Je honba za velikostí schránky skutečně tím, po čem uživatelé touží? Má v dnešní době větší šanci uspět e-mail s propracovanými funkcemi nebo prostě ten, který nabídne největší prostor pro úschovu dat?
Tři největší české portály objevily novou soutěž. Nejdříve v otrocké imitaci firmy Google všechny tři oznámily, že rovněž zavedou pro své uživatele mailovou schránku o rozměru 1 GB (dříve desítky MB, a muselo to stačit). Posléze, opět v otrocké imitaci firmy Google, dva ze tří portálů (Seznam a Centrum) ohlásily zvýšení rozměru schránky na dva gigabajty. Atlas se v zajímavé tiskové zprávě od „honby za gigabajty“ distancoval.
Chybí vlastní nápad
Ačkoli to není zásadní věc, nenápaditost českých portálů přece jenom zamrzí. Kdyby kterýkoli z nich ohlásil gigabajtovou (nebo podobně velkou) schránku o měsíc dříve než Google, byly by z toho možná zprávy na prvních stranách novin. Takhle je to už jen služba „my taky jako Google“. Sami jsme to sice vymyslet nedokázali, ale nápad jsme s chutí zkopírovali – když oni gigabajt, tak my gigabajt, a když oni dva gigabajty, my také dva gigabajty.
Skutečně nelze objevit a přivést na český internet něco opravdu inovativního, něco, co vyvolá potlesk na otevřené scéně? Bude vrcholem kreativity na českém internetu upečený pes? Imitace Googlu je navíc jen povrchní: tam, kde Gmail je součástí chytré koncepce Googlu, výborného přehledu nad všemi daty, těmi vlastními i na světovém internetu, jsou české, nyní dvougigové freemaily jen velkým skladištěm dat.
Dvougigabajtové hrátky s freemaily jsou z větší části marketingovou hrou. Naprosté většině lidí bude navždy stačit zlomek z této kapacity, ale gigabajt bude v reklamě znít pěkně. A dva gigabajty mohou, vhodně prezentovány, vypadat, jako že dotyčný mail je dvakrát lepší než ten konkurenční. Zavazadlový kufr auta o rozměru 700 litrů je přece dvakrát tak lepší než ten s kapacitou 350 litrů, není-liž pravda?
Ve výsledku je tedy úplně jedno, jestli atlasovský gigabajt, nebo centrácké a seznamácké gigabajty dva. Možná by se mohl pochlapit Email.cz, o kterém dlouho nebylo moc slyšet, a nabídnout třeba pět giga. (Email.cz měl navíc nedávno havárku, takže má trošku promazané disky a dost volného místa… pardon, to byl mírně nevhodný žert.) Pokročilí uživatelé pokrčí rameny – jeden, dva, sto gigabajtů, to je přece jedno; mail není úschovna, data logicky schovávám na lokálním disku, přece nebudu ke gigabajtu přistupovat po síti?!
Centrum „čeří vody“
Situaci zajímavým způsobem rozvířilo – jak jinak – Centrum.cz. Povoluje totiž mezi dvěma uživateli vlastního freemailu přílohy velké až 600 MB. Oficiální komentář naznačuje ještě něco navíc: „… je to objem dat odpovídající velikosti standardního filmu.“ Dodejme, že filmu v DivX. Když pak film označíte za „standardní“ třeba před zástupcem filmového vydavatele, zřejmě vás na místě inzultuje. Nahraďte „standardní“ slovem „pirátský“ a vše bude v pořádku.
Nyní vůbec nejde o technickou otázku, nad kterou se mnozí rozčilují. Správci mailového serveru naskakuje husí kůže z příloh o velikosti nad megabajt, a pokud byste mu řekli, že přes jeho server bude někdo tlačit půl gigabajtu, máte na krku už druhé fyzické napadení. Umísťovat, uschovávat a vyzvedávat velké soubory na internetu lze pomocí jiných služeb – známá je např. česká Úschovna, zahraniční YouSendIt a některé další.
Kontroverznější je pochopitelně snadné zneužití služby k nelegálnímu šíření autorských materiálů (svým způsobem k němu Centrum.cz svou zprávou vybízí).Domnívám se, že pokud bude služba spuštěna, nevyhne se její provozovatel sporům (možná i právního charakteru) s vlastníky autorských práv či jejich vykonavateli. A i když je může „ustát“, mohou být pro něj dosti rizikové (vyhrát nelze, jen prohrát) nebo právně nákladné. Na druhé straně pro Centrum není nic snazšího než tuto službu později zrušit ve smyslu „my jsme chtěli, ale ti zlí (…) to zakázali“, a připsat si tak další body v public relations.
Co na to Atlas
Postoj Atlasu je přímočaře logický – šéf firmy Michal Černík uvádí, že velikost přílohy 600 MB je „přímou výzvou pro (…) porušování práva“, a poznamenává, že u stále nejčastějšího připojení trvá odeslání takovéto přílohy 24 hodin nepřetržitého a nepadajícího spojení; má pravdu i v tom, že mail není úložiště dat (k tomu existují jiné a lepší nástroje).
Chápu, že také ohlásit zvýšení schránky na 2 GB, byť by to Atlas technicky zvládl, vypadá hloupě – nicméně z marketingového pohledu jde o tah, který bude fungovat. Atlas tvrdí, že se místo toho pokusí o ochranu mailů před viry a spamem. Pokud by to dokázal nejlépe ze všech konkurentů, byl by to dobrý (a také marketingově využitelný) protitah.
Karatelské zdvihání varovného prstu před porušováním práva ze strany internetového portálu ale poněkud zavání licoměrností. Portály z toho, že internet je rejdištěm nelegálního šíření autorských materiálů, úspěšně těží. Stačí si všimnout, která slova patří na portálech k nejvyhledávanějším (mp3, divx, warez…), a také se podívat, co nám vyskočí hned na prvním místě u ručně vytvořeného (!) katalogu odkazů Atlasu – moc pěkná kategorie Hardcore, grupáč.
Internet by byl bez těchto – někdy legálních, jindy nelegálních – aktivit podstatně méně „osídlenější“. Pro mnoho lidí je to hlavní důvod k připojení a používání internetu, cílem portálů je zase návštěvnost za skoro jakoukoli cenu. Centrum svým výslovným posvěcením výměn 600MB souborů u svých uživatelů to slovo skoro maže; Atlas ho tam má, nicméně moralizovat bohužel nemůže nikdo. Byznys portálů je takto postaven a zrušit „sex“ z odkazů i fultextu si hned jen tak někdo netroufne.