Freemailové služby u nás: mýty, mlha a realita

Neexistuje zatím jednotná metodika, proto nikdo neví, jak vypadají tržní podíly.
České freemailové služby byly zatím trošku stranou zájmu; byly považovány za určitý nepříliš důležitý doplněk tzv. portálů a jejich význam byl vnímán spíše jako „traffic generator“, jako služba, která přivádí více návštěvníků na web provozovatele. Teprve v poslední době se začíná o freemailových službách hovořit podstatně více: i u nás se začínají objevovat půvaby mailového marketingu (v USA patří k nejatraktivnějším reklamním prostředkům už více než rok a tvrdě soutěží s bannerovou reklamou), a proto je důležité, kolik má která služba uživatelů, jaké jsou jejich profily a jak moc jsou „živí“, jak často tuto službu používají.

Freemailových služeb je u nás více než desítka, ale trhu dominuje velká pětka: dva „nezávislé“ freemaily Email.cz a Post.cz, a maily, které jsou součástí portálu Centrum.cz, Seznam.cz a Atlas.cz. Každý z této velké pětky se pyšní více než 100 000 registrovanými uživateli; s freemailovou službou (tj. nejen pro své zákazníky), ale časem přijdou i další velké firmy, především silní provideři i některé další silné subjekty. Například údajně skupina okolo Mobil serveru připravuje freemail na poněkud nehezké adrese iname.cz.

O poctu uživatelů ve freemailech víme ze dvou zdrojů: jednak jsou to údaje, které uvádějí sami poskytovatelé (tj. nikým nekontrolovaná, neauditovaná čísla), jednak svým způsobem křížová čísla poskytovaná Auditem TNSofres (tj. čísla kontrolovaná, ale poskytující pouze částečné údaje u Postu a Emailu, o IP adresách a pageviews). Podle vlastních údajů je situace následující: Post.cz oznámil překonání ohromujícího čísla 500 000 (registrovaní uživatelé navštívivší Post.cz v průběhu uplynulého půl roku), Atlas.cz, pokud se nemýlím, oznámil čtvrt miliónu uživatelů, mladické Centrum.cz nedávno ohlásilo první sto tisíc (ovšem jedná se o uživatele registrované vůbec na tomto portálu, tedy často pro službu Bonus a nikoli pro e-mail), Email.cz udává číslo 150 000 uživatelů, nicméně má na ně tvrdá měřítka (pravidelné používání, užití v posledních dvou měsících) a Seznam.cz tradičně neříká vůbec nic.

Pokusili jsme se proto vytvořit vlastní statistiky „z druhého konce“, tj. u uživatelů, kteří jsou registrovaní na našich webech: zákazníci na Vltavě či VypalCD, uživatelé Aukce.cz, uživatelé Hyperlink.cz, příjemci denního shrnutí ze Živě a Doupěte atd. Celkové číslo k patnáctému květnu činilo 40 000 uživatelů, což je určitě statisticky hodnotný souhrn, u kterého můžeme diskutovat pouze o jediném: jak moc je zatížený určitým typem uživatelů navštěvujících naše weby, jak moc odpovídá českému „internetovému průměru“. Domnívám se, že právě kvůli značnému množství různě zaměřených webů by nemělo jít o významné zkreslení proti republikovému průměru.

Především je důležitá otázka, jak velké procento freemailů je z oněch 40 000. Statistiky (které si pravidelně vedeme) ukazují na číslo velmi blízké třetině – v posledním průzkumu 32,69 %. Pět procent je z domény .com (většinou Hotmail ci jiné americké freemaily), dvě třetiny jsou z firemních či providerských (iol.cz, volny.cz) mailů.

Nejvíce nás ale zajímají právě české freemaily a zde je ona důležitá tabulka:

18. května 2000 Celkem % free email
POST 3085 23,91%
SEZNAM 2844 22,05%
EMAIL 2535 19,65%
ATLAS 2410 18,68%
CENTRUM 2026 15,71%

Tabulka ukazuje především jednu zajímavou věc: nesmírnou vyrovnanost českých freemailových služeb: celá velká pětka se vešla asi do osmiprocentního rozmezí, nikdo nemá více než čtvrtinu trhu. Jak je tedy možné, že některý freemail udává půl miliónu adres a jiný sto tisíc, a přitom je mezi nimi podle těchto průzkumů jen padesátiprocentní rozdíl? E-mailové adresy užívané našimi službami jsou „živé“; na skoro polovinu z nich chodí denně vyžádaná mailová zpráva, na druhou polovinu v delším intervalu: pokud se schránka ukáže jako mrtvá (je vrácena chybová hláška od mailserveru), je adresa vymazána a není dál používána. Skutečnou „živost“ adres neprokáže nikdo – to, zda jsou čteny, zda se například u některého freemailu neukládají do dlouhodobě mrtvých stránek, zda nejsou někde nastaveny na filtr „vymazat bez čtení“ a podobně, nikdo nezjistí.

