GeForce FX představena

NVidia dostála svým slibům a na úvod Comdexu představila vlastnosti GeForce FX, doposud známé jako NV30. Kolik bude stát, kdy si ji budete moci koupit, co bude umět a samozřejmě jaké obrázky dokáže vykreslit, to je obsahem tohoto článku.
GeForce FX představena
Hlavním cílem pondělního představení Nvidie bylo především zadupat do země Radeon 9700 Pro od ATI tak, aby si jej zájemci v předvánoční sezóně nekupovali a místo toho si raději počkali na GeForce FX. Představena tak byla masivní vlna vlastností a lákavých schopností aniž by byl dán k dispozici reálný produkt. Jak jsme se již na NV30 dříve těšili, tak se máme těšit ještě více.

Klepněte pro větší obrázekGeForce FX je oficiální jméno pro delší dobu známý projekt NV30. Cílem GeForce FX je být prvním procesorem nabízejícím výkon filmových efektů pro hry a aplikace v reálném čase. Dosaženo toho je masivní podporou operací v plovoucí řádové čárce, 128bitovým zpracováním barev a rozsáhlou podporou vertex a pixel shaderů souhrně označovaných jako CineFX. Zatímco Radeon 9700 Pro podporuje DirectX 9, GeForce FX jde dál až za v současné době definované hranice. Pochopitelně dnes není v konečné podobě ani to DirectX 9.

Nicméně pokud chcete vyzkoušet schopnosti GeForce FX na současném hardwaru, máte možnost. NVidia dala k dispozici NV30 Emulátor, který softwarově emuluje schopnosti nového procesoru. Potřebovat budete také nové ovladače Detonator 40.41 a pochopitelně to celé bude naprosto neskutečně pomalé kvůli softwarocé emulaci. Pokud ale chcete, můžete.

Klepněte pro větší obrázek

Již delší dobu je rovněž známo, že GeForce FX je prvním grafickým procesorem vyráběným technologií 0,13 mikronu. Díky tomu je tak procesor o 25procent menší, než při technologii 0,25 mikronu. Podle Nvidie má i o 36 procent nižší spotřebu. Procesor je taktován na 500 MHz stejně jako paměti. Ty jsou nově typu DDR-II (proto na frekvencí 1 GHz). DDR-II proti standardním DDR pamětem přináší navíc 4bitový prefetch (DDR má 2bitový) čímž se zdvojnásobuje průchodnost napětí. Navíc DDR-II mají nižší napětí, rychlejší přístupovou dobu a čistší signál díky ukončení datových vodičů na čipu a ne na desce. Proto mohou mí vyšší pracovní frekvence a tak vyšší průchodnost. Paměťová sběrnice je jen 128bitová s průchodností 16 GB/s, v tomto bodě tedy nestačí na Radeon 9700 Pro s 256bitovou sběrnicí a průchodností 19,6 GB/s. Tyto hodnoty průchodnosti jsou ale teoretické a v praxi se tu velmi zapojují i optimalizační algoritmy, které komprimují přenášená data. Radeon má HyperZ III, GeForce FX má Lightspeed Memory Architecture II s optimalizovanou kompresí barev. Ukáží tedy až skutečné výsledky testů.

Klepněte pro větší obrázek

Takto kartu neuvidíte, pochopitelně bude procesor a paměti zakryté masivním chladičem…

Na trh přijde GeForce FX ve dvou variantách GeForce FX 5800 a 5800 Ultra. Měly by být dostupné od února za cenu mezi 399 a 499 dolarů. Podporu GeForce FX vyslovila pochopitelně spousta výrobců ASUS, BFG Technologies, eVGA.com, Gainward, Leadtek Research, MSI Computer Corporation, PNY Technologies, přidávat se jistě budu další.

Jedinou vadou na kráse GeForce FX zatím je, že není a i kdyby byla, není ji s čím využít. Nejsou na trhu žádné hry pro DirectX 9, natož takové, která by využívaly rozšířené možnosti GeForce FX. V přímém souboji na dnešních grafických testech by zřejmě GeForce FX porazila Radeon 9700 Pro, byť ne o tak výrazný náskok, jak by napovídala soupiska schopností. Současné testy totiž běží nad DirectX 8 a tam se prostě vyšší inteligence nepočítá. Nelze to ale hodnotit bez reálných testů. Stejně tak je velkou neznámou závislost na výkonu procesoru. Je velmi pravděpodobné, že GeForce FX utahá i 3GHz Pentium 4 a rozumně poběží až s procesory plánovanými na příští rok. I když tedy bude GeForce FX dostupná až v únoru, i tak si na hry, které její potenciál plně využijí, budeme muset dalších pár měsíců počkat. Nvidia se snaží vývoj pro nové funkce urychlit pomoc již dříve zveřejněného programovacího jazyka Cg, i tak je ale vývoj graficky náročných her ve značném závěsu za uváděnými hardwarovými novinkami.

Obecně se předpokládá, že ATI dokáže na příchod GeForce FX zareagovat vyšší pracovní frekvencí Radeonu 9700 Pro, což by mělo pomoci srovnat síly v DirectX 8 aplikacích, Nvidia pak může kontrovat 256bitovou paměťovou sběrnicí. Prostor pro zlepšování tu tak stále je a půl roku po uvedení GeForce FX tu již budou další grafické lahůdky, které odsunou GeForce FX na druhou příčku.

Témata článku: Oficiální jméno, Známý projekt, Directx 11, Story, Micron, HTTP, Lightspeed, Vrak, Pomalá doba, Paměťová sběrnice, Toy Story, Chip, Target, GeForce, Filmový efekt, Radeon, Datový vodič, Vertex, Obrázek

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Jak rychlé je nabíjení bez drátů?

Test 11 sluchátek pro hráče

Aplikace, které vám zachrání dovolenou

Kompletní přehled datových tarifů