Gmail na vlastní doméně? Proč ne

Gmail na vlastní doméně? Proč ne

Google začíná testovat další službu, se kterou možná udělá díru do světa. A nebo se o to alespoň bude snažit. V každém případě tím bude konkurovat Microsoftu, který tento typ služby rovněž testuje. Jedná se o hostování služby Gmail na vaší vlastní doméně.

Vlastní Gmail

Související odkazy

Slovník
administrator
antivirus
beta
IMAP
POP3
server

Gmail jistě velká řada z vás zná či dokonce přímo používá. A teď si představte, že byste měli služby Gmailu "pověšeny" na vlastní doméně. Služba by nabízela veškeré vlastnosti "klasického" Gmailu, ale mohli byste použít vaši vlastní adresu. Tak zhruba toto začíná (zatím jako betatest) nabízet Google.

Hostovaný Gmail nabízí vše, nač jste u této služby zvyklí. Tedy zejména 2 GB schránku, vyhledávací nástroje, jednoduché rozhraní a podobně. Kromě toho je součástí této služby i tzv. Control Panel. Ten slouží administrátorovi dané organizace ke správě účtů, vytváření aliasů a podobně.

Pro organizaci, která se rozhodne pro toto hostování, to vlastně nepředstavuje žádné další náklady ani na hardware ani na software. Vše běží na infrastruktuře Googlu, vy dodáte pouze doménu.

Cílovou skupinou jsou zatím spíše školy či větší organizace, než jednotlivci, a betatest je limitovaný. Nicméně vaší organizaci celkem nic nebrání se do testování rovněž pokusit zapojit. Budete potřebovat pouze účet u Googlu a vyplnit registrační formulář. Zájemci mohou začít rovnou zde. Jednotlivci mají zatím smůlu, ale v případě úspěchu se dá předpokládat, že Googlu nebude celkem nic bránit v tom, nabídnout službu i jednotlivcům s vlastní doménou.

Jednou z prvních organizací, která se na testování podílí, je San José City College. Celkem 10 tisíc studentů této instituce získá e-mailový účet ve tvaru jméno@jaguars.sjcc.edu. Na první pohled tedy vnější "pozorovatel" nic nepozná. Ve skutečnosti ale poběží celý systém na Gmailu. Jak vypadá velmi jednoduchá úvodní informační stránka vidíte na obrázku, na druhém obrázku pak vidíte rozhraní pro přihlášení do systému.

   

Informační stránka ještě na doméně SJCC  *   Úvodní stránka Gmailu SJCC

Microsoft byl rychlejší

Také Microsoft začal testovat obdobu této služby a to již v listopadu loňského roku, takže se zdá, že Google celkem logicky reagoval, aby mu "neujel vlak".

Iniciativa Microsoftu je nabalena na nový balík služeb pod souhrnným názvem Live. V tomto případě je služba testována pod názvem Windows Live Custom Domains (http://domains.live.com/) a nabízí v zásadě podobné služby jako Google, resp. princip je stejný, služby se drobně liší. Zákazník dodá vlastní doménu, Microsoft se pak postará o hostování mailů a také instant messaging. Kromě toho se (stejně jako Gmail) postará o spam a antivirovou kontrolu.

Live Custom Domains ale nejsou určeny (tedy alespoň v tomto stádiu testů) pro velké zákazníky. Na jednu doménu lze "pověsit" pouze 60 schránek po 250 MB (pro Spojené státy, jinak je kapacita nižší). U ostrého provozu lze ale předpokládat, že se tato čísla poněkud zvětší.

Komu se vyplatí?

Otázka zůstává, pro koho budou tyto služby vlastně výhodné? V zásadě lze najít tři typy "zákazníků". Do první skupiny budou patřit nadšení jednotlivci (pokud budou služby nakonec pro jednotlivce dostupné), kterým sice používání "freemailů" jako takových v zásadě nevadí, ale přesto se rádi blýsknou vlastní doménou. Těch bude zřejmě zcela zanedbatelné minimum, protože pokud už se někdo rozhodne pro doménu, zřejmě bude mít zaplacen i nějaký ten hostingový program, který nabídne jistě pokročilejší funkce než Gmail. I když to pochopitelně nemusí být pravidlem, velká výhoda Gmailu je právě v tom, že je dostupný odkudkoliv přes webové rozhraní. To sice hostingové firmy také obvykle nabízejí, ale spíše jako vedlejší a méně důležitou službu. Většinou se předpokládá, že bude uživatel ke svým schránkám přistupovat přes POP3 či IMAP.

Druhou skupinou jsou větší až velké firmy. Zde je kladen důraz na absolutní spolehlivost e-mailu, firmy mají vlastní server či servery a celou infrastrukturu mají pod kontrolou. Řešení to může být sice relativně nákladné, nicméně pro velkou firmu snesitelné a server pod vlastní správou může nabídnout téměř libovolné funkce a větší propojení s dalšími firemními systémy. Takovou firmu zřejmě nabídka Googlu či Microsoftu příliš neosloví.

Třetí skupinou, a ta bude pro tento typ služeb pravděpodobně klíčová, budou menší firmy a organizace jako jsou například školy. Pro menší firmy je absolutní spolehlivost mailů sice také důležitá, ale držet si vlastní server či hosting může být nákladné. Zaplacení samotné domény je naopak relativně levné, firma navenek působí seriózněji, protože nemá svou hlavní mailovou adresu umístěnu na některém z freemailů (jak to dnes často bývá), a spolehlivost je v rámci možností dostačující.

Školy jsou pak kandidátem pro tyto služby téměř ideálním. Jedná se často o velké množství uživatelů a pokud pomineme vysoké školy (minimálně ty, které jsou technicky zaměřené), spravovat a provozovat poštovní schránky na vlastní infrastruktuře může být poměrně obtížné. Nemluvě o tom, že základní školy většinou ani nemají příslušné vybavení. Spolehlivost služby, bez urážky, není v případě žáků a studentů škol zas až tak kritická, takže svěřit se do rukou Googlu může být poměrně výhodné řešení.

Určitě si přečtěte

Články odjinud