GeForce 4 Ti 4200 vs. Radeon 8500 LE / 64 MB vs. 128 MB

Hodláte upgradovat počítač a vybíráte grafickou kartu, která by vám vydržela nějaký ten rok? V dnešní době máte na výběr ze dvou možností: GeForce 4 Ti 4200 a Radeon 8500LE. Každá z těchto karet má co nabídnout a přitom se průměrná cena pohybuje kolem 5000 Kč. Z hlediska poměru cena/výkon jsou tyto karty hitem sezóny. Dovolte, abych vám pomohl vybrat mezi Radeonem 8500LE, GeForce 4 Ti 4200 a jejich různými verzemi.
 

Abych maximálně zatížil grafické karty, použil jsem rozlišení 1600x1200x32 ve všech testech.

Return to the Castle Wolfenstein

Wolfenstein představuje všechny dnešní OpenGL hry (Jedi Knight nebo Soldier of Fortune 2). Pokud karta projde tímto testem dobře, tak si povede v OpenGL hrách i následující rok. Více než 40 fps při maximálních detailech (testovali jsme s nejvýše možnou nastavitelnou kvalitou) je dostatečný pro hraní všech her. Framerate se ale nesmí dostat pod 30 fps, poté je hra už méně hratelná a vytrácí se požitek z hraní. Na síťové hry je podle mého názoru (nemusí se shodovat s vašim) minimum 60 fps.

Wolfenstein, demo Checkpoint, 1600x1200x32, High Quality

Díky novým ovladačům Catalyst, které zlepšily rychlost Radeonů v OpenGL jsou výsledky Radeonů více než slušné. V tomto testu je Radeon jasný vítěz.

Co pomohlo k tak dobrým výsledků Radeonů? Pravděpodobně lepší optimalizace na OpenGL. Doufám, že ATI opět nepoužilo nějaký podfuček, jak jsem byli svědky při uvedení Radeonů minulý rok. Tak i tak je nutno sundat klobouk před kartami, které jsou tvrdým oříškem konkurenci jako je GeForce 4 Ti 4400.

Výsleky se silně odvíjejí od taktu pamětí, velikost pamětí se ve výkonu nezobrazuje, přestože se testovalo ve vysokém rozlišení.

Code Creatures

Code Creatures představují hry budoucnosti. Tento benchmark, byť syntetický, je zajímavý z pohledu obrovského množství trojúhelníků, kterými zásobuje grafickou karet (v některých scénách se za sekundu musí vyrenderovat až milión trojúhelníku za sekundu). Samozřejmostí je použití Pixel Shaderů.

Náročnost testu je natolik velká, že ani nejvýkonnější GeFore 4 Ti 4600 nedokáže v rozlišení 1600x1200x32 vyrenderovat více než 18 fps, což je hluboko pod úrovní plynulostí. Přesto má tento becnchmark velkou vypovídací hodnotu, protože pokud karta přestojí tento benchmark, tak přestojí i ty nejnáročnější hry příštího roku, které budou oplývat dech beroucí grafikou (viz Doom III).

Code Creatures, 1600x1200x32, bez zvuku

Zde Radeony 8500 projely na celé čáře a GeForce 4 Ti 4200 naopak zabodovaly, i když na GeFore 4 Ti 4400 a Ti 4600 nedosahovaly.

Problém Radeonů je ve špatné T&L jednotce, která má problémy s komplexními scénami (250 000 trojúhelníků a výš). Zato nVidie se vede díky jádru GeForce 4 Ti s dvěmi vertexovými jednotkami.

Na výsledky působí takt pamětí, ale nově i velikost, a tak vítězem tohoto testu jsou 128 MB karty. Je to způsobeno náročností testu, který přímo 128 MB vyžaduje. Upřímně řečeno, je toprozatím jediný test, na kterém se 128 MB projevuje.

3DMark 2001

3DMark je testovací klasika, která představuje dnešní hry založené na DirectX 7 a 8. Benchmark představuje hry podobné závodům (Car Chase), 3rd person akcím a adventůrám (Dragothic) a 3rd person akcím typu Max Payne (Lobby). Posledním testem je Nature, který je po vzoru Code Creatures okénkem do budoucnosti počítačových her. Celkově je 3DMark 2001 méně náročný než Code Creatures, důvodem je staří benchmarku (od vydání uplynul více než rok a čtvrt).