Pozoruhodná vyrovnanost jednotlivých služeb má své důvody. Portály získávají tyto uživatele v rámci svých služeb, mají nejblíž k tomu, aby „naverbovaly nováčka“. První pozice Post.cz spočívá v tom, že tyto služby nabídl dříve než portály (což si Seznam.cz dodnes vyčítá), dobrá třetí pozice Email.cz je z podobného důvodu. Atlas používá kvalitní, systémové mailové řešení („web-based Exchange“), ale výtky ze stran uživatelů kvůli pomalosti služby jsou dost časté. Nejvíce stížností je poměrně dlouhodobě na nespolehlivost a nedostupnost mailové služby Seznamu; ta také zaznamenala v našich průzkumech jako jediná pokles (!). Vysoká pozice mailu Centrum.cz je obdivuhodná – potvrzuje to, že na Centru jsou „živí“ uživatelé, kteří používají internetové služby.

Kolik schránek připadá na jednoho českého uživatele? Pokud bychom přijali číslo udávající službou Post.cz, pak v celkovém součtu tato služba zaznamenává v našich průzkumech šestiprocentní tržní podíl – půl miliónu uživatelů Post.cz by odpovídalo asi 4,5 mil. uživatelů Internetu v České republice. Čtyři schránky na jednoho uživatele? To se zdá být přehnané.

Jak se tržní poměry mezi jednotlivými providery freemailových služeb vyvíjejí? V součtech za poslední měsíc si připsaly nové uživatele služby Atlas, Centrum a Email.cz (velmi vyrovnané, jejich tržní podíly stouply jenom o maličko), Post.cz i Seznam.cz si připsaly podstatně méně a jejich tržní podíly (opět – bereme pouze „naše průzkumy) klesly, nejvíce u Seznamu (1,7 % mezi freemaily). Více ale o vývoji řekne další měsíc, jeden měsíc neznamená nic.

Diskuze (28) Další článek: Další bodík ENCADu, bude ale stačit?

Témata článku: Vysoká pozice, Nezávislý audit, Velká pětka, Uživatelé, Jediný důvod, Silná doména, Generator, Freemail, Milión uživatelů, Důležitý údaj, Registrovaný uživatel, Poslední číslo, Celkové číslo, Reklamní doplněk, Web Mail, Pravidelné používání, Traffic, Systémová schránka, Třetí pozice, Realita, Poslední měsíc


Určitě si přečtěte

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

** Tipy na klávesnice, myši, routery, tiskárny, sluchátka a další věci k počítačům ** Poradíme, s jakými produkty neuděláte chybu ** Vybíráme jak příslušenství na běžnou práci, tak na hraní her

David Polesný | 20

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

Už desítky let se pokoušíme odposlouchávat mozek. Rusům se podařil kousek, ze kterého vám spadne brada

** K odposlechu mozků používáme EEG ** To má ale žalostné informační rozlišení ** Rusům pomohla počítačová neuronová síť

Jakub Čížek | 29

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

Google Coral: Raspberry Pi s čipem, který zpracuje 4 biliony operací za sekundu

** Je to velké jako Raspberry Pi ** Ale je to až o několik řádů rychlejší ** Dorazil nám exotický Google Coral s akcelerátorem Edge TPU

Jakub Čížek | 18

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

Co je TikTok: Svérázná sociální síť chytla mladé uživatele, už jich má už 1,5 miliardy

** Sociální síť TikTok získala stamiliony uživatelů a stále roste ** Jaký obsah na ní najdete a co můžete v jejím rámci čekat? ** Je to zábava pro mladé, nebo platforma pro úchyláky?

Karel Kilián | 34


Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest: 20 powerbank s USB-C

Test: mobily do 3 500 Kč

Radíme s výběrem routeru

Tipy na nejlepší vánoční dárky