Futuremark vyvrací výtky na adresu 3DMarku 2003

Krátce po uvedení 3DMarku 2003 se na jeho adresu snesla řada kritických poznámek, které odsoudily nový testovací program. Autor 3DMarku 2003 tyto námitky vyvrací, ale potvrzuje, že nový 3DMark se na testování všech karet rozhodně nehodí.
Futuremark vyvrací výtky na adresu 3DMarku 2003

Testovací program 3DMark je stálicí mezi programy na měření výkonu grafických karet. Jeho letošní verze 3DMark 2003 byla očekávána nejen kvůli nové grafice, ale spíše kvůli schopnosti testovat vybavení podporující novou verzi DirectX 9. DirectX 9 je k dispozici od prosince, ještě delší dobu se prodávají karty ATI s podporou DirectX 9, zatím ale není k dispozici žádná hra podporující schopnosti této nové grafické knihovny. 3D Mark 2003 je tak prvním programem schopným testovat DirectX 9 výkon.

Těsně po jeho uvedení se ozvala především firma Nvidia, jejíž grafická karta GeForce FX s podporou DirectX 9 na trh teprve přijde. Nvidia kritizovala složení testů i použité metody renderování grafiky. 3DMark 2003 se skládá ze čtyř testů. První je ryze DirectX 7 testem, kde bylo kritizováno použití pouze jedné textury na oblohu. Druhý a třetí test je pro verzi DirectX 8.1 a zde bylo kritizováno, jednak jejich téměř identické provedení, kde se testy neliší nijak v použitém enginu, ale jen používají jinou grafiku, stejně tak bylo kritizováno použití Pixel Shaderů ve verzi 1.4, která sice v DirectX 8.1 je uvedená, ale ne všechny karty ji podporují a ve hrách se neobjevuje. U posledního testu, který je určen pro DirectX 9 pak byla kritizována malá úroveň použití vlastností DirectX 9 omezující se jen na pár objektů a několik vlastností.

Nvidia odsoudila 3DMark 2003 jako neobjektivní a jeho využívání pro testování grafických karet nedoporučila. Místo toho radí používat pro objektivní testy měření výkonu přímo v konkrétních hrách, které lépe vypoví o schopnostech grafických karet uspokojit požadavky hráčů.

V pátek vydal Futuremark oficiální prohlášení (PDF), které na čtyřech stránkách rozebírá jednotlivé výtky na adresu 3DMarku 2003.

Zřejmě nejdůležitější zprávou z tohoto prohlášení je opakované tvrzení Futuremarku, že 3DMark 2003 je určen v podstatě výhradně k měření výkonnosti DirectX 9 komponent a pro testování vybavení podporujícího jen starší verze DirectX je doporučována starší verze 3DMark 2001. Už jen tímto prohlášením se v podstatě eliminuje většina výtek, pochopitelně jsou ale jednotlivé námitky rozebrány.

Futuremark při vývoji testu vycházel ze stejného principu, jaký se používá při vývoji her – pokud pro stejnou výslednou grafickou podobu stačí použít méně textur nebo starší jednodušší verzi shaderů, použije se ta starší, která bývá díky své jednoduchosti i rychlejší. Futuremark testoval jednotlivá použití jednodušších verzí proti plnohodnotným a měřil vliv na výslednou grafickou podobu spolu s nároky na výkon. Proto například v prvním testu má obloha jen jednu texturu, protože více textur není na výsledku vidět a vliv na výkon tu také není.

Použití Pixel shaderů 1.4 v druhém a třetím testu pak vycházelo z předpokladu, že se testuje DirectX 9 hardware. Verze 1.4 umožňuje zpracování osvětlení v jednom průchodu na rozdíl od starších verzí. Ačkoli mají podporu verze 1.4 jen některé starší karty s podporou DirectX 8.1, ty s podporou DirectX 9, kde jsou Shadery verze 2.0, mají určitě podporu verze 1.4 kvůli zpětné kompatibilitě. Přesto se u druhého a třetího testu jedná o test DirectX 8.1 a proto verze 2.0 nebyla využita.

Výše uvedený princip postačujícího zjednodušení byl i za důvodem neúplné podpory DirectX 9 v posledním testu. Futuremark použil schopnosti DirectX 9 tam, kde to bylo potřeba, kde stačily bez pozorovatelného vlivu na výsledek nižší schopnosti, byly použity. Futuremark uvádí, že i s těmito omezeními je poslední test 3DMarku 2003 zatím nejvíce DirectX 9, co je na trhu k dispozici a i chystané hry s podporou DirectX 9 budou používat často méně vlastností DirectX 9, než tento test. Až tu budou náročnější hry, Futuremark již bude dávno pracovat na nové verzi 3DMarku.

Každopádně ani Futuremark nijak není proti testům výkonu v konkrétních hrách, obhajuje sice pozici syntetického benchmarku, který poskytne jednoduchá čísla, zdůrazňuje nicméně, že nový 3DMark má sloužit jen pro testování DirectX 9 hardwaru.

Při seriózním testování výkonu karet je nicméně pravidlem, že nelze použít jen test z 3DMarku a je nutné otestovat výkon především v obvykle používaných hrách a často používaných programech. Jen málo lidí si kupuje grafickou kartu, aby měla vysoké skóre v 3DMarku, mnohem častěji od ní očekávají skvělý výkon ve své oblíbené hře.

Syntetické benchmarky tu pochopitelně budou i nadále a budou sloužit jako doplňkové vodítko při rozhodování, nicméně je třeba mít na paměti, že často poskytují jen rychlý, snadno pochopitelný a lehce srovnatelný nesprávný výsledek.

PS: podle údajů Futuremarku bylo za prvních 72 hodin od uvedení 3DMarku 2003 staženo přes 1,5 miliónu kopií programu.

Diskuze (14) Další článek: Windows XP: hesla jsou k ničemu

Témata článku: Hardware, 3D, První uvedení, Adresa, Futuremark, Verse, První hra, Letošní verze, Použitý hardware, Verze, Stejný hardware, Test, Directx 11, Poslední verze, Stejný princip, Jednotlivé verze, Seriózní použití, První karta, Poslední hardware

Určitě si přečtěte


Aktuální číslo časopisu Computer

Test 6 odolných telefonů a 22 powerbank

Srovnání technologií QLED a OLED

Měřte své sportovní výkony

Sady pro chytrou domácnost