Do redakce se nám dostal navigační přístroj Garmin GPS V, a proto jsme ho podrobili testu. Absolvoval s námi cestu do francouzského Frejus a zpět, takže si navigace užil dost a dost.
V přístroji je standardně zabudována obrysová mapa celého světa se zpřesněním pro Evropu. To je sice fajn, ale k vlastní navigaci by to asi moc nestačilo. Stěžejní vlastností navigátoru je možnost do přístroje dohrát podrobné mapy. Škoda, že se nedá aktualizovat i vestavěná mapa. Například nová dálnice A26/A7 mezi Alessandrií a Savonou ve vestavěné mapě není. Tento stav vyřeší instalace podrobné mapy, kde jsou všechny změny zahrnuty, navíc zde najdete i silnice nižších tříd a dokonce čísla popisná domů u větších měst; názvy jednotlivých ulic jsou samozřejmostí. Vyhledávat se dále dají sjezdy z dálnic, odpočívadla a jiné služby.
Zobrazování a nastavování se ovládá tlačítky a velkým joystickem na boku přístroje. Pro zadávání jednotlivých cílových bodů by se hodila malá klávesnička, ale to by se už asi navigátor nedal použít pro pěší turistiku.
|
|
Tudy se vkládají čtyři tužkové baterie. |
A zde jsou již v přístroji. |
Hurá do cíle
Do vytouženého cíle se u tohoto přístroje dostaneme například tak, že zadáme cíl své cesty, a navigátor už optimalizaci trasy vymyslí sám. Pouze se nás dotáže, zda preferujeme nejrychlejší trasu, nejkratší trasu nebo se chceme vydat mimo komunikace. Následně chvíli počítá a po chvíli se na displeji zobrazí tlustý šedivý had (čára) vedoucí až k cíli naší cesty. Poté, co se navigátor dozví cíl naší cesty, dokáže zobrazit i spoustu dalších více či méně důležitých informací, jako vzdálenost do cíle, průměrnou, skutečnou nebo maximální dosaženou rychlost, čas do cíle, nadmořskou výšku a mnoho dalších informací.
Před odbočením přístroj zapípá a ukáže detail křižovatky i s dalším směrem.
Na dlouhé cestě, když už jsme nevěděli co, jsme se celkem dobře bavili pozorováním těchto údajů. Těšili jsme se do Alp a na zobrazení nadmořské výšky, ale ouha. Po překročení hranice 1 000 m n. m. už přístroj zobrazoval pouze jednociferný údaj. Po návratu jsem zjistil, že řešením je aktualizace firmwaru. Holt Američani, ve feetech vše fungovalo.
Při odchýlení od trasy navigátor automaticky najde a optimalizuje novou cestu do cíle. Pokud nezabloudíte, nemělo by se to stávat příliš často. Častěji se stane, že přístroj zobrazí informaci o tom, že jede mimo komunikaci, což při přesnosti okolo 7 m není nejspíše chyba komunikátoru, ale vestavěných map. Holt se někdo při měření sekl. Jízdy mimo komunikace se nemusíte obávat, navigátor má určitou inteligenci a umí se přichytit silnice a držet se jí, takže tento stav nenastává zase tak často.
Trasa snadno, jednoduše a rychle
Asi nejlepší možností, jak do přístroje dostat požadovanou trasu, je pomocí programu MapSource. Navigátor sice umí trasu optimalizovat sám, ale při dlouhé trase a speciálních požadavcích na jednotlivé průjezdné body to už chvíli trvá. Navíc pomocí počítače to je rychlejší, pohodlnější a jednodušší.
Software MapSource umí nejenom optimalizovat trasu a dostat jí do navigátoru, ale i nahrát potřebné podrobné mapy z CD-ROMu CitySelect do přístroje, najít jednotlivé body trasy, při propojení s navigátorem lze průběh trasy sledovat přímo na displeji notebooku a umí i další věci.
CD-ROM CitySelect obsahuje podrobné mapy celé Evropy rozdělené do osmi regionů, které dostanete zdarma s navigátorem. Jedná se o uliční mapy Německa, Rakouska, Itálie, Švýcarska, Francie, Španělska, Portugalska, Velké Británie, Irska, Belgie, Nizozemí, Lucemburska, Švédska, Dánska a Norska.
Jak vidíte nahrávání map (ty růžově zvýrazněné kousky) a trasy do navigátoru trvá asi hodinu.
Co říci závěrem
Tomuto skvělému navigátoru se nedá skoro nic vytknout. Jak už jsem napsal, určité problémy se vyskytly s firmwarem, ale to řeší aktualizace. Za zásadní nedostatek tedy považuji malou paměť pro podrobné mapy a nemožnost aktualizovat i vestavěnou mapu. Paměť pro podrobné mapy o velikosti 19 MB je opravdu nedostačující a o tom, že by se tam vešla celá trasa až do Francie, jsem si mohl nechat jen zdát. Na delší cesty si tedy raději vzít notebook s sebou, nebo dobře plánovat už před odjezdem a pro jistotu přibalit i mapu.
Snad bude nový model doplněn i o možnost používat datové karty, čímž se zvětší dostupná paměť pro podrobné mapy. Navigátor eMap Deluxe je touto možností vybaven a to stojí daleko méně. Za testovaný GPS V zaplatíte 29 000 včetně DPH.
Pokud jste doposud pracovali pouze s klasickou mapou, budete si muset na práci s navigátorem chvíli zvykat, ale až si zvyknete určitě nezabloudíte a do cíle se dostanete. Minimálně budete vždy vědět, kde jste. Dokud se nevybijí baterie.
Určitě se ještě s nějakým dalším přístrojem ještě seznámíme. Koncem léta má být k dispozici i podrobná mapa Prahy a to se teprve ukážou pravé schopnosti navigace.
Přístroj zapůjčilo GPS Centrum.