GeoCities a tragická smlouva – jak to bylo a kde je vlastně problém

Dáte někomu své auto do garáže a on ho automaticky začne využívat. Jistě by se vám to nelíbilo, ale zrovna to chtělo provést Yahoo na svém serveru GeoCities.
Yahoo, současný majitel GeoCities si v minulém týdnu pěkně zavařil, když modifikoval smlouvu, se kterou musí souhlasit všichni, co si chtějí zřídit nový web nebo modifikovat již svůj existující. Problém byl v tom, že se v červnu ve smlouvě objevil bod 8.

8. CONTENT SUBMITTED TO YAHOO

By submitting Content to any Yahoo property, you automatically grant, or warrant that the owner of such Content has expressly granted, Yahoo the royalty-free, perpetual, irrevocable, non-exclusive and fully sublicensable right and license to use, reproduce, modify, adapt, publish, translate, create derivative works from, distribute, perform and display such Content (in whole or part) worldwide and/or to incorporate it in other works in any form, media, or technology now known or later developed. You acknowledge that Yahoo does not pre-screen Content, but that Yahoo and its designees shall have the right (but not the obligation) in their sole discretion to refuse, edit, move or remove any Content that is publicly available via the Service. Without limiting the foregoing, Yahoo and its designees shall have the right to remove any Content that violates the TOS or is otherwise objectionable. You agree that you must evaluate, and bear all risks associated with, the use of any Content, including any reliance on the accuracy, completeness, or usefulness of such Content. In this regard, you acknowledge that you may not rely on any Content created by Yahoo or submitted to Yahoo, including without limitation information in Yahoo! Message Boards, Yahoo! Clubs, and in all other parts of the Service.

Stručně česky – odesláním obsahu svého webu automaticky dáváte Yahoo právo dělat se vašimi daty cokoli, co budou chtít. Například ho mohou prodat třetí osobě, aniž byste z toho měli jedinou korunu. Zveřejníte tam své povídky a oni je mohou libovolně otisknout a šířit. Nepřevádíte na ně výslovně autorská práva, ale dáváte jim možnost dělat s vašimi daty co uznají za vhodné. Problém je pak podobně v případě, že použijete na svých stránkách grafiku či texty někoho jiného pro své nekomerční účely. Pokud je Yahoo využije a to již komerčně, budete biti zase jen vy. Yahoo tento bod zdůvodňuje zejména tím, že chce nabídnou zrcadlení serverů GeoCities i na jiných místech Internetu, aby byly snáze dostupné. Na to byla ale první verze až příliš drsná.

Není tedy divu, že se zvedla vlna protestů v čele s Jimem Townsendem, který zřídil 29. června na svém webu stránky Bojkotu proti Yahoo. Konkurenční weby poskytující webhosting se také do akce zapojily a začaly k sobě přitahovat nové zájemce hesly „Bojkotujte Yahoo, běžte pryč z GeoCities“. Yahoo zareagoval poměrně záhy a upravil přidal na začátek dvě věty:

Yahoo does not own Content you submit, unless we specifically tell you otherwise before you submit it. You license the Content to Yahoo as set forth below for the purpose of displaying and distributing such Content on our network of properties and for the promotion and marketing of our services.

Tedy – Yahoo nevlastní váš obsah, může ho ale využívat k vlastní propagaci.

Ve vysvětlujícím dopise Yahoo objasňuje své záměry a snaží se věci uvést na pravou míru. Podstatné ovšem je, že zbytek smlouvy se vůbec nezměnil. Přibylo v něm pouze úvodní ustanovení o tom, že Yahoo nevlastní váš obsah. To je jasné, ale hned v dalších větách se píše, že s vašimi daty může cokoli dělat. Jako byste zaparkovali své vlastní auto u někoho v garáži a tím mu dali automaticky svolení s ním kamkoli jezdit a půjčovat ho. On přitom bude nadále tvrdit, že je to vaše auto. De facto s ním bude ale zacházet jako s vlastním.

Je v tom Yahoo samotné?
Právě že není. Podobné smlouvy mají i Xoom.com nebo Tripod.com. Z českých serverů poskytující prostor zdarma nemá takové smlouvy žádný. Všechny podobné servery ale mají stejný problém. Obsah těchto serverů tvoří sami uživatelé, pokud se chce tedy server sám nějak propagovat, může se chlubit jen vlastní titulní stránkou, weby na něm uloženými již ne. Každé případné využití stránek uživatelů ke komerčním účelům již může překročit pravomoce jejich tvůrců. Yahoo měl tu smůlu, že explicitně vyjádřil, co chce s vašimi daty dělat. Narazil na to, když se chtěl právě chlubit stránkami, které jsou na GeoCities uložené.

Yahoo tedy musí zareagovat tak, že do smlouvy upřesní a specifikuje cíle, ke kterým bude vaše weby skutečně využívat. Nepřisuzujme Yahoo žádné nekalé záměry, komunita, kterou Yahoo obhospodařuje, je pro něj velmi důležitá. Touto smlouvou se Yahoo pokusilo o krok do citlivého území a narazilo na velký odpor. Nyní trochu ustoupilo, ale ne moc. Bude si muset spočítat své ztráty a vyvodit z toho důsledky. Hlavní je, že tato kauza bude precedentem pro ostatní servery a uživatelé si budou smlouvy, které potvrzují číst pečlivěji.

Váš názor Další článek: Malé i, velká podpora Internetu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , ,