Nvidia uvedla ve středu svůj dlouho očekávaný procesor GeForce 2 GTS dříve známý pod jménem NV15.

Nvidia uvedla ve středu svůj dlouho očekávaný procesor GeForce 2 GTS dříve známý pod jménem NV15. Díky tomu, že karty s GeForce 2 GTS tu budou do několika týdnů (Elsa slibuje svůj Gladiac již dokonce příští týden), bude Nvidia držet první a druhou příčku ve výkonu až do srpna, kdy lze čekat první kousky s procesory ATI Radeon 256. Navíc v srpnu lze od ATI čekat zejména vzorky pro OEM dodavatele, reálně dostupné budou karty zřejmě až okolo Invexu. Nvidia tedy bude mít s GeForce 256 a Geforce 2 GTS slušné období kdy bude moc dobře bodovat.
Co tedy GeForce 2 GTS nabízí? Nejdříve ve stručnosti základní přehled rozdílů proti současné špičce GeForce 256.
Parametr | GeForce 256 | GeForce2 GTS |
Technologie výroby | 0,22 micronu | 0,18 micronu |
Frekvence jádra / paměti | 120 / 300 | 200 / 333 |
Počet texelů v jednom taktu | 4 | 8 |
Pixelů / s | 480 milionů | 800 milionů |
Texelů / s | 480 milionů | 1600 milionů |
Trojúhelníků /s | 15 milionů | 25 milionů |
Stínovací procesor | není | NVIDIA Shading Rasterizer |
Podporované paměti | SDR/DDR | DDR |
Podporované sběrnice | AGP | AGP/PCI |
Tabulkově je tedy GeForce 2 GTS několikanásobně rychlejší než GeForce 256. To ale není všechno, Téměř nejdůležitější změnou je ale začlenění hardwarového stínovacího procesoru, který zvládá stínování na úrovni pixelu. Doposud totiž grafické karty zvládaly stínování pouze na úrovni trojúhelníku. Pochopitelně bude potřeba podporu pro stínování na úrovni pixelů doplnit do her, nicméně se tím otevírají možnosti detailních prvků a jemného stínování blížícího se realitě.

Dalšími podstatnými vylepšeními je hardwarová podpora antialiasingu celé scény, komprese textur a dalších tradičních vychytávek. Například stejně jako ATI Radeon 256 podporuje GeForce 2 GTS dekódování digitální HDTV televize. Protože teoretická hodnota 1,6 Gtexelů/s je opravdu ryze teoretická, jsou podstatnější reálné testy výkonnosti. Ty se již objevily na webu například na 3DGPU, kde ve srovnání s aktuální verzí GeForce 256 DDR to nevypadá tak drasticky. GeForce 2 GTS je pochopitelně vždy rychlejší než GeForce 256, ale jedná se nejvýše o desítky procent, nikoli o stovky, jak by se mohlo zdát z teoretických hodnot. Lépe je ale vidět stabilita počtu snímků za sekundu při změně rozlišení, nezávislost rychlosti zobrazování na rozlišení je lepší než u GeForce 256, byť je také limitována prostou propustností pamětí. I když GeForce 2 GTS podporuje pouze DDR paměti, stále je to pomalá paměť. Problémy jsou také s výkonností procesorů.
Zbývá tedy podstatné rozhodnutí, koupit si GeForce 2 GTS nebo něco slabšího? Ten, kdo má ve svém počítači GeForce 256, ji tam má teprve pár měsíců a pokud není vyloženě rozhazovačný, bude s ní žít ještě několik dalších měsíců. Dá se předpokládat, že nástup GeForce 2 GTS trochu srazí ceny GeForce 256, která by tak mohla být docela zajímavým řešením. Pro GeForce 2 GTS přijde doba až právě za zhruba půl roku, kdy se objeví dostatek her podporujících nové vlastnosti a také se karty s GeForce 2 GTS klesnou na ceně. Ostatně v té době již budou jiné modly než současná GeForce 2 GTS.