Free software 11. - Richard Stallman a GNU

Diskuze čtenářů k článku

Honza  |  13. 08. 2001 16:23

Prestoze rad pouzivam Linux a dokonce jiz skoro 2 roky delam na 2 projektech na sourceforgi tak mi nazory tohle pana pripadaji jako fanaticke prednasky nejakeho nabozenskeho zaslepence. Podle me se zacina mudrovat nad svobodnym a nesvobodnym software namisto toho aby se bavilo nad kvalitou.

Projev tohoto pana mi vzdy pripominal principy komunismu a pokud ho nekdo chce uplatnovat tak prosim. Ja ale chci vydelat penize a k tomu mi klidne slouzi GNU + komercni software a GNU mi jen dava zakladni prvky, ktere pouzivam pro vyvoj komernich systemu. Porad je to tu totiz ten problem, ze ze svobodneho software se nenazeru.

Kazdopadne podle me ideologie do prace nepatri (tedy pokud nejsem fararem :) ), jinak je hlavni delat praci profesionalne a na jejim zaklade vydelat penize. To je podle me poctive a zaroven jsem i svobodny, ptz nejsem otrok chudoby, kdyby moje prace nebyla placena (jako ze nyni je i na projektech pro Sourceforge placena ale neprimo v podobe systemu kde tyto produkty pouzivam). Jinak si to mohou dovolit leda tak skolaci, kteri ale jsou placeni bud statem nebo rodinou, kazdopadne nekdo to MUSI dotovat a to neni dobre, uz to je nesvoboda, takze potazmo svobodny software je nesvobodny ptz zije z milodaru.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hynek Hanke  |  13. 08. 2001 20:38

Jenze tenhle pan nema s tim, ze vetsina software je zadarmo a je vyvijena dobrovolniky, spolecneho vubec nic. Kde je tedy pointa vaseho prispevku. On sam o privalu dobrovolniku' a o tom, ze za svobodny software se prevazne neplati a presto je kvalitni mluvi jako o prekvapeni. Tohle slo mimo nej a mimo jeho nazory. Stejne jako se to stalo Torvaldsovi a to jeste dokud byl Linux pod nesvobodnou licenci (z hlediska definice FSF). To se Stallmanem nijak nesouvisi.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hynek Hanke  |  13. 08. 2001 20:45

OPRAVA:
nema s tim, ze vetsina software je zadarmo
nema s tim, ze vetsina svobodneho software je zadarmo

vypadlo mi slovo, omlouvam se, jinak je to samozrejme nesmysl...

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
BoodOk  |  13. 08. 2001 20:47

dokonce jiz skoro 2 roky delam na 2 projektech na sourceforgi
Podivejme se na ne. Diky.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr Klimovic  |  14. 08. 2001 16:01

Ideologie do prace nepatri. Dalsi vagon zidu, na rampu! Co rvete, delam jen svou praci. Delam ji profesionalne.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Petr J.  |  13. 08. 2001 08:40

Richard Stallman
Proč by software neměl mít majitele

http://zvon.org/ZvonHTML/Translations/why-free/print.html

a další zajímavé čtení od Stallmana, Erica Raymonda a dalších najdete na adrese

http://zvon.org/ZvonHTML/Zvon/zvonTranslations_cs.html

Je tam i Raymondovo "Jak se stát hackerem" a "Stručná historie hackerství"


 

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jerry III  |  13. 08. 2001 03:44

Zajimala by me jedna vec: proc lidi sympatizujici se Stallmanem publikuji na zive ktere pouziva nesvobodny web server. Tim vlastne svoji ideu podvadeji. Meli by si vzit priklad ze Stallmana ktery odmitl mit svuj projev prenasen pres nesvobodny system. Stejne by ste se meli chovat vsichni a zive bojkotovat. Verim tomu ze existuje spousta jinych serveru ktere bezi na svobodnych systemech kde vas nechaji publikovat. Dokud budete psat pro zive (a tim ho podporovat) tak ste u me zradci co zneuzivaji myslenky svobodneho software a pouze se na ni prizivuji pro svoji osobni slavu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jaroslav Misura  |  13. 08. 2001 10:11

No to je _velmi_ logicke - a nasledkom toho by bolo, ze budu hovorit iba "svojim" ktory tym principom uz davno rozumeju a nie tym, pre ktorych je to nieco nove.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
neuu  |  13. 08. 2001 11:03

Dokud budete psat pro zive (a tim ho podporovat) tak ste u me zradci co zneuzivaji myslenky svobodneho software a pouze se na ni prizivuji pro svoji osobni slavu

a vy ste grafoman, který ma tendenci všechno hnát do extrému... já se vás zase zeptám, kohopak jste volil? pokud jste volil pravici, tak to zajisté také odmítáte jakékoliv příspěvky od státu, platíte si sám zdravotní pojištění, a děti posíláte do školy s penězi v ruce aby rovnou učitelce zaplatily. nebo že by ne? tak to jste zrádce, zneužíváte liberální myšlenky, kažete vodu a pijete víno... to by snad stačilo.

zkrátka, zkuste se propříště zamyslet, než sem něco plácnete....


Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Jerry III  |  14. 08. 2001 02:29

Kdyz to musite vedet - v cechach sem volil pravici. Prispevky od statu sem nikdy zadny nepobiral a myslim si ze postarat se sam o sebe je az na vyjimky (vrozena zdravotni vada treba) zalezitost kazdejo jednotlivce. Zdravotni pojisteni si platim sam (fakt je ze mi zamestnavatel trosku pomaha, ale ja pro ne odvadim praci). Skoly svym detem budu platit predem (tj. nebudu je tam posilat kazdy den s penezmi, ale zaplatim celej rok najednou), myslim si ze jejich otec dre dost na to, aby si mohli dovolit poradnou privatni skolu. Takze mate pravdu, ja si za svyma nazorama stojim. Jediny ceho se od ceskyho statu dockam bude to ze me soupnou do vezeni za to ze sem odmitl stravit rok v tom silenym utvaru nazyvanym armada misto toho abych vytvarel hodnoty (a platil dane a zlepsoval svoji hodnotu pro stat tim ze se neco naucim). Od spojenych statu taky ocekavam jen to co si zaslouzim (= zaplatim), pokud sem schopen pracovat tak nevidim duvod proc by mi mel stat platit penize za to ze sem linej a nejsem schopen si najit praci. Ale tohle uz moc se svobodnym software nesouvisi (i kdyz, pokud chce nekdo napsat clanek o mych nazorech tak do toho :))

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
neuu  |  14. 08. 2001 11:33

tak to jste nepochopil... nečekal jsem, že to budete brát jako osobní útok. chápete snad, že jsem to bral jako příklad, kterých se da vymyslet spousta. fakt, že mi je myšlenka Free Software sympatická, ještě neznamená, že musím bojkotovat veškeré jiné modely. a pokud si to myslíte, tak si už asi nemáme co říct

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
derk  |  13. 08. 2001 18:57

dokud Zive prectu bez nutnosti pouzit no GNU sw, tak v tom nevidim rozpor -az tu budou stahovatelny exace pro win, tak sem nepolezu.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Hynek Hanke  |  13. 08. 2001 20:32

Jak jiz tu nekdo poznamenal, pokud by zive neslo prohlizet se svobodnym software, pak by to teprve byla analogie a to bych sem opravdu nepsal :)

Jinak ja k tomu nemam tak extremisticky postoj jako Stallman. Ale kdyz clovek pise o Stallmanovi, mel by psat o Stallmanovi a ne o sobe. Nevim kde jste prisel na to, ze se s nazory toho pana na 100% ztotoznuji. Ja bych ten prenost s Real Playerem klidne nechal bezet. Ja si myslim, ze jeho publikum v prostredi, ktere on nazyva ,,svobodny svet'' nic neztraci at jiz takovy prenos uskutecnen je, nebo neni. Naopak posluchaci mimi tzv. svobodny svet maji z prenosu vyhodu, protoze ho mohou sledovat. A vyhodnost/neyhodnost pro Stallmana je neutralni, takze nevidim duvod, proc ten prenos odmitat. Na druhou stranu ma na to pravo a nechci mu ho brat. Jen jsem tim demonstroval ten jeho ,,pragmaticky idealismus.''

Jinak ja si myslim, ze pouzivat proprietarni programy je ok. Psat proprietarni programy je taky dle meho nazoru ok. Jako uzivatel si mohu vybrat, jestli nektere svoje svobody vymenim za nejake jine vyhody. Pokud shledam ty vyhody jako pro mne hodnotnejsi nez ty svobody, pak klidne pouziji proprietarni program. Hlavni je, ze se mohu rozhodnout (svobodne) a ze my ty svobody nejsou upreny. Pak uz je moje vec zda je chci, nebo se jich vzdam. Mnohdy je rozumne se jich vzdat. Jako programator je moje volba zda chci sve autorstvi smenit za penize a ztratit jej, ci zda si na program dam GNU GPL, takze mi jej uz nikdy nikdo nevezme, ale na druhe strane mne za nej mozna ani nikdo nezaplati. Opet tu mam volbu a mohu se sam rozhodnout.

V psani pro zive.cz nevidim zadny rozpor, protoze to zda pobezi na MS software, nebo na GNU moje svobody ani svobody mych ctenaru (ani svobodnost meho textu) nijak neovlivnuje. Tudiz se tu vzdavam neceho co bych stejne jinak nemohl zuzitkovat. To mi prijde logicke. Ale koneckoncu to je *moje* rozhodnuti a s Vami nic spolecneho nema.

Souhlasím  |  Nesouhlasím  |  Odpovědět
Zasílat názory e-mailem: Zasílat názory Můj názor