Google+ Místa: Začnou konkurovat službě Foursquare?

Foursquare si jedni zamilovali a druzí jen nechápavě kroutí hlavou. Jenže jde tu přeci o data a provozovatel se raduje. Radovat se chce i Google a vylepšil svůj vlastní systém.

Na populární službu Foursquare můžete pohlížet z několika úhlů. Na jednu stranu je to hra, kde se s ostatními přetahujete o tzv. majora, který je pánem libovolné lokality – třeba oblíbené hospůdky. Majitel hospůdky se zároveň může stát součástí herního plánu a těmto majorům a obecně častějším návštěvníkům nabídnout třeba slevu. Forma propagace může mít ale různé podoby. Brněnská pojízdná kavárna Kofi-Kofi tak třeba častým návštěvníkům na Foursquaru nabízí zapůjčení elektrického kola.

Na stranu druhou je to výborný doporučovací systém. Chcete jít na pivo s přáteli? Kouknete na Foursquare, kde mají to nejlepší a kde k pivu dostanete tu největší nivovou kouli. Výborná symbióza funkcí. Nakonec zároveň vidíte, kde se vaši známi přihlásili naposledy a kam se (dobrovolně) přihlašují nejčastěji.

foursquare.png
Takto vypadá místo na Foursquare. Po přihlášení vidím známé, kteří toto místo navštívili, jsou zde fotky návštěvníků, samozřejmě „major“, který sem chodí nejčastěji a dole jsou pak tipy – stručné recenze. Vše je přehledné a jednoduché – žádná křeč.

Lidé si pomáhají, majitel má data – to musí chtít i Google

Hra na majory a marketingové akce obchodníků motivují lidi, aby službu používali, přihlašovali se v místech na svém mobilu, psali recenze, nahrávali fotky a zakládali nová místa. Foursquare jako provozovatel za odměnu získá crowdsourcingově budovanou obří a hojně aktualizovanou databázi od uživatelů, kteří to dělají s láskou.

Taková data jsou cenná i pro Google, jeho databáze míst v Google Maps se totiž svou čerstvostí s Foursquarem nemůže často vůbec srovnávat. Když ve větším českém městě otevřou zajímavý podnik či jinou atrakci, do několika dnů ji navštíví hráč Foursquaru, založí ji v databázi, možná i nafotí a napíše tip – rychlou minirecenzi. Kdy se objeví v mapách od Googlu? V lepším případě za pár měsíců, možná ale také nikdy, z velké části totiž doposud záleželo hlavně na majiteli. Jednu takovou hospůdku máme i poblíž kanceláře. Na Foursquaru jsem ji založil hned první den, v mapách Googlu není ale dodnes, přestože to jsou už dva roky.

maledivy.png  maledivy club.png
„Meníčková“ obědová hospůdka poblíž kanceláře je ve Foursquaru od prvního dne, mapy od Googlu o tomto místě ale stále nemají ani páru

Google to má také, neumí to ale prodat uživatelům

Je s podivem, že Foursquare nevymyslel právě Google, s něčím podobným totiž koketuje už dlouhé roky, ale nikdy, opravdu nikdy, to nedokázal smysluplně prodat svým uživatelům právě jako Foursquare. Už nějaký rok můžete hodnotit místa na mapách a už nějaký pátek se můžete také přihlašovat v místech po vzoru Foursquaru, takže vaši známí uvidí, že jste zrovna v hospůdce XYZ. Dnes to umí mobilní mapy (součást Latitude) od Googlu a mobilní klient pro Google+.

Problém ale spočívá v tom, že se to v našich končinách tak trochu minulo účinkem. Geeky zasáhl Foursquare a svého času Gowalla, Latitude byl ale nepřehledný a moc toho neuměl. Přihlašovat se sice můžete také v populárnější mobilní aplikaci Google+, ta ale zase neumí místa vytvářet. Trestuhodné chyby.

mista.png    vytvoreni mista.png
Recenze míst jsou v mapách už mnoho let a nějaký pátek se mohou uživatelé do těchto míst přihlašovat a tato místa vytvářet v aplikaci Latitude, která je součástí mobilních map – zde podoba na Androidu. Check-iny umí také mobilní Google+. Možná by to jen chtělo schopnějšího designéra, aplikace Foursquaru je totiž mnohem přehlednější a přívětivější v detailech.

