Google+ Místa: Začnou konkurovat službě Foursquare?

Foursquare si jedni zamilovali a druzí jen nechápavě kroutí hlavou. Jenže jde tu přeci o data a provozovatel se raduje. Radovat se chce i Google a vylepšil svůj vlastní systém.

Na populární službu Foursquare můžete pohlížet z několika úhlů. Na jednu stranu je to hra, kde se s ostatními přetahujete o tzv. majora, který je pánem libovolné lokality – třeba oblíbené hospůdky. Majitel hospůdky se zároveň může stát součástí herního plánu a těmto majorům a obecně častějším návštěvníkům nabídnout třeba slevu. Forma propagace může mít ale různé podoby. Brněnská pojízdná kavárna Kofi-Kofi tak třeba častým návštěvníkům na Foursquaru nabízí zapůjčení elektrického kola.

Na stranu druhou je to výborný doporučovací systém. Chcete jít na pivo s přáteli? Kouknete na Foursquare, kde mají to nejlepší a kde k pivu dostanete tu největší nivovou kouli. Výborná symbióza funkcí. Nakonec zároveň vidíte, kde se vaši známi přihlásili naposledy a kam se (dobrovolně) přihlašují nejčastěji.

Klepněte pro větší obrázek
Takto vypadá místo na Foursquare. Po přihlášení vidím známé, kteří toto místo navštívili, jsou zde fotky návštěvníků, samozřejmě „major“, který sem chodí nejčastěji a dole jsou pak tipy – stručné recenze. Vše je přehledné a jednoduché – žádná křeč.

Lidé si pomáhají, majitel má data – to musí chtít i Google

Hra na majory a marketingové akce obchodníků motivují lidi, aby službu používali, přihlašovali se v místech na svém mobilu, psali recenze, nahrávali fotky a zakládali nová místa. Foursquare jako provozovatel za odměnu získá crowdsourcingově budovanou obří a hojně aktualizovanou databázi od uživatelů, kteří to dělají s láskou.

Taková data jsou cenná i pro Google, jeho databáze míst v Google Maps se totiž svou čerstvostí s Foursquarem nemůže často vůbec srovnávat. Když ve větším českém městě otevřou zajímavý podnik či jinou atrakci, do několika dnů ji navštíví hráč Foursquaru, založí ji v databázi, možná i nafotí a napíše tip – rychlou minirecenzi. Kdy se objeví v mapách od Googlu? V lepším případě za pár měsíců, možná ale také nikdy, z velké části totiž doposud záleželo hlavně na majiteli. Jednu takovou hospůdku máme i poblíž kanceláře. Na Foursquaru jsem ji založil hned první den, v mapách Googlu není ale dodnes, přestože to jsou už dva roky.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
„Meníčková“ obědová hospůdka poblíž kanceláře je ve Foursquaru od prvního dne, mapy od Googlu o tomto místě ale stále nemají ani páru

Google to má také, neumí to ale prodat uživatelům

Je s podivem, že Foursquare nevymyslel právě Google, s něčím podobným totiž koketuje už dlouhé roky, ale nikdy, opravdu nikdy, to nedokázal smysluplně prodat svým uživatelům právě jako Foursquare. Už nějaký rok můžete hodnotit místa na mapách a už nějaký pátek se můžete také přihlašovat v místech po vzoru Foursquaru, takže vaši známí uvidí, že jste zrovna v hospůdce XYZ. Dnes to umí mobilní mapy (součást Latitude) od Googlu a mobilní klient pro Google+.

Problém ale spočívá v tom, že se to v našich končinách tak trochu minulo účinkem. Geeky zasáhl Foursquare a svého času Gowalla, Latitude byl ale nepřehledný a moc toho neuměl. Přihlašovat se sice můžete také v populárnější mobilní aplikaci Google+, ta ale zase neumí místa vytvářet. Trestuhodné chyby.

