochu" problém jak to zkombinovat no heh. Časem by se to snad nějak dohodlo, třeba na starých můžu jet manuálem ale díky ostatním funkcím budu vedět, jestli je nějaký auto v protisměru a jak daleko, takže serpentiny v lesích můžou být bezpečný (alespoň z pohledu srážky s protijedoucím vozem :) ) . Špičky dopravy ráno třeba jen automatem? , možností tolik.Ale připadá mi to dost nereálný v dnešním modelu, protože by to museli mít všechny auta, všechny... nebo by pak mezi nime jezdila kulka kterou by ostatní automaty detekovali až by to auto viděli na kamerách, senzorech atd.. ( navíc by plně automatizovaný stroje nahrávali mnohem lepšímu modelu pohybu po městě, a to že by se auta sdíleli, k čemu je že mám sice auto, ale 95% času stojí zaparkovaný? v noci by se navíc mohli sami přesunout na jiný pozice, kde budou ráno zase potřeba . Ale to už je úplná utopie alespoň zatím :) )
To není že tě to baví, ale je to pohodlné, to "baví" při práci každého. Já psal o skutečném autu, a to už dnes lze dělat jen jako hobby, nebo si ho občas půjčit, tohle je přesně přístup typ slečinka. A hlavně si neumazat ručičky.🙂
Už vidím ochotu českých řidičů řadit se na dálnici do vláčku řízeného autobusem jak je to na obrázku, ještě že tam nenakreslili jako řídící auto rovnou kamion, který přece také řídí profesionální řidič 😀. Mně se ten nápad s vláčkem celkem líbí, ale osobně by mi asi nervy nedovolili se nevěnovat řízení a nebo si dokonce za jízdy zdřímnout 😀.
Ale v autobusu nebo na sedadle spolujezdce ti to problem nedela...
Problém mi to nedělá, protože vím (zatím) že auto nebo autobus řídí někdo jiný (člověk) a předpokládám, že se věnuje řízení a nespí 😉.
A ten autobus, za kterym se zaradiš, snad neřídí člověk?
Člověče, vy to snad děláte schválně, že nerozumíte tomu co jsem napsal nebo si jen chcete jen pokecat 😉. Nepochybuji o řidičských schopnostech autobusáka, který by vedl případnou kolonu. Ale neměl bych úplnou důvěru (která by mi dovolila třeba usnout za volantem) v techniku, která pak zbytek kolony řídí, jako dodržování bezpečné vzdálenosti, zatáčení, nevybočení z kolony atd. atd. Jet přímo za řídícím autobusem by byla asi nejlepší varianta, ale můžete jet x-tý v koloně za někým, kdo sáhne do řízení aby se třeba vyhnul výmolu apod. a automatika zbytku vláčku na to bude muset zareagovat. Stručně řečeno, kdybych v takovém vláčku jel, tak bych třeba nedržel volant, ale že bych se úplně nevěnoval řízení a provozu (např. četl knihu, díval se na film, spal), tak to asi ne 😉.
Clovece, ja vas nechapu? Vy rikate, ze kdyz jedete jako spolujezdec, tak vam nevadi, ze neridite. Ale nechat ridit auto "na dalku" ridicem autobusu vam uz vadi. A ja se tady celou dobu ptam, proc vam to vadi? Vzdyt je to uplne totez. Ani v jednom pripade nemate nad vozidlem, kde jedete, kontrolu.
Vždyť o tom celou dobu píšu a v posledním příspěvku jsem to i explicitně zmínil, viz "Ale neměl bych úplnou důvěru (která by mi dovolila třeba usnout za volantem) v techniku, která pak zbytek kolony řídí, jako dodržování bezpečné vzdálenosti, zatáčení, nevybočení z kolony atd. atd."Tak ještě jednou a snad ještě stručněji, za volantem zatím stále důvěřuji více člověku než nějakému počítači, byť třeba řízeným dálku jiným člověkem (i když se bavíme v teoretické rovině, protože onen systém stále běžně neexistuje). I když je kolona řízena člověkem, tak jeho povely k ostatním vozům jdou skrze nějakou bezdrátovou techniku a co když nějaký technický článek v koloně selže? Mě se ten nápad s vláčkem řízeným jedním člověkem líbí a klidně bych se nechal vézt v koloně. Možná tento systém redukuje spoustu nehod kvůli nedodržení bezp. vzdálenosti apod. Ale kdybych v nějaké takovém vláčku jel, tak u toho rozhodně nebudu něco ťukat do notebooku, číst knihu, sledovat film nebo dokonce spát, jak to naznačuje obrázek, ale budu sledovat provoz 😉.
