Do redakce se nám dostal navigační přístroj Garmin GPS V, a proto jsme ho podrobili testu. Absolvoval s námi cestu do francouzského Frejus a zpět, takže si navigace užil dost a dost.
Co je to vlastně GPS?
Zkratka GPS (Global Positioning System) se dá do češtiny přeložit jako globální družicový systém sloužící pro určení okamžité polohy a času. Je dobré uvědomit si, že vlastní navigační přístroj je pouze přijímač, který nevysílá žádné signály. Signál se do přístroje dostává ze 24 družic (plus 3 záložních) umístěných na oběžné dráze zhruba ve výšce 20 000 km. V ideálním případě může přistroj přijímat signál z 12 družic, ostatní jsou na druhé straně Země.
Přístroj přijímá od družic různé informace, ze kterých je schopen vypočítat přibližnou vzdálenost uživatel–družice. Pokud chceme určit svoji polohu, stačí nám příjem nejméně ze 3 satelitů, a v případě, že potřebujeme nebo chceme znát ještě nadmořskou výšku potřebujeme mít příjem nejméně ze 4 satelitů. Samozřejmě z čím více satelitů přijímáme signál, tím se nám údaje zpřesňují. Zkráceně se dá říct, že jednotlivé vzdálenosti mezi přijímačem a viditelnými družicemi se určují na základě znalosti o času vyslání a příjmu signálu. Proto jsou družice vybaveny atomovými hodinami, neboť chyba v řádu milióntiny vteřiny by mohla způsobit stametrové odchylky.
Systém GPS byl původně vyvíjen pro vojenské účely, a proto byla dříve zpráva vyslaná satelitem pro civilní obyvatele schválně znepřesňována (SA – select availability). V důsledku toho se přesnost systému pohybovala okolo 100 metrů v horizontálním a 156 metrů ve vertikálním směru. Tento stav již ale od 1. května 2000 neplatí. Tehdy americký prezident Bill Clinton ukončil snižování přesnosti signálu chybou SA. Nový systém totiž umožňuje použít znepřesnění pouze lokálně, například na Afghánistán, a nemusí být již aplikováno na celý svět. Pokud se dříve chtěl systém znepřesnit, muselo se to provést globálně.
V současnosti tak i s nejjednodušším GPS přístrojem dosáhnete přesnosti v řádech jednotek metrů!
Garmin GPS V
Přístroj patří v nabídce společnosti Garmin mezi střední – co do velikosti, nabízených funkcí i ceny. Rozměrově i hmotností se dá přirovnat k většímu mobilnímu telefonu, a proto je vhodný jak pro použití v autě, na kole či motorce, tak v ruce při pěší turistice.
Na čelním panelu se v levé části přístroje nachází displej se 4 úrovněmi šedi o rozlišení 256x160 bodů a rozměrech 5,6x3,8 cm. Po pravé části displeje jsou tlačítka sloužící k vlastnímu ovládání navigátoru. Zezadu najdete malou výměnnou otočnou anténku a konektor pro připojení k počítači nebo k cigaretovému zapalovači v autě jako zdroji energie.
Veškerá tlačítka i konektory jsou z gumy. Podle výrobce vydrží přístroj bez újmy půl hodiny metr pod vodní hladinou. Tento test jsem neprováděl, a proto musím věřit údajům, ale veškeré díly byly spasovány velmi kvalitně, takže prudký déšť přístroj přežije určitě bez problémů. On je vlastně doporučen i pro použití na lodi, a tak by měl :) V našich končinách k přístroji místo lodní pláštěnky obdržíte stojánek pro připevnění do auta, počítačový kabel do rozhraní COM1 plus kabel do zásuvky zapalovače a CD-ROM MapSource CitySelect.

Uchycení přístroje v autě na přísavku. Trochu je vidět i podsvětlení displeje, které je velmi kvalitní.
Práce s přístrojem
Podle způsobu upevnění se dá displej překlopit do vodorovné nebo svislé polohy, například pro použití v ruce. Výborná je i funkce, která umožňuje nastavit displej buď na sever nebo tak, že se obrazovka neustále natáčí aktuálním kurzem nahoru. Toto zobrazení je neocenitelné v automobilu, hned vidíte, kam jedete i kam zahnout.

Trojúhelník zobrazuje vaši aktuální polohu. Obrazovka vlevo je přetočena do svislé polohy.
Přístroj GPS toho umí opravdu hodně; jednotlivé funkce jsou skryty pod čtyřmi základními navigačními obrazovkami a jednou obrazovkou pro kompletní nastavení přístroje. Na jednotlivých navigačních stránkách najdete informace o stavu satelitů – z kolika chytám signál, jaká je jeho síla, vlastní mapu – lze ji zoomovat a různě posouvat, počítač na cesty – informace o čase stráveném na cestě, počtu ujetých kilometrů, nadmořské výšce, atd. a stránku s aktivní trasou. Na jednotlivých stránkách se dají pomocí tlačítek na pravé straně zobrazit a nastavit ještě další informace.
 |
 |
Navigátor při vyhledávání satelitů. |
Navigátor s mapou na displeji. Bohužel signál je přijímán pouze ze dvou satelitů, takže poloho neodpovídá. |
 |
 |
Na navigátoru je zrovna zobrazena stránka s počítačem na cesty. |
Konektor pro připojení k počítači. (To červené je kolíček na prádlo držící gumovou krytku konektoru.) |

Menu pro nastavení všech funkcí navigátoru.