Klepněte pro větší obrázek    Klepněte pro větší obrázek
Recenze míst jsou v mapách už mnoho let a nějaký pátek se mohou uživatelé do těchto míst přihlašovat a tato místa vytvářet v aplikaci Latitude, která je součástí mobilních map – zde podoba na Androidu. Check-iny umí také mobilní Google+. Možná by to jen chtělo schopnějšího designéra, aplikace Foursquaru je totiž mnohem přehlednější a přívětivější v detailech.

To všechno už tedy jde a teď si dal Google za úkol svá místa trošku více přiblížit komunitě, trošku více je propojit se svou sítí Plus. Tento krok má nalákat nové recenzenty, v důsledku z toho má ale těžit každý návštěvník map od Googlu, v ideálním případě by totiž měl objevit nová aktualizovaná místa s českou smysluplnou recenzí, fotkami a třeba i tipem, co si dát v oné knajpě za pivo.

Platforma Googlu je větší než Foursquare a Google Maps jsou univerzální mapový nástroj, určitý potenciál zde tedy je. Ale ani to není zárukou jistoty, že se místa chytnou. Foursquare má věrnou komunitu a hezkou přehlednou mobilní aplikaci pro všechny mobilní platformy. Zároveň je ideologicky neutrální. Není to ani velký Google, ani velký Facebook, ani velký Apple, ani velký Microsoft, a proto je blízký v podstatě všem a snaží se prosadit opravdu všude.

Profily míst s recenzemi jsou nyní součástí Google+

Tak a teď konečně k tomu propojení s Google+. Uživatelé sítě objeví v postranním panelu novou ikonu Místa. Je to vlastně katalog míst v okolí a principiálně se tedy podobá seznamu okolních míst na Foursquaru. Jsou to lokality, které jste doposud mohli vyhledat i v mapách a ve vyhledávači, v G+ se ale chovají trošku jako komunitní stránky třeba jako naše stránka Živě.cz.

Klepněte pro větší obrázek  Klepněte pro větší obrázek
Místa jsou nyní součástí Google+. Na první kartě je aktivita mé komunity,  vidím zde tedy jejich recenze, není to ale seznam check-inů, nemuseli tam tedy být. Pouze napsali recenzi třeba klidně právě odtud, z mobilu aj. Na druhé kartě je pak seznam restaurací – vyhledat mohu cokoliv a kdekoliv.

Místa mají svou vlastní profilovou fotku, album fotografií, kontaktní údaje, hotely mají ceník, je zde mapa a samozřejmě recenze a hodnocení uživatelů. Vy k tomuto místu můžete připojit také komentář, můžete nahrát fotografie (ze svých alb na G+, z počítače, Google Disku aj.), místo můžete samozřejmě sdílet a dát mu +1. Jen se nemůžete stát majorem – jaká škoda. No, a pokud jste skutečně majitel tohoto místa, podobně jako na Foursquaru jej po autorizaci můžete spravovat.

Klepněte pro větší obrázek
Profilová stránka konkrétního místa, ať už ho vytvořil skutečně majitel, nebo někdo v aplikaci Latitude. Je to tedy podobný profil jako na Foursquaru. Pokud v mapách od Googlu klepnete na detail nějakého místa, dostanete se nyní také na Google+.

Místa tedy doplňují dva základní profily na síti Google+. Nyní zde můžete navštěvovat uživatelské profily, obecné stránky (podobný význam jako na Facebooku) a stránky míst.

Pouze katalog míst s recenzemi, check-iny chybí

Místa na Google+ nyní fungují pouze jako katalog s recenzemi a hodnocením. Nejsou ale stále propojené se systémem přihlašování – check-iny z mobilních map a klientu G+. Na kartě místa tedy nevidíte, kolik zde skutečně bylo přátel, kolikrát jste zde byli vy a to všechno, co je naopak samozřejmostí na Foursquaru.

Check-iny se stále zobrazují pouze na „zdi“ kontaktu jako samostatné příspěvky. Je to tedy tak trošku rozsypaný čaj a snad to Google všechno logicky seskupí do jedné srozumitelné aplikace.

