Google AdSense: vydělávání na Googlu v Česku

Jak vydělávat prostřednictvím Google AdSense a jak se poprat s českou byrokracií, která při tomto typu výdělku požaduje platit DPH? Poradíme...

Ačkoli se značka Google stala téměř synonymem něčeho, co je zdarma, existují i čistě komerční aktivity. Tedy, přesněji řečeno, právě tyto komerční služby Google umožňují nabízet hromadu dalších projektů zdarma. A služba AdSense navíc umožňuje i běžným uživatelům internetu vydělávat.

Zdrojem příjmů pro Google je služba AdWords – ta umožňuje komukoli vytvořit textové nebo animované reklamy, objednat si klíčová slova a nechat pak své reklamy zobrazovat u výsledků vyhledávání právě těchto klíčových slov. Inzerent přitom zaplatí teprve v okamžiku, kdy uživatel internetu na reklamu klikne – použije odkaz. Navíc pro každé klíčové slovo pouze určujete maximální cenu a reálná cena vzniká podobně jako aukce: záleží na tom, jaký je o klíčové slovo zájem – Google vás „zkasíruje“ jen o tolik, kolik je momentální poptávka.

Služba AdWords je teoreticky pro kohokoli, kdo má internetové stránky, na něž potřebuje „lákat“ návštěvníky. Ve skutečnosti s ohledem na to, že cena za klíčové slovo se pohybuje v rámci jednotek korun (levnější slova kolem 3 Kč, ta lepší až 15 Kč), jedná se o poměrně drahou propagaci. Dá se říci, že kontextová reklama AdWords se vyplatí pro ty inzerenty, kteří ihned dokáží z příchozího návštěvníka vygenerovat zisk – tedy třeba internetové obchody.

A teď vydělávám já

Služba Google AdSense je naopak určena pro provozovatele a tvůrce vlastních internetových stránek – ti pak mohou u sebe zobrazit reklamy ze systému AdWords a Google se s nimi podělí o výnos z každého klepnutí na reklamu. Zapojit se do systému je docela jednoduché, založíte si účet, zadáte číslo svého účtu, vygenerujete si kódy reklamních bloků, které umístíte k sobě na stránku a pak už jen čekáte, až vám každý měsíc pošle Google peníze.

Google AdSense – na co si dát pozor

Je sice pravdou, že Google se vždy snažil o „přívětivou tvář“ a většinou jej máme zapsaný jako toho hodného, kdo poskytuje prakticky všechno zadarmo, rychle a lépe, než jiní. Nicméně nenechejte se zmást, jakmile jde o peníze, je Google velmi ostražitý a vše si pečlivě hlídá. Pamatujte také na to, že jste pro Google jen zanedbatelný potěr a váš obrat nedosahuje ani miliontiny promile obratu Google, a tak bude komunikace s ním velmi velmi obtížná.

Google například tvrdě postihuje klikání na reklamy na vašich vlastních webech. Může se vám stát, že vám jednoduše zablokuje účet. Dost těžko se pak budete domáhat odblokování i v situaci, kdy jste prostě na reklamu klepli omylem, nebo tak učinila vaše sestra ze stejného počítače. Zapomeňte na to, že existuje nějaká zelená telefonní linka nebo e-mail „reklamace@google.cz“: Google má na vše svoji propracovanou nápovědu a formuláře a ke komunikaci s pracovníkem Google vede velmi dlouhá cesta.

Nicméně s ohledem na to, že se jedná z vašeho pohledu o soustavnou činnost, nezapomeňte, že musíte mít živnostenský list. Dnes se běžné živnosti nijak dál nerozlišují, takže stačí mít ten nejobyčejnější živnostenský list s předmětem podnikání „výroba, obchod a služby neuvedené v přílohách 1 až 3 živnostenského zákona“. Bude vás stát 1 000 Kč, ale můžete jej v budoucnu použít prakticky na všechny běžné činnosti (vyjma řemeslných, vázaných a koncesovaných).