To všechno už tedy jde a teď si dal Google za úkol svá místa trošku více přiblížit komunitě, trošku více je propojit se svou sítí Plus. Tento krok má nalákat nové recenzenty, v důsledku z toho má ale těžit každý návštěvník map od Googlu, v ideálním případě by totiž měl objevit nová aktualizovaná místa s českou smysluplnou recenzí, fotkami a třeba i tipem, co si dát v oné knajpě za pivo.

Platforma Googlu je větší než Foursquare a Google Maps jsou univerzální mapový nástroj, určitý potenciál zde tedy je. Ale ani to není zárukou jistoty, že se místa chytnou. Foursquare má věrnou komunitu a hezkou přehlednou mobilní aplikaci pro všechny mobilní platformy. Zároveň je ideologicky neutrální. Není to ani velký Google, ani velký Facebook, ani velký Apple, ani velký Microsoft, a proto je blízký v podstatě všem a snaží se prosadit opravdu všude.

Profily míst s recenzemi jsou nyní součástí Google+

Tak a teď konečně k tomu propojení s Google+. Uživatelé sítě objeví v postranním panelu novou ikonu Místa. Je to vlastně katalog míst v okolí a principiálně se tedy podobá seznamu okolních míst na Foursquaru. Jsou to lokality, které jste doposud mohli vyhledat i v mapách a ve vyhledávači, v G+ se ale chovají trošku jako komunitní stránky třeba jako naše stránka Živě.cz.

google+ místa komunita.png  google+ místa restaurace.png
Místa jsou nyní součástí Google+. Na první kartě je aktivita mé komunity,  vidím zde tedy jejich recenze, není to ale seznam check-inů, nemuseli tam tedy být. Pouze napsali recenzi třeba klidně právě odtud, z mobilu aj. Na druhé kartě je pak seznam restaurací – vyhledat mohu cokoliv a kdekoliv.

Místa mají svou vlastní profilovou fotku, album fotografií, kontaktní údaje, hotely mají ceník, je zde mapa a samozřejmě recenze a hodnocení uživatelů. Vy k tomuto místu můžete připojit také komentář, můžete nahrát fotografie (ze svých alb na G+, z počítače, Google Disku aj.), místo můžete samozřejmě sdílet a dát mu +1. Jen se nemůžete stát majorem – jaká škoda. No, a pokud jste skutečně majitel tohoto místa, podobně jako na Foursquaru jej po autorizaci můžete spravovat.

google+ místa profil.png
Profilová stránka konkrétního místa, ať už ho vytvořil skutečně majitel, nebo někdo v aplikaci Latitude. Je to tedy podobný profil jako na Foursquaru. Pokud v mapách od Googlu klepnete na detail nějakého místa, dostanete se nyní také na Google+.

Místa tedy doplňují dva základní profily na síti Google+. Nyní zde můžete navštěvovat uživatelské profily, obecné stránky (podobný význam jako na Facebooku) a stránky míst.

Pouze katalog míst s recenzemi, check-iny chybí

Místa na Google+ nyní fungují pouze jako katalog s recenzemi a hodnocením. Nejsou ale stále propojené se systémem přihlašování – check-iny z mobilních map a klientu G+. Na kartě místa tedy nevidíte, kolik zde skutečně bylo přátel, kolikrát jste zde byli vy a to všechno, co je naopak samozřejmostí na Foursquaru.

Check-iny se stále zobrazují pouze na „zdi“ kontaktu jako samostatné příspěvky. Je to tedy tak trošku rozsypaný čaj a snad to Google všechno logicky seskupí do jedné srozumitelné aplikace.

checkin.png
Check-iny se stále zobrazují pouze na vašem profilu a na rozdíl od Foursquaru zatím nejsou nijak spojené s novými stránkami míst.

V tuto chvíli je tedy zřejmé, že je celá inovace kdesi na půli cesty a ještě to není úplně sjednocené a takové, jaké by to mohlo a mělo být, aby se snad celý systém stal dostatečně atraktivní i pro rozmazlené fanoušky Foursquaru. Je to ale přinejmenším ukázka toho, jak se skutečně G+ stává spíše než zcela běžnou sociální sítí průsečíkem všech služeb a funkcí Googlu. Tedy alespoň výhledově.

Jak z toho všeho ven? Dva možné scénáře:

  1. Google by měl koupit Foursquare a poučit se
  2. Google by měl kompletně sloučit Latitude a klient Google+ do jedné jediné jednoduché aplikace a to samé by měl udělat na webu
  3. V případě čísla 2 by si měl zaplatit schopného UX designéra
Diskuze (8) Další článek: IPv6 Day: Příští týden to vypukne

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,