Gogoro: jak vypadá Tesla mezi skútry

Za chytré se dnes označuje leccos, tak proč ne skútr. Když má chytrý pohon i dodávání energie a funkce má propojené s aplikací v mobilním telefonu, tak jasně!

Živě.cz z Tchaj-pej: Gogoro je chytrý elektrický skútr s ještě chytřejším systémem dobíjení. Byl představený letos v lednu na veletrhu CES, ale máš už za sebou tři roky vývoje. Se vstupem na trh autoři projektu neváhali a v Tchaj-pej už je dnes první prodejna těchto inovativních skútrů. Neváhal jsem a cestou na veletrh Computex jsem se na skútry budoucnosti zašel podívat. Věřím, že vás tato tematická odbočka od počítačů zaujme, nakonec s těmi počítači, respektive mobily a internetem, má totiž také něco společného. 

Klepněte pro větší obrázek 
Toto je Gogoro Smartscooter. Jen o samotný skútr nejde.

Skútr bez výfuku

Za projektem stojí Horace Luke and Matt Taylor, oba s kariérní historií u HTC a Microsoftu, kteří sehnali investory a prvních 100 milionů dolarů na vývoj. Vize elektrických skútrů, které nabídnou levný provoz a vyčistí města, se začala naplňovat.

S projektem začali právě v hlavním městě Tchaj-wanu, tedy v Tchaj-pej, kde je pro Gogoro ideální uplatnění – je to typická asijská metropole, kde je skútrů jak mravenců v mraveništi, zároveň moderní a vysokou kupní sílou. Pokud Gogoro uspěje tady, rozšíří se do dalších měst – prioritně v Asii, ale také v Evropě a jinde ve světě.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Elektrický skútr Gogoro v nově otevřené prodejně v Tchaj-pej

Nejprve k samotnému skútru – ten vychází z klasického tvaru a od tradičních skútrů jej odlišuje především absence spalovacího motoru a čoudícího výfuku. Pohon je řešen elektromotorem, který dává sílu přes osm koní a dokáže skútr rozpohybovat až devadesátikilometrovou rychlostí a na 50 km/h se rozjede za 4,2 s. Uveze dva lidi a v boxu pod sedlem i nějaké menší zavazadlo.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek
Pohled do útrob: jednoduchá konstrukce a elektrický motor s řemenovým pohonem

Právě pod sedlem jsou ale šikovně schované také dvě Li-Ion baterie. Jedná se o zásuvné moduly velikosti dvoulitrové PET lahve, které jsou ovšem hranaté a opatřeny masivním úchytem. Za ten můžete baterii vzít a během sekundy odejmout. Okamžitě můžete nasadit jinou nabitou baterii a jet dál. Dojezd je cca 100 km.

„Natankováno“ za pár sekund

Jenomže nejde jen o samotný skútr. Právě baterie a jejich rychlá výměna jsou druhým klíčovým prvkem projektu. Ten počítá s tím, že po městě vyroste hustá síť dobíjecích terminálů, ve kterých bude hromada připravených baterií. Uživatel skútru s téměř vybitými bateriemi dojede, rychle si akumulátory vymění a odjede. Výměna bude rychlejší, pohodlnější, bezpečnější a čistší než stávající tankování.

Video:

Idea je tedy taková, že by si uživatel koupil jen samotný skútr bez baterií a ty by si de facto pronajímal od města, které by ve svých ulicích síť dobíjecích stanic pro skútry Gogoro provozovalo. Vyšlo by to ve finále levněji než tankování pohonných hmot a samotný skútr by bez baterií mohl být o to levnější. Jenomže do naplnění tohoto ideálu ještě zbývá právě to nejpodstatnější – dobudovat síť stanic. A tak se prvotní majitelé skútru Gogoro musí o baterie a jejich dobíjení postarat sami.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Takto by měla vypadat dobíjecí stanice. Zde je poměrně malá, může být ale i libovolně větší. • A toto je samotná baterie

