Google desktop search: Microsoft nachytaný na hruškách

Až s použitím této služby člověk zjistí, co vlastně na svém počítači má.

Související odkazy

Slovník
betaverze
desktop
HTML
chat
idle

Před několika dny uvedl Google, zatím v betaverzi, program (či službu?) nazvanou Google Desktop Search (dále jen GDS). I když mohu předem čtenáře navnadit, že se jedná o službu vynikající a doporučenou každému vlastníkovi počítače, je vhodné ji uvést a popsat podrobněji v jakési minirecenzi.

Účelem této služby je rychlé a snadné vyhledávání v souborech ve vlastním počítači – v poště, přílohách pošty, uložených dokumentech všeho druhu, v prohlédnutých internetových stránkách, uloženém chatu a podobně. Důraz na výše uvedená slova není náhodný: Windows umožňují ve všem výše popsaném jaksi vyhledávat, ale není to ani rychlé, ani snadné. Služba funguje následovně: uživatel si ze stránky Googlu stáhne miniaturní program, který po spuštění prochází jeho počítač, prohlíží a tzv. indexuje výše uvedené druhy dat a souborů; index je vytvořen na lokálním počítači. Vyhledávací dotaz je pak zadán přes stránku Googlu – lze jej zobrazovat buď zvlášť, nebo i spolu s výsledky vyhledávání stejného klíčového slova přes internet. Výsledky jsou zobrazeny ve webové (HTML) stránce. Proces prvotní indexace trvá dlouho – u mého počítače zhruba 12 hodin – ale probíhá pouze v době, kdy je počítač nezaměstnaný čili idle; je tedy ideální nechat stroj spuštěný přes noc a změny obsahu už jsou indexovány průběžně. Rychlost vyhledávání je pak zhruba totožná s vyhledáváním na internetu přes Google - tedy velice vysoká - a zobrazené odkazy pak míří k místním souborům (jen maily jsou zobrazeny v okně prohlížeče, nespouští se e-mailový klient).

Fungování služby by si měl každý vyzkoušet sám – zkušenost je lepší než tisíc slov. Uživatel, který nikdy nepoužíval jinou lokální vyhledávací službu než to, co mu nabízí Windows (vyhledávání v souborech, vyhledávání v poště), bude pravděpodobně šokován, ovšem v pozitivním slova smyslu. Zřejmě nejpřesnější příměr této funkce je „až nyní zjistíte, co na svém počítači vlastně máte“: nejde jenom o to, že GDS vyhledá vše za vteřinu, zatímco interní vyhledávání Windows zhruba za půl hodiny (v mém případě – u 200 GB disků), ale o to, že GDS najde i to, co Windows nenaleznou, ale měla by (windowsový vyhledávač tvrdí, že prochází obsahy dokumentů Office na zadaná klíčová slova, ale v praxi to nějak moc nefunguje).

Kvalitní desktop search samozřejmě není jen výsadou Google; podobných programů existuje řada a jsou obvykle placené – tím je ale také dána jejich malá rozšířenost. Google sice (jako obvykle) nepřichází s něčím naprosto novým, ale (jako obvykle u Googlu) služba je velice kvalitně provedena, snadno se používá a je (jako obvykle u Google) zdarma. Velice silná pozice Google mezi internetovými vyhledávači mu navíc pomůže službu prosadit – nepochybuji o tom, že se ujme.

Kvalitní desktop search je schopen změnit styl práce uživatele s počítačem, a to výrazně k lepšímu – jak mohu dosvědčit sám z několikadenní zkušenosti s GDS. Dříve jsem se snažil intenzivně třídit data na svém počítači, abych věděl, kde co mám. (Takže jsem si výsledně musel kromě toho, co vlastně mám, ještě navíc pamatovat, kam jsem to dal.) Promazával jsem (velmi nerad) staré soubory a staré maily, aby vyhledávání ve Windows netrvalo několik hodin, ale „jen“ desítky minut. Nyní jsem toho s radostí zbaven: nějakým tříděním, uklízením, pojmenováváním a promazáváním se nezabývám, pokud chci něco najít, jednoduše to zadám do GDS a je vyřešeno.

Microsoft byl Googlem nachytán na hruškách a nebylo to v poslední době poprvé, kdy zaostal v technologii nebo v produktu, ve kterém léta vedl (viz MSIE vs. Mozilla Firefox). Není potřeba z věci dělat kovbojku (lokální vyhledávání není až tak důležité), ale přesto:

  • Microsoft před několika lety silně prosazoval trend „simplify, simplify, simplify“, tedy zjednodušení užívání počítače. Bill Gates na každém setkání, ať už s novináři, partnery nebo dětmi ze základní školy, hovoří o tom, že počítače se používají stále příliš složitě a že to tak v budoucnu nebude (přičiněním jeho firmy, ovšem). V uplynulých letech však pro onu „simplifikaci“ neudělal Microsoft zhola nic, co by stálo za řeč (grafické rozhraní Windows XP není tím nejpovedenějším krokem)… a pak přijde Google a svým prvním produktem pro desktop udělá pro zjednodušení jeho používání víc než Microsoft za poslední tři roky.
  • Microsoft plánuje také lokální vyhledávání (ovšem!). Koupil letos v červnu společnost Lookout, která nabízí právě podobný produkt jako nyní Google, takže je zcela jasné, kudy vítr vane. Původně se hovořilo o tom, že tato technologie bude zabudována v Longhornu (rok 2006), ale určitě i pod tlakem Googlu se Microsoft rozhodl ji uvést odděleně – možná někdy začátkem příštího roku. Google ale má výhodu prvního tahu, kterou mu už nikdo nevezme: Microsoft bude vždy už jenom druhý, vždy už jenom „já taky to, co Google“. A to se, jak známo, u zákazníků nesetkává s úspěchem.

Není vůbec jasné, jak chce na lokálním vyhledávání Google vydělávat (to je možná důvod, proč do toho nešel pragmatický Microsoft dříve). Do vyhledávání se sice dá cpát kontextová reklama, ale zatímco na webu to smysl dává, u osobních dokumentů daleko méně – už proto, že dotazy budou osobnější, nikoli „Nissan Almera koupit levně“, jako na webu, ale „Katka Sedlářová telefonní číslo“. Do toho se moc kontextové reklamy strčit nedá, a ani inzerenti nebudou příliš ochotni vsunovat své reklamní hlášení do privátního vyhledávání. Google tedy možná tuto službu chápe jen jako podporu své značky a dominantního internetového vyhledávače – nebo ví něco, co my ještě ani netušíme.

Diskuze (96) Další článek: Hackeři útočí na rozhodčího z Eura 2004

Témata článku: , , , , , , , , , , , ,