Povedete pak účetní evidenci (stačí např. do excelové tabulky zapisovat data a výnosy ze služby AdSense), za každý kalendářní rok doložíte do konce března daňové přiznání. Pokud máte běžné zaměstnání, může za vás daňové přiznání udělat účtárna vašeho zaměstnavatele, pokud na ně budete hodní – spíš ale budete muset přiznání udělat úplně sami, ale nebojte se, nic těžkého to není. Automatizované excelové tabulky bývají ke stažení každoročně snad na všech finančních internetových portálech.

A jak je to s DPH?

Nově ale od 1. ledna 2010 platí zákon, který určuje povinnost stát se plátcem DPH, pokud obchodujete s firmou mimo Česko v rámci Evropské unie. A to může být i váš případ. Kdo si zřídil AdSense dříve a doposud je vyplácen americkým Googlem v měně Americký dolar, toho se zákon netýká a o DPH se nemusí zajímat. Kdo ale je vyplácen irskou pobočkou Google v měně Euro, toho se zákon týká, a to kvůli odstavci 11 příslušného zákona.

Být plátcem DPH znamená o něco málo „papírování“ navíc, ale vaše zisky nijak ovlivněny nebudou. Stručně řečeno: jste-li plátcem DPH, musíte z každého výnosu (tedy například pokud něco prodáte nebo někomu poskytnete službu) odvést DPH. Zároveň si můžete ze všech vašich nákladů DPH odečíst. Pokud za čtvrtletí (pokud budete podnikat hodně, může být tato povinnost měsíční) převažuje DPH, které byste měli odvést, budete je muset zaplatit. Nicméně v případě Google se jedná o zahraniční transakci a Google je povinen DPH za vás odvést již v Irsku. To znamená, že s povinností být plátcem DPH pro vás vznikne skutečně jen nutnost evidovat a hlásit obraty.

Přihlašujeme se

Ohledně DPH byste se tedy co nejdříve měli přihlásit na svém finančním úřadě. Formulář se jmenuje Přihláška k registraci k dani z přidané hodnoty. V části Fyzická osoba vyplňte údaje o sobě, rozhodné datum by mělo být dnem, kdy jste poprvé zobrazili reklamu Google po 1. lednu 2010, tedy pokud už reklamy nějakou dobu zobrazujete, bude rozhodným datem právě 1. leden 2010. Měsíční zdaňovací období nepožadujte, budete tedy „papírovat“ jen kvartálně. Důvodem k registraci je odstavec číslo 11, víc nepotřebujete vědět. Podepište, odešlete, stačí běžnou poštou.

Elektronický podpis nebo datová schránka?

Při odesílání souhrnného přehledu DPH budete muset využít elektronického formuláře. Podepsat jej můžete buď elektronickým podpisem, nebo jej můžete odeslat prostřednictvím datové schránky. Co je výhodnější? Jako podnikatel můžete (ale nemusíte) získat datovou schránku zdarma, nicméně je pravdou, že ji příliš nepoužijete na nic jiného, než na komunikaci s úřady (na druhou stranu ji stejně musíte jako podnikatel aktivovat). Elektronický podpis je mnohem všestrannější a můžete s ním podepisovat třeba i soukromé e-maily rozesílané Outlookem, jeho zřízení ale vás nějakou tu stokorunu bude stát.

Kvartální přehled o DPH pak budete muset zasílat nově elektronicky. Začněte na adrese Ministerstva financí, www.mfcr.cz. V úplně horní liště klepněte na Daně a cla, následně v levé nabídce zvolte Daňový portál a potom na odkaz Vstupte na Daňový portál (přímý odkaz). Zde vyhledejte daňové přiznání a vrhněte se do vyplňování prostřednictvím průvodce, je to velmi snadné. Podstatné je uvést v řádku 21 (čtvrtý krok průvodce) objem služeb poskytnutých Googlu, tedy souhrnnou částku za čtvrtletí v český korunách.

Po skončení průvodce budete muset zvolit buď Uložení k odeslání do Datové schránky (to pokud máte datovou schránku), nebo Odeslání písemnosti (pokud chcete podepsat zprávu svým elektronickým podpisem). Odeslání „papírovou poštou“ už plátci DPH využít nemohou, elektronická komunikace je nutná.

Článek vyšel v časopise Computer č.5/10

Diskuze (51) Další článek: Rusko vystrkuje růžky, chce být superpočítačovou velmocí

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,