Google do Česka sype peníze na boj s dezinformacemi. Spojil síly i s Univerzitou Karlovou | Ilustrace: AI Midjourney

Ilustrace: AI Midjourney

Google do Česka sype peníze na boj s dezinformacemi. Spojil síly i s Univerzitou Karlovou

Google se v Česku rozhodl pustit do dalšího projektu. A opět se týká dezinformací. S Univerzitou Karlovou uzavřel dohodu o partnerství a spolupráci, na boj s tzv. informačními poruchami ve středoevropském prostoru věnuje milion eur.

Nová dohoda se týká podpory Central European Digital Media Observatory (CEDMO), evropského programu, jenž se zabývá ověřováním faktů na internetu a vzděláváním veřejnosti i profesionálů v oblasti rozpoznávání dezinformací. Součástí CEDMO je několik zahraničních týmů, včetně novinářů z francouzské agentury AFP, ale vše řídí česká Univerzita Karlova, proto Google uzavřel spolupráci s ní. 

CEDMO podle svých slov milion euro použije právě k výzkumu dezinformací a školení v Česku, na Slovensku a v Polsku. „Vedení Univerzity Karlovy se zavazuje využít potenciál svého oborově velmi širokého akademického prostředí ve prospěch boje proti dezinformacím. Stejně tak se k potírání tohoto problému hlásí ve své třetí roli instituce působící na veřejnost a obecné kultivaci společnosti. Univerzita může nabídnout široké spektrum odborníků i dle konkrétních dezinformačních témat,“ uvedla v prohlášení rektorka Univerzity Karlovy Milena Králíčková.

Univerzita Karlova jako hlavní řešitel projektu CEDMO může díky spolupráci se soukromým sektorem, v čele s Googlem, rozšiřovat výzkumné pole problematiky informačních poruch o Slovensko či Polsko, takže výsledky bude možné aplikovat v celém středoevropském prostoru,” hovoří podobně moderátor Václav Moravec, který je hlavním koordinátorem CEDMO.

Google se problematice v Česku věnuje déle. Už dříve podpořil server Demagog.cz, který ověřuje fakta a také Českou tiskovou kancelář, která díky získaným prostředkům vyškolila 100 novinářů a studentů v boji dezinformacemi. Loni rovněž firma vyčlenila 245 milionů korun na potírání konspirací spojených s válkou na Ukrajině ve střední Evropě. 

V neposlední řadě Google minulý rok v Česku provozoval reklamní kampaň, zaměřenou na tzv. prebunking, kdy na sociálních sítích běžely spoty, jež měly učit lidi rozpoznávat manipulativní techniky používané v dezinformačních příspěvcích. Na kampani se podílel i technologický inkubátor Googlu Jigsaw.

Zdroj: Tisková zpráva Googlu

Určitě si přečtěte

Články odjinud