Uvedení GeForce 7800 GTX zamíchalo kartami a nVidia drží v ruce esa. Po shrnutí technologických inovací jsme pro vás připravili podrobný test prvních karet prodávaných u nás, s nimiž si jako obvykle pospíšila firma Leadtek. Do boje jsme přizvali i další karty zvučného jména: Radeon X850 XT PE, GeForce 6800 Ultra a Radeon X800 XL. Neochudíme vás ani o výsledky grafik v režimu SLI.
Testovací sestava a použité testy
Testování jsem lehkovážně začal s 400W zdrojem (15 a 14 A na 12V větvích), ale dvě 7800 GTX ve SLI mě svými zhruba polovičními výsledky oproti samostatné grafice vyvedly rychle z omylu. Nakonec byl dostačující zdroj HiPro 460 W (dvě 12V větve, zhruba 20 a 18 A, robustní konstrukce). Pro jistotu jsem testoval se zdrojem CoolerMaster 525 W (za zapůjčení děkujeme společnosti Fox Computers), jehož tři 12V větve snad skýtaly i rezervu pro přetaktování.
Kámenem úrazu byla však velikost karet Leadtek GeForce 6800 Ultra, jejichž silný měděný (nebo hliníkoměděný) pasív na zadní straně znemožnil jejich instalaci do SLI režimu na desku K8NXP-SLI, která má jako většina desek s čipovou sadou nForce4 SLI pro AMD64 pouze jeden konektor mezi dvěma PCIe ×16 sloty. Testy dvou GeForce 6800 Ultra v SLI režimu jsem proto provedl s jinak všemi stejnými komponenty na desce Asus A8N-SLI, která jako jedna z mála nabízí dva sloty mezi PCIe ×16 sloty, což má samozřejmě i své nevýhody, ale v případě těchto dvou Leadteků je opravdu nezbytná. U obou desek jsem nastavil stejně nízké časování pamětí Mushkin, testoval stejným systémem (změna desky se stejnou čipovou sadou nedělá Windows XP problémy) a v BIOSech obou desek vypnul automatické přetaktování grafických karet (u ASUSu PEG Link Mode a u Gigabytu R.G. B.).
Hardware |
Procesor |
AMD Athlon 64 4000+ (2,4 GHz, Clawhammer, 1 MB L2 cache) |
Základní desky |
Gigabyte K8NXP-SLI (nVidia nForce 4 SLI) |
Asus A8N-SLI (nVidia nForce 4 SLI) |
Paměť |
2× 512 MB Mushkin DDR 400 MHz 2-2-2-5-1T |
Pevný disk |
Seagate Barracuda 7200.7, 27AS (NCQ), 160 GB, 7200 ot., 8 MB cache, SATA |
Grafické karty |
2× Leadtek GeForce 7800 GTX 256 MB 430/1 200 MHz |
2× Leadtek GeForce 6800 Ultra 256 MB 425/1 100 MHz |
HIS Radeon X850 XT PE 256 MB 540/1 180 MHz |
Asus Radeon X800 XL 256 MB 400/980 MHz |
Napájecí zdroj |
CoolerMaster RealPower RS-550-ACLY (550 W, 12V1: 18A, 12V2: 20A, 12V3: 10A) |
Ovladače, software |
Operační systém a DirectX |
Windows XP Professional SP2, DirectX 9.0c |
Ovladače |
nVidia ForceWare 77.62 a 77.72 pro karty GeForce |
ATI Catalyst 5.6 pro karty Radeon |
Teoretické testy |
3DMark05 patch 1.2.0 |
3Dmark03 build 3.6.0 |
3Dmark2001 SE |
ShaderMark 2.1 |
Aquamark 3 |
Herní testy |
Half-Life 2 |
Counter-Strike: Source |
Far Cry 1.3 |
Unreal Tournament 2004 |
Splinter Cell 1.2b |
Splinter Cell: Chaos Theory |
Painkiller: Battle Out of Hell |
Richard Burns Rally |
Battlefield 2 |
Doom 3 |
Call of Duty (MP 1.3) |
Wolfenstein: Enemy Territory |
Chronicles of Riddick: EFBB |
Serious Sam: The Second Encounter 1.07 |
IL-2 Sturmovik: Forgotten Battles |
V teoretických benchmarcích jsem testoval s implicitním nastavením, ve hrách potom většinou s maximálními detaily, trilineárním filtrováním, S3 kompresi textur jsem nevypínal. V ovladačích byla vypnuta vertikální synchronizace a všechna nastavení ponechána na implicitních hodnotách – kvalita (Quality setting). Kde to bylo možné, vypínal jsem zvuk.
Zkratky v grafech:
AF ... anizotropní filtrování
AA ... anti-aliasing
Není-li řečeno jinak, proběhly všechny testy s 32bitovou barevnou hloubkou.