Pokud si pamatujete, tak v době vydání 3DMarku dosahovaly GeForce 2 MX kolem 2000 bodů. To v porovnání s ostatními kartami bylo málo, ale přesto se na nich šlo hrát všechny tehdejší hry. To platí i o rozlišení 1600x1200x32, kdyby námi testované hry dosahovaly kolem 2000 bodů, znamenalo by to, že na nich pojedou všechny dnešní hry plynule (možná až na Morrowind :). Dovolil bych si ale říct, že pro plynulost her po celý příští rok vyhovují karty, které dosahují nad 6000 bodů.

3DMark 2001, 1600x1200x32

Opět se nevedlo Radeonů, na vině T&L jednotku a ovladače, které tento neduh Radeonů v DirectX neopravily. Skvěle si vede 64 MB verze Ti 4200.

Ve výkonu se opět promítá silně takt, nikoliv velikost paměťí, ani Nature nehraje roli, byť je to velmi náročný test.

PCtuning 3D Mark

Rozhodl jsem se zavést tzv. PCtuning 3D Mark. Nejedná se o náš speciální testovací program, ale vzoreček z kterého počítáme celkový výsledek všech tří předchozích testů. Vzorec vypadá takto: 200x fps z Wolfensteina + 400x fps z Code Creatures + výsledek 3D Marku = výsledek PCtuning 3D Marku.

Všechny karty s výsledkem nad 15000 jsou zajímavé a použitelné i v následujícím roce. 

PCtuning 3D Mark

Celkové výsledky hovoří jasně. Z hlediska testovaných karet je logicky nejlepší geForce 4 Ti 4600, ale GeForce 4 Ti 4200 64 MB a Radeon 8500LE si nevedou vůbec špatně vzhledem ke své ceně.

Témata článku: Windows, Directx 11, Velký dík, Tech, Ati Radeon, Špice, Castle, GeForce, Vzoreček, Sapphire, Mark, LE, Hyundai, Nature, Výkon, Integrovaný čipset, Nejlepší přehled, Radeon, Benchmark, Cena, Wolfenstein, Karta, Takt, Nvidia Geforce, Přetaktovaná karta


Určitě si přečtěte

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

Jak doma vylepšit signál Wi-Fi: Pomůže repeater, více routerů, ale nejlépe systémy mesh

** Máte špatný signál Wi-Fi? Mesh systémy to vyřeší ** Už vás nezruinují, meziročně ceny příjemně spadly ** Jak systém funguje a čím je výjimečný?

Jiří Kuruc | 105

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

10 novinek Androidu 10, které vás budou bavit

Jan Láska, Vladislav Kluska | 27

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

20 tipů a triků pro Gmail: Užitečné maličkosti, které zefektivní práci s e-maily

** V Gmailu je řada užitečných funkcí, které možná všechny neznáte ** Odeslání mailu můžete například pozdržet či naplánovat na později ** Nad Gmailem můžete mít s několika triky daleko lepší kontrolu

Karel Kilián | 25

Je ta fotka černobílá, nebo barevná? Náš mozek realitu pouze odhaduje a vymýšlí si

Je ta fotka černobílá, nebo barevná? Náš mozek realitu pouze odhaduje a vymýšlí si

** Klasický počítač bezchybně zpracuje bit po bitu dat ** Mozek si realitu naopak spíše představuje a chybuje ** Teď se tím baví internet u další optické iluze

Jakub Čížek | 33

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

Vyzkoušeli jsme chytrou čínskou zásuvku Sonoff S26 za tři stovky. Nevyhořeli jsme

** Je sice z Aliexpressu, ale funguje ** Můžete ji ovládat hlasem přes Amazon Echo nebo Google Home ** Za tři stovky zautomatizuje menší 230V spotřebič

Jakub Čížek | 101

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

Google dosáhl revolučního milníku v kvantové nadvládě. IBM ale nesouhlasí

** Google představil nový kvantový čip s 53 qubity ** Oznámil, že díky němu lidstvo poprvé dosáhlo kvantové nadvlády ** IBM toto tvrzení zlehčuje

Karel Javůrek | 15



Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest 20 procesorů

Srovnání 15 True Wireless sluchátek

Vyplatí se tisknout fotografie doma?

Vybíráme nejlepší základní desky