Fujifilm MX-2900Z - Obrazová kvalita, referenční snímky

Technická poznámka: pokud to v...

Technická poznámka: pokud to v komentáři není výslovně uvedené, nebyly snímky kromě snížení rozlišení nijak upravované. Komprese JPEG je nastavená vždy tak, aby nedošlo k degradaci původních obrazových dat.

Exponometrie

Měřící expoziční systém MX-2900 mě abych řekl pravdu příliš nenadchnul. Fotoaparát má silnou tendenci podexponovávat. Téměř všechny referenční snímky jsem po zjištění této skutečnosti pořizoval s korekcí +0,6 EV, což je na digiťák dost. Chování měřícího systému ukazují následující snímky.

První fotografie představuje 64 zónové měření. Snímek má viditelný závoj, je tmavý, příliš nasycený. Prostřední ukázka byla měřená s váženým středem. Je o něco málo lepší než předchozí, ale uvedené problémy jsou jen zmírněné. Pravým opakem je bodové měření expozice. Měřil jsem na zeď vedle červené střechy, avšak vybral jsem si asi příliš tmavý objekt. Automatika tak zajistila vypálení nejsvětlejších částí štítové zdi kostela. Zde ale nedávám chybu foťáku, bude to spíš mýma rukama. V každém případě jsou ale první dvě situace nic moc. Co s tím? Je nutné použít korekce expozice tak, jak je tomu na následujících snímcích.

V obou případech bylo aktivované středově vyvážené měření expozice plus korekce u prvního snímku +0,3EV, u druhého +0,6EV. Třetina expozičního stupně navíc jakoby neznamenala žádný přínos. 0,6EV už ale obrazovou kvalitu výrazně zlepšuje, i když v nejsvětlejších částech už dochází ke ztrátě kresby. S tím už ale nic nenaděláme, protože problém souvisí s dynamickým rozsahem snímacího čipu, jež má zkrátka své hranice.
K předchozím ukázkám si ještě dovoluji upozornit na nepříliš korektní podání tradičně problematické červené barvy. Červená zbytečně „svítí“, přivítal bych mnohem menší nasycení.

Ohnisko objektivu

Trojnásobný optický zoom je svým rozsahem 35-105mm vcelku běžnou záležitostí. Nejširší a nejužší obrazový úhel vidíte na snímcích.
Přiznám se, že digitální zoom mě překvapil nepřipraveného a zajistil mi cennou zkušenost, o kterou bych se nyní s vámi rád podělil.

Ačkoliv je většinou simulace digitálního zoomu provedená v Photoshopu lepší než skutečný digitální zoom fotoaparátu, v tomto případě Photoshop s druhým snímkem prohrál na celé čáře. Proč? Fotoaparát jsem měl nastavený na malé rozlišení, konkrétně 640 x 480 pixelů. Potřeboval jsem udělat mnoho záběrů a kvůli malé kapacitě paměťové karty a koneckonců také prezentaci na tomto webu je to normální věc. Avšak právě malé rozlišení podle mého názoru zajistilo, že digitální zoom předčil Photoshop. Fotoaparát totiž pravděpodobně pro interpolaci používá informace z celého snímacího čipu, tedy 1800 x 1200 obrazových bodů. Photoshopu byl však „předhozený“ snímek mnohem menší a je tudíž logické, že neměl „z čeho brát“. A tak je fotografie pořízená v režimu 2,5 násobného digitálního zoomu fotoaparátu ostrá, lze zaznamenat detaily a není zřetelná žádná degradace pixelů.

JPEG versus TIF

Fuji 2900 patří k těm digitálním fotoaparátům, u nichž je snímání do TIFu jen plýtvání místem na paměťové kartě. Porovnáme-li pozorně první snímek - JPEG s druhým, uloženým nekomprimovaně, zjistíme jen nepatrné rozdíly. Nejvíce je to vidět v kresbě dlažby, která se v JPEGu slévá do jedné plochy, v TIFu jsou naopak jednotlivé dlaždice poměrně zřetelné.

Makro

Makrorežim Fuji MX-2900 rozhodně nepatří k šampiónům. Nejmenší předmětová vzdálenost 25 cm říká, že fotit předměty velikosti desetníku asi určitě možné nebude, což ostatně dokazuje demosnímek.

Vyvážení bílé - žárovkové osvětlení

I když mám docela rád teplý nádech fotografií snímaných při žárovkovém světle, první snímek považuji za trochu silné kafe. Automatika tedy nezabrala. Mnohem lepší je prostřední fotografie s přednastavením na žárovkové světlo. Je to velmi slušné, zelená je docela věrná, bílá také ujde, jen ta červená... Jo a také stíny jsou laděné do hněda víc než je zdrávo. Poslední fotografie mě překvapila. Je snímaná při vyvážení bílé na automat, ale byl aktivovaný vestavěný blesk. Každý jiný foťák by bleskem „přebil“ teplé žárovkové světlo (možná ty hnědé stíny by zůstaly), ovšem Fuji ne. Výsledek je takový, jaký vidíte.