Třetím prvkem do trojlístku tohoto projektu je vedle samotného skútru a systému obíjení akumulátorů také mobilní aplikace. Tu má uživatel provázanou se svým skútrem a může na ni sledovat veškeré provozní údaje. Aplikace rovněž okáže analyzovat jízdní styl a doporučit, kdy a kde baterii vyměnit. Samozřejmostí je navigace na nejbližší dobíjecí stanici s akumulátory.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Mobilní aplikace najde cestu k nejbližší stanici s čerstvými akumulátory, hlídá stav akumulátorů a analyzuje jízdu. 

Jinak už asi nepřekvapí, že přístrojová deska skútru je zcela digitální, že se startuje přes NFC a veškerá světla jsou z úsporných důvodů diodová.

Tesla na dvou kolech

Gogoro je promyšlené pojetí elektrického skútru budoucnosti a je velmi často srovnáváno s automobilkou Tesla. Ta dokázala nastartovat rozvoj elektromobilů a Gogoro má ambice podobně zapůsobit ve světě skútrů. Zatím to vypadá nadějně, protože projekt už není jen v říši snů, ale v skútry už si v Tchaj-pej můžete objednat.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek 
Gogoro Smartscooter na oficiálních fotkách

Vzhledem k jednoznačným výhodám se snad podaří přimět i města k nezbytné finanční podpoře při rozjezdu a snad se najde i dost kupujících, kteří si budou ochotni připlatit za technologickou novinku. Obzvlášť v asijských městech přeplněných skútry se spalovacími motory by to mohlo velice pomoci. A v Evropě by to mohlo zvednou zájem o městskou dopravu prostřednictvím skútru. 

Diskuze (33) Další článek: Poslední z odsouzených v kauze The Pirate Bay opustil vězení

Témata článku: Technologie, Automobily, Elektromobily, Mobility, Computex 2015, Odbočka, M/s, Matt, Hustá síť, Úsporný důvod, Doprava budoucnosti, Tesla, Rychlá výměna, Elektrický motor, Zavazadlo, Spalovací motor, Prodejna, Přístrojová deska, Rychlé dobíjení, První elektromobil, Čerstvá síla, Výpad, Dobíjecí stanice, Tankování, Dobíjení, Nejprodávanější navigace, na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

Dost bylo moderních Windows 10. Pojďme je přebarvit zpět na Windows 95

** Stařičké Windows 2000 nedávno oslavily 20 let ** Někteří z vás si postěžovali, že to byly poslední hezké Windows ** Fajn, ukážeme vám, jak přebarvit Desítky o 25 let zpět

Jakub Čížek | 44

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

Proč byste měli rozmazávat SPZ aut na fotkách, které vystavujete na web

** Na fotkách aut nahraných na web je dobré rozmazat SPZ ** Značku dokáže z obrázku přečíst Google i Facebook ** SPZ může naplnit podstatu osobního údaje

Karel Kilián | 67

Pojďme programovat elektroniku: Co se skrývá uvnitř běžné SD karty a jak ji oživit

Pojďme programovat elektroniku: Co se skrývá uvnitř běžné SD karty a jak ji oživit

** Máme ji v mobilech a fotoaparátech ** SD karta je dnes už standard ** A proto ji zkusíme připojit i k Arduinu

Jakub Čížek | 20

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

Biblická potopa Česka: Jak bychom dopadli, kdyby nás zatopil oceán

** Představte si biblickou potopu ** Nejprve zaniknou Děčín a Břeclav, pak i Brno a Praha ** Hlavním městem se stane Jihlava a zbytky Čechů přežijí na Kvildě

Jakub Čížek | 94



Aktuální číslo časopisu Computer

Velký test autokamer

Test ATX skříní

Jak surfovat pohodlně

Sportovní aplikace

Jak funguje procesor