Chrome | Soukromí

Google do Chromu přidal nový sledovací systém. Jmenuje se paradoxně Privacy Sandbox a nahradí šmírovací cookies

  • Privacy Sandbox je zapnutý v 97 % instalací Chromu
  • Cookies třetích stran Google vyřadí v příštím roce
  • Konkurence cookies blokuje roky a PS ignoruje

Google k 15. narozeninám Chromu nadělil facelift. Tím tak trochu schoval druhou důležitou novinku, která se týká soukromí. Jak si všimly magazíny The Verge nebo Ars Technica, firma oznámila, že experimentování s technologií na nahrazení sledovacích cookies úspěšně končí. Nový systém pro sledování za primárním účelem cílení reklam tak v Chromu zapíná (skoro) všem.

Zatímco o faceliftu firma publikovala příspěvek na svém hlavním blogu, novinky týkající se Privacy Sandboxu popisuje pouze na webu projektu. Před rokem Google poněkolikáté odložil zákaz cookies, které jsou schopné sledovat vás při surfování napříč weby. Google chtěl místo nich sledování realizovat skrze technologii FLoC, která ale zvedla vlnu nevole.

Místo toho se vytasil s návrhem sledování pomocí témat (Topics), která prohlížeč stanoví na základě historie surfování. Konkurenční Brave návrh napadl s tím, že jde o FLoC v bledě modrém. Topics podle něj znevýhodňují malé marketéry. Bravu se nelíbí ani sdílení informací s marketingovými subjekty a role Googlu jako arbitra rozhodujícího o tématech. Podotýkám, že Google chce taxonomii časem přenechat třetí straně.

Klepněte pro větší obrázek
Chrome vás o dostupnosti nové sledovací technologie informuje

Privacy Sandbox navzdory svému názvu slouží k zavedení nové technologie pro sledování na webu. Oproti cookies dbá na soukromí víc – aspoň v tom smyslu, že nepoužívá cookies pro sledování napříč weby, tudíž se už weby nedozví, kde všude surfujete. Přínosy technologie jsou široce debatovány a jiné prohlížeče přístup Googlu odmítají.

Podívejme se na to, co konkrétně Privacy Sandbox přináší. Pod tímhle názvem se skrývá několik dílčích API:

  • Topics. Témata umožňují cílení reklamy na základě vašich zájmů. Zájmy váš prohlížeč vybírá lokálně na bázi historie prohlížení, ukládají se po dobu až čtyř týdnů. Jsou vybírána podle taxonomie od Googlu, kterou by chtěl časem předat do správy externím subjektům. Témata můžete v prohlížeči spravovat.
  • Protected Audience. Tohle API se dříve nazývalo Fledge. Slouží k remarketingu. Weby zapojí váš prohlížeč do skupiny, o kterou marketingové subjekty následně mohou soutěžit v aukci. Výherce cílí reklamu na účastníky a účastnice skupiny. Do skupiny můžete být zařazeni, když navštívíte web toho, kdo chce prodat produkt nebo službu.
  • Attribution Reporting. Také měření konverzí reklam bylo řešeno skrze cookies. API umožnuje měřit konverze, pokud zobrazíte reklamu nebo na ni klepnete.
  • Private Aggregation. Toto API slouží ke generování úhrnných datových reportů o výše zmíněných skupinách, na které cílí remarketing, a o datech sdílených napříč weby.
  • Shared Storage. Poskytuje prostor pro ukládání dat pro všechny weby s individuálním nastavením práv čtení.
  • Fenced Frames. Umožňuje bezpečné vložení obsahu na stránku, aniž by byla sdílena data napříč weby.

Seznam výše není konečný. Některé technologie spojené s iniciativou Privacy Sandbox už Google do Chromu implementoval dříve, jde např. o omezení User-Agentu, respektive jeho nahrazení technologií Client Hints, které bylo dokonáno letos v květnu. Aktuálně platí, že Privacy Sandbox je dostupný v 97 % instalacích Chromu. Tři procenta si Google nechal na testování, i těm ale Sandbox nabídne v horizontu měsíců.

