Gartner tvrdí: počítačová myš vyhyne do pěti let

Podle analytika společnosti Gartner má počítačová myš zmizet z našich stolů během pěti let. Počítače máme v budoucnosti ovládat pomocí gestikulace.
Gartner tvrdí: počítačová myš vyhyne do pěti let

Steve Prentice, analytik pracující pro jednu z předních společností pro výzkum a analýzu v oblasti informačních technologií – Gartner, v rozhovoru pro BBC uvedl, že počítačová myš zmizí během tří až pěti let. Nahradí ji prý mechanismy rozlišující gesta, jako dotykové displeje či zařízení rozeznávající výrazy obličeje.

„Myš dobře funguje v prostředí desktopů, ale co se domácí zábavy či notebooků týče, skončila.“

K tomuto závěru dospěl na základě analýzy, která se zabývá budoucností ovládání zařízení pomocí gest. K vypracování analýzy autora přiměla jedna ze společností vyrábějících spotřební elektroniku, která pracuje na nových produktech s interaktivním rozhraním inspirovaným ve světě počítačových her.

„Panasonic už předváděl technologii pro zábavní centra, která umožňuje nahradit dálkové ovládání kamerou, která snímá gesta rukou a rozezná, co chcete udělat. Podle obličeje pozná, že jste to vy a zobrazí na televizi vaši nabídku. Pak už stačí jen pohybovat rukou a vyberete si, co chcete."

Klepněte pro větší obrázek
Ovládání televize gesty, aneb kterak složitě nahradit jednoduché dálkové ovládání

"Sony, Canon a další výrobci mají technologie, které rozeznávají obličej v reálném čase a poznají, i když se usmějete. Existují zařízení, která fungují jako headset a umožňují ovládat počítač pouze myšlením – na trh se dostanou v září (zřejmě má na mysli OCZ NIA – Neural Impulse Actuator, hračku, která je už nějaký měsíc k vidění na velkých IT výstavách a umožňuje hráči přibližně se pohybovat kýženým směrem).“

"S Wii ukazujete a potřásáte a ono to vibruje a máte zpětnou odezvu. Nová generace chytrých telefonů jako iPhonů má senzory pro snímání náklonu, takže nakláněním telefonu můžete dělat různé věci. Multi-touch rozhraní je tak intuitivní a flexibilní, že vám dovolí jednoduše zvětšovat obrázky, rychle se posouvat, nebo je zmenšovat.“

Ovládání gesty: konec myší

Podrobněji se o tom rozepisuje v únorové studii nazvané „Gestural Computing: The End of the Mouse“, která není sice veřejně přístupná, přesto jde kupodivu vyštourat v cache Google.

V ní už nejsou názory tak vyhrocené, jako v případě rozhovoru pro BBC. S trochou nadsázky se dá říci, že Stephen Prentice předpovídá zánik ovládání myší u zařízení, u kterých se nikdy nepoužívala. Klávesnice pak má nadále zůstat primárním rozhraním pro zadávání textových vstupů. Přesto je zde pár zajímavých postřehů, které stojí za zmínku a něco na nich je. Uděláme tedy stručný výtah z toho, co se tedy ve studii píše:

Kombinace klávesnice a myši byla při ovládání počítače dominantní po více než dvě desítky let, ale velké množství alternativních ovládání je těžké ignorovat. V roce 2011 se prý budeme na rok 2008 dívat jako na rok, kdy došlo k přechodu z ovládání pomocí klávesnice a myši na gesta.

Za počátek všeho je označeno uvedení Nintenda Wii v roce 2006 a Apple iPhone s multi-touch displejem v roce loňském. Autor neopomněl zmínit ani Microsoft Surface – stůl, jehož pracovní plocha je jeden velký multitouch displej. Potenciál má mít i již zmiňovaný koncept Panasonicu, u nějž se využívá snímání gest pomocí kamery, jimiž se ovládá gigantická obrazovka zabírající plochu celé zdi, a televizor je na ní pouze okýnkem, které po ní lze posouvat (nějak si ale neumím představit, jak si televizní zeď v dohledné době pořizuji domů). Podobné je to i v případě další zmiňované technologie, kterou předváděl intel ve spolupráci s Natural Motion na CES 2008 a při níž čtrnáct videokamer snímá pohyb člověka a přetváří jej v pohyb avatara ve virtuálním světě.

A cože je to, co má myš zahubit? Kombinace klávesnice s myší se příliš nehodí pro ovládání pohybu ve virtuálním trojrozměrném prostředí. Rostoucí zájem o virtuální prostředí ukazuje nedostatky stávajícího způsobu ovládání a jeho nutnost jej něčím nahradit. Technologie, které dnes demonstrují velké společnosti, jsou prý nezadržitelným trendem. Otevřou cestu pro nová uživatelská rozhraní a zvýšení produktivity.

Zpátky na zem

Když tak s nostalgií zavzpomínám na předváděčky 3D přileb, které měly mezi běžné smrtelníky přinést tu pravou virtuální realitu, na fantasmagorické vize předvídající přechod webu do třetího rozměru, na popularitu rozličných projektů, které se o přechod do třetího rozměru pokoušely, když zavzpomínám, kolik je to let, co se o virtuálních světech mluví a nakolik se po tu dobu prakticky využívaly a využívají, a když si uvědomím, jaké oblibě se ve srovnání s klasickou myší či klávesnicí těší ony alternativní způsoby ovládání, závěrům této analýzy se nestačím divit.