Klepněte pro větší obrázek
Check-iny se stále zobrazují pouze na vašem profilu a na rozdíl od Foursquaru zatím nejsou nijak spojené s novými stránkami míst.

V tuto chvíli je tedy zřejmé, že je celá inovace kdesi na půli cesty a ještě to není úplně sjednocené a takové, jaké by to mohlo a mělo být, aby se snad celý systém stal dostatečně atraktivní i pro rozmazlené fanoušky Foursquaru. Je to ale přinejmenším ukázka toho, jak se skutečně G+ stává spíše než zcela běžnou sociální sítí průsečíkem všech služeb a funkcí Googlu. Tedy alespoň výhledově.

Jak z toho všeho ven? Dva možné scénáře:

  1. Google by měl koupit Foursquare a poučit se
  2. Google by měl kompletně sloučit Latitude a klient Google+ do jedné jediné jednoduché aplikace a to samé by měl udělat na webu
  3. V případě čísla 2 by si měl zaplatit schopného UX designéra
Diskuze (8) Další článek: IPv6 Day: Příští týden to vypukne

Témata článku: Google, Web, Sociální sítě, Foursquare, Check In, Mobilní katalog, Maledivy, Určitý potenciál, Nejlepší atrakce, Doporučovací systém, Atrakce, Hospůdka, Herní plán, Podobné hodnocení, Nové přihlašování, 222, Základní profil, Google+, Nová součást, Mobilní Facebook, Kavárna


Určitě si přečtěte

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

Na Zemi je nejtepleji za posledních více než 100 tisíc let. Co nám hrozí?

** Letošní červenec byl třetím nejteplejším měsícem od roku 1880 ** Teplota naší planety roste raketovým tempem ** Co lidstvu hrozí v období, které v minulosti nemá obdoby?

Karel Kilián | 68

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

Dell XPS 13: Když vás ostatní doženou až za tři roky

** XPS 13 nastartoval trend notebooků bez rámečků ** Letošní model kompletně přechází na USB-C ** Navzdory malému tělu se řadí výkon ke špičce

Tomáš Holčík | 33

Intel vs. AMD: souboj vícejádrových procesorů začal. AMD zesměšňuje Intel neuvěřitelně nízkou cenou

Intel vs. AMD: souboj vícejádrových procesorů začal. AMD zesměšňuje Intel neuvěřitelně nízkou cenou

** AMD představilo nové levné procesory až s 32jádry ** AMD útočí na serverový i domácí trh Intelu ** Intel nemá konkurenceschopnou nabídku

Karel Javůrek | 85

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

Porno insider: Jak virtuální realita vstupuje do filmů pro dospělé

** Pornografie údajně představuje třetinu internetové obsahu a je technologický tahounem ** Do erotického obsahu postupně zasahuje i virtuální realita ** Kromě vizuálního vjemu se pracuje také na virtuálním uspokojení toho hmatového

Jan Dudek | 29

Co je srdce nového iPhonu? Apple A12 Bionic, první 7nm čip nabitý výkonem

Co je srdce nového iPhonu? Apple A12 Bionic, první 7nm čip nabitý výkonem

** Apple v nových iPhonech používá nový vlastní čip A12 Bionic ** Jde o první 7nm čip na světě ** Kromě vyššího klasického výkonu dostala neuronová část masivní navýšení rychlosti zpracování umělé inteligence

Karel Javůrek | 38

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

Porno insider: Jak Greg Lansky mění internet pro dospělé

** Erotický obsah generoval ohromné peníze, pak ale přišel internet... ** Pornografie dostupná všude a zdarma uvedla tvůrce do krize ** Někteří ale dokázali potenciál internetu využít i v tomto oboru

Jan Dudek | 11


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 13 grafických karet

Srovnání 7 dokovacích stanic s USB-C

Jak na perfektní noční fotografie

Kvalitní zdroje informací pro sebevzdělávání