Nvidia | Grafické karty | GeForce RTX 4000

GeForce RTX 4090 a 4080 jsou tady. Přináší maximální výkon, ale též cenu a spotřebu

  • Nvidia uvedla grafické kartx s architekturou Ada Lovelace
  • Zatím přijdou tři modely – GeForce RTX 4090 a dvě RTX 4080
  • Zvýšil se výkon i spotřeba, přibyla kouzla s obrazem

Nvidia představila novou generaci architektury pro výpočetní grafické karty pro servery již před nějakou dobou, takže jsme mohli poměrně snadno spekulovat o tom, jaká bude nová generace herních grafických karet pro desktopové počítače. Po mnoha uniklých informacích jsme se nakonec dočkali oficiálního představení pouze tří hi-end modelů – GeForce RTX 4090 a dvou verzí GeForce RTX 4080.

Architektura Ada Lovelace

Nové čipy jsou postavené na architektuře Ada Lovelace, která je v rámci samotných čipů vyráběná pomocí nejnovější upravené 4nm technologie u TSMC (proto označení 4N místo běžných N4). Vzhledem k tomu, že minulá generace grafických karet GeForce RTX 3000 vznikla u Samsungu pomocí 8nm technologie, jde o opravdu velký skok v miniaturizaci, která dovolila množství tranzistorů posunout o obrovský kus na 76 miliard.

Nvidia nesázela pouze na to, ale vylepšila architekturu jednotlivých částí čipu, které v moderních hrách a aplikacích hrají stále důležitější roli. K dispozici je tak už čtvrtá generace tensor jader, které zlepšují výkon i ve spojení s novou verzí DLSS 3. Propustnost tensor jader se zvýšila až pětkrát. Hrubý výkon je až 1,4 „tensor“ PFLOPS (FP8).

Klepněte pro větší obrázek

Specializovaná jádra pro ray tracing už jsou ve třetí generaci a přináší několik novinek, které poskytují kromě jiného i dvakrát větší výkon oproti minulé generaci (až 200 RT TFLOPS). Mezi tyto nové technologie patří Opacity Micromap (OMM) nebo Displaced Micro-Mesh Engine (DMM).

Klepněte pro větší obrázek

Protože práce se shadery je ve hrách stále primární, Nvidia vyvinula i novou technologii SER (Shader Execution Reordering), která optimalizuje pořadí jednotlivých procesů při zpracování obrazu, díky čemuž jsou všechny části, shadery, ray tracing, tensor jádra) využité co možná na maximum v daném čase a čip tak zbytečně nepřepíná mezi jednotlivými typy tak často.

Dle Nvidie to zlepšuje výkon při zpracování shaderů s ray tracingem až třikrát, přičemž ve hrách se to reálně projeví zvýšením výkonu až o 25 %. Shadery jsou oproti minulé generaci dvakrát efektivnější a nabízí výkon až 90 TFLOPS.

Klepněte pro větší obrázek

Vylepšené byly i enkodéry pro video (NVENC), které jsou už v osmé generaci a podporují i hardwarovou akceleraci AV1 v rozlišení 8K s 10bitovými barvami a 60 fps.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

GeForce RTX 4090 a GeForce RTX 4080

Nvidia zatím uvedla pouze dva, respektive tři hi-endové modely – GeForce RTX 4090 a GeForce RTX 4080 v provedení s 16 GB a 12 GB paměti.

Klepněte pro větší obrázek

GeForce RTX 4090 je postavená na čipu AD102-300, má 76 miliard tranzistorů a celkem 16 384 cuda jader. Vzhledem k tomu, že plnotučný čip z této generace, který je zatím jen u serverových modelů (H100), má 16 896 cuda jader, má Nvidia ještě menší prostor pro budoucí „GeForce RTX 4090 Ti“, kterou lze případně čekat příští rok. Boostovací frekvence čipu je standardně 2 520 MHz, ale bude samozřejmě záležet dle konkrétního modelu a případného přetaktování z výroby.