Všechna zařízení, která autor analýzy zmiňuje, mají pár drobných nedostatků. Předně je tu fakt, že jen málokterá z novinek má sloužit skutečně jako alternativa k počítačové myši. Podobných technologií a demonstrací jsme už před lety viděli mraky, a jen málokterou se podařilo dotáhnout do konce (nemluvě o tom, že těch, které se běžně používají, je ještě méně). Přesnost ovládání pomocí touchpadu či touchscreenu se kvalitní myši nevyrovná.

Limitem je i to, co člověk vůbec může fyzicky zvládnout. Malování po displeji osm hodin denně musí nutně odnést buď ruka, která bude viset na monitoru, nebo krk, který se bude ohýbat k touchscreenu povalujícímu se po stole. Stejně tak je nesmyslná představa, jak někdo osm hodin denně tančí a mává rukama před kamerami, aby ovládal pohyb svého virtuálního dvojčete. S takovou by se mohlo stát, že se Second Life či vůbec všechny online 3D tituly promění ve svět posedávajících a polehávajících postaviček.

Kde je tedy nějaká náhrada?

Koncept kombinující klávesnici a myš při ovládání her či virtuálních prostředí je tu s námi déle, než byste řekli. Jednou z prvních „profláknutých“ her, které tzv. freelook, tedy volné rozhlížení pomocí myši podporovala, byl už v roce 1995 Terminator: Future Shock.

Na to, že se zatím neobjevilo nic, co by se mohlo kombinaci klávesnice+myš komfortem, precizností, rychlostí a cenou vyrovnat, zní tvrzení, že do tří až pěti let tento systém ovládání vyhyne, přinejmenším šíleně.

Klepněte pro větší obrázek

Myš u počítače používám patnáctým rokem a zatím jsem přes všechny touchpady, touchscreeny, joysticky a zařízení využívajících gyroskopů či senzorů nenarazil na plnohodnotné alternativní ovládání. A nemyslím, že by některá ze zmiňovaných technologií mohla myš na mém stole během příštích tří až pěti let nahradit.

Přestřelil

Roy Dooley, generální manažer Logitechu k tomu jen poznamenává: „Smrt myši je velmi přehnaná. Jen Logitech během posledních dvaceti let prodal více než půl miliardy myší. To jen dokládá, jak důležité zařízení myš je. Zařízení, která používáme, se mění spolu s naším životním stylem, ale to nijak nesnižuje hodnotu myši.“

Za většinu uživatelů, kteří na myš nedají dopustit, ostatně mluví reakce s titulkem „Idiotský analytik předpovídá smrt myší v roce 2013“ zveřejněná na TechDigest, na kterou jsem při procházení zahraničních RSS kanálů narazil a díky níž jsem se propracoval i k oné analýze.

Ale jak kdosi k analýzám zveřejněným pod hlavičkou Gartner vtipně poznamenal, jde o tutéž společnost, která v roce 2006 doporučovala Applu, aby skončil s výrobou hardwaru a zaměřil se na vývoj softwaru.

Zdroj: BBC, Gartner

Diskuze (49) Další článek: Týden v IT: Prodeje Windows Vista rostou

Témata článku: Myši, CES 2010, Gartner, Chytrá hodina, Třetí svět, Virtuální svět, Ovládání, Let, Kvalitní myš, Pohyb člověka, Televizory Panasonic, Avatar, TV +, Důležité zařízení, Nostalgie, Počítačová myš, Podobná odezva, 3d televizory, Alternativní způsob, Wii U, Terminator, Trojrozměrné prostředí, Mys, Virtuální realita hry, Patnáctý rok, Nejlepší notebook na Mall.cz


Určitě si přečtěte

Vybrali jsme 12 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče

Vybrali jsme 12 programovatelných hraček a stavebnic pro děti a jejich rodiče

** Získejte děti pro matematiku a základy techniky ** Kupte jim hračku nebo stavebnici, které vdechnou vlastní život ** Vybrali jsme stavebnice pro malé caparty i budoucí experty

Jakub Čížek | 10

Jakub Čížek
Stavebnice
Zapomeňte na destičky. Raspberry Pi 400 je nový počítač zabudovaný do klávesnice
Lukáš Václavík
Raspberry PiPočítače
Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

** Tipy na užitečné příslušenství k počítačům ** Poradíme, s jakými produkty neuděláte chybu ** Některé z věcí mohou být dobrými vánočními dárky

David Polesný, Stanislav Janů | 20

David PolesnýStanislav Janů
Příslušenství
26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

26 užitečných rozšíření pro Chrome: Naučte prohlížeč nové věci

** Prohlížeč Chrome obsahuje širokou škálu funkcí, neumí ale všechno ** Jeho schopnosti můžete rozšířit pomocí rozšíření ** Vybrali jsme pro vás zajímavé a užitečné doplňky

Karel Kilián | 44

Karel Kilián
Doplňky do prohlížečeChromeProhlížeče
WhatsApp konečně umožní smazat velké soubory z konverzací, aby nezabíraly místo
Vladislav Kluska
WhatsAppFacebookInstant Messaging
Cableporn: Podívejte se na úžasná díla umělců z podnikových serveroven

Cableporn: Podívejte se na úžasná díla umělců z podnikových serveroven

** Uspořádání kabelů můžete vnímat i jako podivný druh umění ** To nejkrásnější se skrývá v datacentrech a serverovnách ** Podívejte se na skutečné „cableporn“ z optiky i kroucené dvojlinky

Vojtěch Malý | 52

Vojtěch Malý
DatacentraServery
Vodafonu se zhroutila kabelovka. Síť bývalého UPC má výpadky
Lukáš Václavík
VodafoneUPC

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest herních monitorů

Jak zabezpečit mobil v rukou dítěte

Radíme s nákupem grafické karty