Vyvážení bílé - zářivkové osvětlení

Zde se Fuji2900 ukázal jako šampión. Disponuje totiž hned třemi přednastavenými režimy vyvážení bílé na výbojkové světlo. Je sice třeba trochu experimentovat, ale pak je víceméně jisté, že jeden z nich se chytí. Následující ukázky představují úplný výčet možných nastavení (včetně automatiky). Jen poslední snímek vyhovuje, přičemž je to právě jedna z hodnot vyvážení bílé na zářivky.

Pleťovka

Prozradím hned na úvod, že mně podání pleťové barvy zklamalo, a to tak, že moc. První snímek ukazuje nepříjemný žlutočervený nádech, který je schopný v počítači korigovat jen velmi zkušený grafik. Je ale zajímavé, že takto se chovají jen fotky, u nichž pleťovka v záběru převládá. Pakliže je součástí snímku i okolí, barevnost je dobrá - viz. následující ukázky.

Bohužel se u nich ale objevuje jiná vada, a to nadměrná degradace jemných pleťových odstínů kompresí JPEG. V praxi to přináší slití větších ploch s jemnou kresbou do jednoho odstínu.

Pleťovka s bleskem

Podání pleťových odstínů při světle vestavěného blesku je výrazně lepší než na denním světle. Sice jsou barvy poněkud posunuté k červené, ale problematická žlutá už chybí. Náprava v bitmapovém editoru je tudíž snadná.
Při fotografování portrétů s bleskem je výhodná funkce korekce záblesku. Výše uvedený snímek lze akceptovat, i když následující, pořízený s korekcí blesku -0,3EV se mi zdá lepší.

Zkusíme-li vyšší korekcí potlačit záblesk citelněji, snímek je už mírně podexponovaný. Ukázka je s nastavením -0,6EV.

Korekce blesku podruhé

Svítivost zábleskové výbojky je možné korigovat i směrem nahoru. Kdy použít tuto funkci? Příkladem budiž následující ukázky:

První snímek bez korekce je viditelně tmavý. Stačilo nastavit +0,6EV a výsledek je vidět na druhé ukázce.

Sharpening

Detailní výřezy z tohoto záběru ukazují, jak ovlivňuje funkce Sharpening obrazovou ostrost. Při vypnutém „šarpování“ je fotografie spíše neostrá než naopak - viz první ukázka. Zkusíme nastavit hodnotu 2 a ejhle! Výsledek je očividně mnohem lepší, což dokazuje prostřední výřez. U posledního dema jsem to už přehnal. Sharpening 4 je zkrátka silná káva. Popředí by ještě ušlo, ovšem porost v pozadí je příliš rozbitý a vzniká tam kresba, která s originálním snímkem nemá nic společného.

Efekty

V části Funkce a vlastnosti jsem pochválil korektní fungování digitálních efektů, které se neaplikují na originálním snímku, nýbrž jsou vytvářené kopie. Zde si můžete prohlédnout co z toho vzniká.

Celkové hodnocení

No, není to nic přesvědčivého. Expoziční systém sice funguje, ale je třeba ručních korekcí, pleťovka je značně problematická, stejně jako komprese JPEGu v plochách s jemnou kresbou. Dobře fungující vyvážení bílé, sharpening nebo digitální zoom sice renomé vylepšují, ale jelikož jsou prvně uvedené hodnoty prioritní, nemohu jinak - „půl na půl“.


 FotoměrkaKlepněte pro větší obrázek
Klepněte pro větší obrázek
 Produkt: Fujifilm MX-2900Z
 Obrazová kvalita: 15 bodů (max. 30)
Klepněte pro větší obrázekKlepněte pro větší obrázek

Úvodní část recenze
Konstrukce a ovládání
Funkce a vlastnosti
Standardní vybavení
Cena
Technické parametry

Váš názor Další článek: Creative Technology koupila Aureal

Témata článku: Fujifilm, Malá část, První uvedení, Zkušený grafik, První snímek, Silná káva, Zoom, Poslední fotografie, Jemné rozlišení, Snímek, Korektní fungování, Digitální fotoaparáty recenze, Obrazová kvalita, Blesky, Předchozí měření, Viditelné světlo, Tmavý odstín, Fuji, První funkce, Nepříjemná vlastnost, Digitální fotoaparáty, Obrazová vlastnost, Uvedený snímek


Určitě si přečtěte

Apple vychrlil novinky: Nové operační systémy a příprava na vlastní procesory

Apple vychrlil novinky: Nové operační systémy a příprava na vlastní procesory

** Apple dnes představuje novinky ** Tradiční keynote v rámci konference WWDC probíhá jen online ** Nové operační systémy, ale i něco navíc

David Polesný | 109

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

Nové názvy, upravený vývoj. Microsoft ukázal, jak teď bude vydávat Windows 10

** Podzimní vydání Windows 10 přinese jen minimum novinek ** Aktualizace ponese formální označení 20H2 ** Microsoft mění názvy v programu Windows Insider

Lukáš Václavík | 17

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

Apple má šanci definitivně se uzamknout. macOS byl na jeho poměry až příliš otevřený

** Apple, vývojáře i uživatele rozhodně nečekají dva roky prázdnin ** macOS se může uzavřít podobně jako iOS a iPadOS ** Přechod na Arm znamená stopku pro hackintoshe

Lukáš Václavík | 105


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: nejlepší notebooky do 20 000 Kč

Test 8 levných IP kamer

Jak vybrat bezdrátová sluchátka

Testujeme Android 11