Specifikace grafických karet Nvidia GeForce RTX 4000 (Ada)
Model GeForce RTX 4090 GeForce RTX 4080 16 GB GeForce RTX 4080 12 GB
Výroba 4N (TSMC) 4N (TSMC) 4N (TSMC)
CUDA jádra 16 384 9 728 7 680
Boost frekvence 2 520 MHz 2 505 MHz 2 610 MHz
Kapacita paměti 24 GB (GDDR6X) 16 GB (GDDR6X) 12 GB (GDDR6X)
E. frekvence paměti 21 GHz 22,5 GHz 21 GHz
Paměťové rozhraní 384bit 256bit 192bit
Propustnost paměti 1 008 GB/s 720 GB/s 504 GB/
Spotřeba TGP (Max) 450 W (660 W) 320 W (516 W) 285 W (366 W)
Cena (doporučená) 47 990 Kč 36 100 Kč 27 100 Kč

Paměť je 24 GB GDDR6X s rychlostí 21 Gb/s a 384bitovým rozhraním, což dává celkovou propustnost 1 008 GB/s. To vše se podepsalo na zvýšené spotřebě a množství generovaného tepla. Zatímco základní TGP je 450 W, špičkově se může dostat až na 660 W.

A to mluvíme pouze o samotné grafické kartě. Nelze se tak divit tomu, že vzduchové chladiče pro tento model jsou obrovské, v některých případech je přímo na čipu dokonce 13 heatpipe trubic a chladič zabere čtyři sloty, tedy klidně takřka celou část základní desky od prvního PCI Express slotu dolů.

Klepněte pro větší obrázek

GeForce RTX 4080 je k dispozici ve dvou verzích, které ale trochu mohou zmást uživatele, protože se rozhodně neliší pouze kapacitou paměti 16 GB nebo 12 GB typu GDDR6X. Liší se totiž i konfigurací hlavního čipu a rychlostí pamětí.

16GB verze GeForce RTX 4080 má čip AD103-300 a 9 728 cuda jádry s boostovací frekvencí až 2 505 MHz, zatímco GeForce RTX 4080 s 12GB pamětí má čip AD104-400 s jen 7 680 jádry cuda, byť je boostovací frekvence mírně vyšších 2 610 MHz.

Rozdíly jsou také v použitém paměťovém rozhraní (256bit vs. 192bit) a efektivní frekvence pamětí 22,5 GHz vs. 21 GHz. Výsledná propustnost je tak 720 GB/s u 16GB verze a 504 GB/s u 12GB verze. Rozdíly ve výkonu jsou zřejmé i z TGP, které je 320 W (až 516 W) u 16GB varianty a 285 W (až 366 W) u 12GB modelu.

Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Pokud jde o porovnání výkonu s minulou generací, Nvidia se pochopitelně chlubí velkými rozdíly. U GeForce RTX 4090 například uvádí, že výkon oproti GeForce RTX 3090 Ti je 2× až 4× vyšší, přičemž dvojnásobek lze čekat u běžných her a čtyřnásobek tam, kde se hodně používá ray tracing. Uvidíme, co nám ukáží první nezávislé testy. Nvidia totiž opět hodně sází na to, že obrovský skok přináší i spojení s novým DLSS 3.

DLSS 3 s až čtyřnásobným zvýšením výkonu

Nová generace DLSS 3 funguje ještě více zázračně než druhá generace a Nvidia díky tomu slibuje zvýšení výkonu ve hrách až čtyřnásobně. První dvě generace upscalovaly rozlišení z nižšího na vyšší a díky strojovému učení to dělaly lépe než standardní škálovací metody. Trojka už nezlepšuje rozlišení, ale snímkovou frekvenci. Uměle totiž dopočítává mezisnímky, aby obraz byl plynulejší.

Přípomítá to technologii kompenzace pohybu v moderních televizorech, které převádějí obraz z 25 na 50 či 100 snímků za sekundu. To ale s sebou přináší artefakty, které jsou při bližším zkoumání patrné. Jak bude vypadat DLSS 3, ukáže až praxe.

Klepněte pro větší obrázek

Největší rozdíl byl prezentovaný jak na speciálním demu Nvidia Racer RTX, tak i ve hře Cyberpunk 2077 v módu Ray tracing Overdrive, kde je rozdíl opravdu čtyřnásobný – například z nehratelných 22 fps na 98 fps. V případě Flight Simulatoru od Microsoftu se výkon z 65 fps dostal s DLSS 3 na 135 fps, tedy přibližně na dvojnásobek.

Už v první vlně se Nvidia pochlubila 35 hrami, které oznámily podporu DLSS 3 a jako překvapení se chystá legendární hra Portal s RTX, kdy budou všechna světla postavená na ray tracingu. Tou nejlepší zprávou ale je, že bude toto DLC zcela zdarma pro majitele stávající hry. Technologie DLSS 3 bude dostupná jen na GeForce RTX 4000, majitelé řad RTX 3000 a 2000 mají smůlu.