Koncept Topics představuje Google na videu:

Soumrak sledovacích cookies

Google samozřejmě ví, že jeho prohlížeč není jediný, byť stojí v dlouhodobě dominantní pozici. Bude důležité sledovat, jak na nové technologie zareaguje zbytek webu. Google kromě prohlížeče ovládá jednu z největších online reklamních platforem a současně provozuje klíčové webové služby. Je i výrobcem dominantního mobilního operačního systému.

Proto si může dovolit ve svých produktech zavést novinku a doufat, že ostatní se přidají. Současně ví, že sledovací cookies nemůže ze dne na den zrušit. Po několika odkladech platí, že od čtvrtého čtvrtletí Chrome vývojářské scéně nabídne experiment pro simulace ukončení podpory. Začátkem příštího roku Chrome cookies třetích stran zakáže v jednom procentu instalací.

Google prezentuje Privacy Sandbox:

Podpora cookies třetích stran bude postupně ukončena ve třetím čtvrtletí roku 2024. Na nových technologiích pro sledování pracuje od roku 2019 a záměr zahájit konečnou fázi oznámil letos na jaře. Náhrada za sledovací cookies přijít musí, pokud má fungovat personalizovaná reklama.

Prvním mainstreamovým prohlížečem, který cookies třetích stran plošně zablokoval, bylo Safari v březnu 2020. K blokování sledovacích cookies třetích stran přikročil Firefox v roce 2019. Mozilla se o blokaci snažila od roku 2013, kdy ji měl odstartovat Firefox 22. Sledování pomocí cookies to mělo dlouhodobě nahnuté, Google proto neponechal nic náhodě a pustil se do tvorby alternativního a přijatelnějšího systému.

Výsledkem je Privacy Sandbox. Zmíněný protestující Brave je okrajový prohlížeč. Nejvýznamnějším konkurentem Chromu je dnes Safari a Apple technologii od Googlu neakceptuje. Totéž platí pro Mozillu. Stanoviska firem jsou zhruba půl roku stará. Postoj Microsoftu, jehož prohlížeč se podle Statcounteru stal tržní trojkou, neznáme.

Pro Google by samozřejmě bylo výhodné, kdyby většina prohlížečů a webů akceptovala novou sledovací technologii. S ohledem na to, že už některé prohlížeče poslední roky sledovací cookies odmítají, Google nicméně přežije i bez jejich účasti.

Jak vypnout sledování

Kdybyste chtěli sledování skrze Topics vypnout, otevřete ve Chromu hlavní nabídku a klepněte na Nastavení | Ochrana soukromí a zabezpečení | Ochrana soukromí v reklamách. Nebo do adresního řádku rovnou zadejte chrome://settings/adPrivacy. Ve třech podsekcích můžete postupně vypnout:

  • témata pro cílení reklam, která jsou určována historií prohlížení,
  • reklamy cílené na základě navštívených webů,
  • měření reklam povoluje webům a inzerentům hodnotit úspěšnost reklam.
Klepněte pro větší obrázek
Sledování v rámci Privacy Sandboxu můžete vypnout

Pro první dvě položky platí, že funkce pro cílení můžete nechat zapnuté, ale specifikovat výjimky. Posléze by se vám měla zobrazovat nezacílená reklama. Ale pozor, neznamená to, že vás weby nemohou sledovat. Jak je uvedeno výše, sledovací cookies zatím ještě nikam neodešly a sledování na webu probíhá více metodami.

Jak jsme před pár měsíci upozornili, stran ochrany soukromí jsou na tom nejhůře Chrome a Edge. Aspoň z běžných prohlížečů. Pokud nechcete být tak sledováni, sáhněte po Bravu, Safari nebo Firefoxu. Nebo nedávno vydaný DuckDuckGo. Ani tak se sledování v menší míře nevyhnete na sto procent, to nejspíš nejde. Leda byste přestali používat internet.

Zdroje: Github (1, 2) | The Privacy Sandbox | The Privacy Sandbox News via The VergeArs Technica | Chrome Developers Blog

Diskuze (14) Další článek: Stability Audio je AI generátor zvuku. Můžete stvořit štěkot i muziku třeba pro video

Témata článku: Google, Apple, Prohlížeče, Web, DuckDuckGo, Firefox, Chrome, Safari, Reklama, Mozilla, Soukromí, Brave, Produkty Apple na jednom místě - Heureka.cz