Svobodná univerzita v Berlíně (Freie Universität Berlin) uspořádala pod patronací mezinárodního programu SOCRATES/ERASMUS zajímavý seminář na téma „Environmentální povědomí v evropském základním vzdělávání“.
Svobodná univerzita v Berlíně (Freie Universität Berlin) uspořádala pod patronací mezinárodního programu SOCRATES/ERASMUS zajímavý seminář na téma „Environmentální povědomí v evropském základním vzdělávání“.
Nabitý program semináře, jehož se účastnily skupiny pedagogů, studentů a informatiků z řady evropských státu, měl několik cílů. Vzájemná informovanost o stavu environmentálního vzdělávání nejmenších žáčků, u nichž se teprve formují správné návyky ve vztahu k životnímu prostředí, byla nutným východiskem k systematickému řešení této dosti opomíjené oblasti výuky a nakonec i vzdělávaní „odborně okrajové“, avšak velmi početné skupiny obyvatelstva. Vzhledem k tomu, že mottem setkání byla „Problematika odpadů a nakládání s nimi“ s ohledem na výukovou látku základních škol, prezentace byly orientovány na cesty a způsoby, jak nejlépe nejmenším žákům tyto otázky představit a naučit je správným vědomostem v této citlivé oblasti.
Ukazuje se však, že moderní informační technologie pronikají do této sféry poměrně vzácně. Kupodivu „počítačově“ vyspělé země západní Evropy nepředvedly nic převratného. Značným překvapením byly atraktivní programy z produkce portugalských univerzit (Évora, Viseu), které přivezly software několika kvízů, které přitažlivou formou učí dětí o tom, co jsou to odpady, jak a proč se třídí, co se s nimi děje a k čemu se dají použít. Objevují se i první vlaštovky ve využití geoinformačních technologií při manipulaci s odpady z pohledu nejmladších žáků. GIS využívá Berlínská úklidová služba (Berliner Strassen-Reinigung – BSR, což jsou vlastně popeláři a zametači) i v pořadech pro výchovu dětí. Dokonce některé kvízové programy jsou již nainstalovány v PC školních družin berlínských základních škol. A opravdu – v areálech škol, které vsadily na modernější vzdělávací technologie, bylo o poznání čistěji.