V pohode nereste ho. Jmeno jak geinus a miliardar, ale cist to neumi 🙂
to mi pripomina novy inteligentni prazsky okruh ... uz to funguje? 😀
Už aby to bylo!Ještě by to chtělo udělat novou soutěž F1, kde by řídily počítače a proto by se nemusel brát ohled na životy řidičů. Všechna ta umělá omezení vyhodit a udělat z toho zase tu původní zábavu, kterou to bylo kdysi, kdy se opravdu závodilo a běžně nasazovaly průkopnické nápady.
to hej a nemusel by si na preteky čumieť hodiny ale algoritmus by ti vyrátal víťaza za niekoľko ms. Fakt super by to bolo :-/
No jestli ti to přijde lepší dnes, kdy se nesmí nasadit skvělé nápady jen proto, že je to zakázáno, aby náhodou někdo nebyl v nevýhodě, nebo aby si pilot neudělal bebíčko, tak prosím.Mě to přijde naprosto dementní.
Ono celkove to dodrzovani toho, aby nekdo nebyl v nevyhode brani vyvoj. Toz kdyz vyvinu neco revolucniho nasadim to, at se ostatni snazi to dohnat. Samozrejme tim nemyslim kulomet na kridlo.
Mně by se to líbilo. Stejně – kde si dneska zajezdíte, leda na trochu prázdné okresce. Jinak buď stojím nebo popojíždím v koloně ve městě, nebo jedu po lepší silnici/dálnici víceméně konstantní rychlostí. Nedávno jsem se projel (asi 500 km) v automatu a příští vůz si koupím taky automat. Zase – po městě je to 1-2-3-zastavit pořád dokola a venku na nejvyšší stupeň furt. Automat řadí už velmi slušně, ze začátku jsem měl tendenci si vynutit dřívější podřazení, ale po chvíli jsem přišel na to, že to je zbytečný. Takže možnost na delší nudné cestě sundat pracky z volantu a číst si by se mi vééélmi líbila.
Automat se hodí spíš do kolon (=do města), na delší trasy po dálnici je tam pořád pětka (nebo šestka). Krom toho, takové diesely mají často obrovské rozpětí rychlosti na daný rychlostní stupeň, takže na pětku se dá jet 80-180 (v Německu, samozřejmě 😉). Spíš než automat mi přijde lepší mít adaptivní tempomat.
No jasně, jak vjedu na R/D, tak už tam zůstane nejvyšší stupeň, ale než na dálnic vyjedu poskakujíc v koloně, tak se automat šikne (ostatně městké autobusy to měly už za komárů, bo by se šofér za směnu ukvrdlal k smrti). Ale ano, ideální je automat + tempomat. A pak už krůček k tomu, ať to na dálnici řídí samo. 🙂
"Těžko říct, jak se bude řešit situace, kdy automaticky řízené vozidlo způsobí dopravní nehodu – kdo bude viníkem."Jak kdo? Vždyť pokaždé jde jenom o peníze – o náhradu školy. Takže je potřeba jen zjistit, kdo nehodu způsobil a ten bude viník a penize se vezmou z pojistky. Nic noveho. A jen odpadnou tresty pro ridice – jejich smyslem je osobne potrestat ridice, ze zpusobil nehodu, jel rychle, nedal prednost atd. aby to neudelal priste.
ponekud jste zapomnel na trestni pravo, tedy na to, kdo pujde sedet.
Pokud byste mou vetu docetl, zjistil byste to.Proc by mel jit ridic sedet? Vzdyt on zadnou nehodu nezpusobil. Myslete trochu clovece! Vzdy jde jenom o penize.
Řekněme rovnou, že primárním cílem je všechny všude stále a nonstop sledovat, to by tak hrálo, aby si plebs jezdil kam ho napadne.
To nieje vsetko. Davnejsie bolo pisane ze minimalne v USA je vyzadovane aby sa auta dali aj dialkovo zastavit.
Ále prd 😀. Dneska má auto táta, máma i děti, všechno je ucpaný, protože stačí jeden nešikovnější šofér na několik kilometrů. Takže se musí stavět kapacitnější silnice, aby se to tam všechno vešlo. Já přestal do práce jezdit autem před několika lety, už se to nevyplatí. Úspora času, kterou získám proti MHD se hravě ztratí kroužením kolem práce (nemáme firemní parkoviště) a hledáním volného místa. Zastávku mám od práce 30 metrů, volné místo kolikrát i přes 200.
pokud mate u sebe zapnuty telefon, tak uz sledovan jste a to na kazdem kroku, takze dalsi sledovaci system je nadbytecny. doufam ze ted vas mobil splachnete do zachoda
Sledujeme tě na každém kroku, když jsi na ulici, vidíme tě přes satelit a kamerové systémy, když jsi v budově, vidíme tě přes termokamery, můžeme se napojit na tvůj telefon a sledovat tvůj pohyb, slyšet co říkáš a vidě vše co zabere fotoaparát v tvém mobilu, vidíme co píšeš na počítači a jaké stránky navštěvuješ, víme o každé tvé finanční transakci a pokud nakupuješ v obchodních řetězcích, vidíme tvůj náhupní lístek dřív než ho stihne vytisknout pokladna 😀
No v podstatě to může být pravda. Technicky tomu myslím nic moc nebrání. Ovšem otázka je, koho to zajímá. Na zemi jsou miliardy lidí, takže pokud někdo není zajímavý, má smůlu. Nikdo nebude ztrácet čas s jeho sledováním ;)
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.