Ceny a dostupnost

Nejdříve bude dostupný nejvýkonnější model GeForce RTX 4090 a to 12. října. Doporučená maloobchodní cena je 1 599 dolarů, což by v našich končinách mělo být něco kolem 47 990 korun.

Obě verze GeForce RTX 4080 budou dostupné až během listopadu, přičemž cena bude 1 199 dolarů (16GB varianta) a 899 dolarů (12GB varianta). Na české ceny to znamená přibližně 36 100 korun, respektive 27 100 korun.

Klepněte pro větší obrázek

Asi netřeba dodávat, že to poměrně nabourá stávající trh s modely GeForce RTX 3000, takže jsme zvědaví, jestli si prodejci zase nebudou chtít značně zvýšit zisky a nezvýší maloobchodní ceny nad takovou úroveň, aby nejdříve vyprodali starou generaci. To bude o to těžší, protože se spousta těžařů kryptoměn bude této i jiné generace zbavovat ve velkém množství (Ethereum už nelze těžit) a za nízké ceny. Nová generace má tak rozhodně velmi náročnou startovací pozici z pohledu situace na trhu.

AMD chystá novou generaci grafických karet Radeon RX 7000 na 3. listopadu, tak uvidíme, jak se architektura RDNA 3 předvede.

Video z celé prezentace

Diskuze (34) Další článek: Jak nastavit webový prohlížeč, aby se vás pořád na něco neptal

Témata článku: Technologie, Microsoft, AMD, Nvidia, Grafické karty, Samsung, Ethereum, GeForce RTX 4000, TSMC, Architektura, Ada, Grafická karta, OMM, GeForce, Čip, Flight Simulator, DMM, NVENC, DLSS, Ada Lovelace, TGP, Radeon, PCI Express, Frekvence, CUDA, Grafické karty na Heureka.cz



Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

Sex manželských párů? Jen výjimečně. Ložnice ovládnou roboti s umělou inteligencí

** Sex manželských párů jen při zvláštních příležitostech. ** Ložnice ovládnou sexuální roboti s umělou inteligencí. ** I to je jeden ze závěrů Mezinárodní robotické konference.

Filip KůželJiří Liebreich
RobotiSexUmělá inteligence
Nastal pravý čas na výměnu telefonu. Jak poznat, že ten váš už dosluhuje?

Nastal pravý čas na výměnu telefonu. Jak poznat, že ten váš už dosluhuje?

** Jak poznat, že váš telefon má nejlepší dny za sebou? ** Vypadá potlučeně, má pavučinu nebo nedostává aktualizace? ** Ukážeme si, kdy má smysl jeho oprava, a kdy už jen koupě nového

Martin Chroust
Prasklý displejVysloužilý mobilSmartphony
Kde se vzala potřeba velkých operačních pamětí v telefonech a kolik RAM zabírá Android?

Kde se vzala potřeba velkých operačních pamětí v telefonech a kolik RAM zabírá Android?

** RAM je po procesoru druhým nejdůležitějším HW parametrem ** Stará se o rychlý multitasking a o svižné načítání dat ** Věděli jste, kolik v RAM průměrně zabírá Android 12?

Martin Chroust
Virtuální RAMOperační paměť
Recenze mobilní hry The Walking Dead: All-Stars. Další křeč dříve úspěšné značky

Recenze mobilní hry The Walking Dead: All-Stars. Další křeč dříve úspěšné značky

Co takhle pokosit nekonečné vlny nemrtvých? V této hře budete mít možnost, ale příliš zábavy si neužijete.

Michal Maliarov
Mobilní hryRecenzeLogické
Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

Tuto českou základnu plnou satelitů nesmíte vidět. V Mapy.cz je každá anténa pečlivě vyretušovaná

** Zapomeňte na rozčtverečkovaná místa, kterých si každý všimne ** Mapy.cz musely dokonale zakrýt desítky parabol ** Základnou se přitom na webu chlubí i její majitel. Kocourkov

Jakub Čížek
ČeskoMapy.czMapy
Sociální síť BeReal jde proti proudu. Žádné filtry a přetvařování, tohle má být čistá realita

Sociální síť BeReal jde proti proudu. Žádné filtry a přetvařování, tohle má být čistá realita

** BeReal je novou hvězdou mezi sociálními sítěmi ** Ukazuje pouze všední realitu běžných dní ** Aplikace vám jednou denně dá dvě minuty na poslání vlastní fotky

Martin Chroust
BeRealMobilní aplikaceSociální sítě