Garmin GPS V: už nezabloudím

Do redakce se nám dostal navigační přístroj Garmin GPS V, a proto jsme ho podrobili testu. Absolvoval s námi cestu do francouzského Frejus a zpět, takže si navigace užil dost a dost.
Kapitoly článku

V přístroji je standardně zabudována obrysová mapa celého světa se zpřesněním pro Evropu. To je sice fajn, ale k vlastní navigaci by to asi moc nestačilo. Stěžejní vlastností navigátoru je možnost do přístroje dohrát podrobné mapy. Škoda, že se nedá aktualizovat i vestavěná mapa. Například nová dálnice A26/A7 mezi Alessandrií a Savonou ve vestavěné mapě není. Tento stav vyřeší instalace podrobné mapy, kde jsou všechny změny zahrnuty, navíc zde najdete i silnice nižších tříd a dokonce čísla popisná domů u větších měst; názvy jednotlivých ulic jsou samozřejmostí. Vyhledávat se dále dají sjezdy z dálnic, odpočívadla a jiné služby.

Zobrazování a nastavování se ovládá tlačítky a velkým joystickem na boku přístroje. Pro zadávání jednotlivých cílových bodů by se hodila malá klávesnička, ale to by se už asi navigátor nedal použít pro pěší turistiku.

Tudy se vkládají čtyři tužkové baterie. A zde jsou již v přístroji.

Hurá do cíle

Do vytouženého cíle se u tohoto přístroje dostaneme například tak, že zadáme cíl své cesty, a navigátor už optimalizaci trasy vymyslí sám. Pouze se nás dotáže, zda preferujeme nejrychlejší trasu, nejkratší trasu nebo se chceme vydat mimo komunikace. Následně chvíli počítá a po chvíli se na displeji zobrazí tlustý šedivý had (čára) vedoucí až k cíli naší cesty. Poté, co se navigátor dozví cíl naší cesty, dokáže zobrazit i spoustu dalších více či méně důležitých informací, jako vzdálenost do cíle, průměrnou, skutečnou nebo maximální dosaženou rychlost, čas do cíle, nadmořskou výšku a mnoho dalších informací.

Před odbočením přístroj zapípá a ukáže detail křižovatky i s dalším směrem.

Na dlouhé cestě, když už jsme nevěděli co, jsme se celkem dobře bavili pozorováním těchto údajů. Těšili jsme se do Alp a na zobrazení nadmořské výšky, ale ouha. Po překročení hranice 1 000 m n. m. už přístroj zobrazoval pouze jednociferný údaj. Po návratu jsem zjistil, že řešením je aktualizace firmwaru. Holt Američani, ve feetech vše fungovalo.

Při odchýlení od trasy navigátor automaticky najde a optimalizuje novou cestu do cíle. Pokud nezabloudíte, nemělo by se to stávat příliš často. Častěji se stane, že přístroj zobrazí informaci o tom, že jede mimo komunikaci, což při přesnosti okolo 7 m není nejspíše chyba komunikátoru, ale vestavěných map. Holt se někdo při měření sekl. Jízdy mimo komunikace se nemusíte obávat, navigátor má určitou inteligenci a umí se přichytit silnice a držet se jí, takže tento stav nenastává zase tak často.

Trasa snadno, jednoduše a rychle

Asi nejlepší možností, jak do přístroje dostat požadovanou trasu, je pomocí programu MapSource. Navigátor sice umí trasu optimalizovat sám, ale při dlouhé trase a speciálních požadavcích na jednotlivé průjezdné body to už chvíli trvá. Navíc pomocí počítače to je rychlejší, pohodlnější a jednodušší.

Software MapSource umí nejenom optimalizovat trasu a dostat jí do navigátoru, ale i nahrát potřebné podrobné mapy z CD-ROMu CitySelect do přístroje, najít jednotlivé body trasy, při propojení s navigátorem lze průběh trasy sledovat přímo na displeji notebooku a umí i další věci.

CD-ROM CitySelect obsahuje podrobné mapy celé Evropy rozdělené do osmi regionů, které dostanete zdarma s navigátorem. Jedná se o uliční mapy Německa, Rakouska, Itálie, Švýcarska, Francie, Španělska, Portugalska, Velké Británie, Irska, Belgie, Nizozemí, Lucemburska, Švédska, Dánska a Norska.

Jak vidíte nahrávání map (ty růžově zvýrazněné kousky) a trasy do navigátoru trvá asi hodinu.

Co říci závěrem

Tomuto skvělému navigátoru se nedá skoro nic vytknout. Jak už jsem napsal, určité problémy se vyskytly s firmwarem, ale to řeší aktualizace. Za zásadní nedostatek tedy považuji malou paměť pro podrobné mapy a nemožnost aktualizovat i vestavěnou mapu. Paměť pro podrobné mapy o velikosti 19 MB je opravdu nedostačující a o tom, že by se tam vešla celá trasa až do Francie, jsem si mohl nechat jen zdát. Na delší cesty si tedy raději vzít notebook s sebou, nebo dobře plánovat už před odjezdem a pro jistotu přibalit i mapu.

Snad bude nový model doplněn i o možnost používat datové karty, čímž se zvětší dostupná paměť pro podrobné mapy. Navigátor eMap Deluxe je touto možností vybaven a to stojí  daleko méně. Za testovaný GPS V zaplatíte 29 000 včetně DPH.

Pokud jste doposud pracovali pouze s klasickou mapou, budete si muset na práci s navigátorem chvíli zvykat, ale až si zvyknete určitě nezabloudíte a do cíle se dostanete. Minimálně budete vždy vědět, kde jste. Dokud se nevybijí baterie.

Určitě se ještě s nějakým dalším přístrojem ještě seznámíme. Koncem léta má být k dispozici i podrobná mapa Prahy a to se teprve ukážou pravé schopnosti navigace.

Přístroj zapůjčilo GPS Centrum.

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,