Vlevo je i Vision AMBY, které více připomíná kolo. Napravo Vision AMBY (bez „i“) má blíže k motorce.

Vlevo je i Vision AMBY, které více připomíná kolo. Napravo Vision AMBY (bez „i“) má blíže k motorce.

Nové snímky elektrobiku Rock Machine Whizz+ Zdroj: Rock Machine

Nové snímky elektrobiku Rock Machine Whizz+ | Zdroj: Rock Machine

Alonsovo elektrické jízdní kolo se bude prodávat online v e-shopu kimoa.com nebo v kamenných prodejnách SimplyEV a Simply Mac po celých Spojených státech za cenu od 3 999 dolarů, což je v přepočtu asi 93 tisíc českých korun.

Alonsovo elektrické jízdní kolo se bude prodávat online v e-shopu kimoa.com nebo v kamenných prodejnách SimplyEV a Simply Mac po celých Spojených státech za cenu od 3 999 dolarů, což je v přepočtu asi 93 tisíc českých korun.

Pokud ano, mohou se ti připojit i k jisté individualizaci své zakázky.

Pokud ano, mohou se ti připojit i k jisté individualizaci své zakázky.

Serial 1 Mosh/Tribute

Serial 1 Mosh/Tribute

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW Motorrad Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

BMW i Vision AMBY

obr.: Benu

obr.: Benu

Nové snímky elektrobiku Rock Machine Whizz+ Zdroj: Rock Machine
Alonsovo elektrické jízdní kolo se bude prodávat online v e-shopu kimoa.com nebo v kamenných prodejnách SimplyEV a Simply Mac po celých Spojených státech za cenu od 3 999 dolarů, což je v přepočtu asi 93 tisíc českých korun.
Pokud ano, mohou se ti připojit i k jisté individualizaci své zakázky.
Serial 1 Mosh/Tribute
9
Fotogalerie

Francie dotuje elektrokola. 10 tisíc pro každého, 100 tisíc, když se vzdáte auta

Francie dává velmi hlasitě najevo, jak moc chce omezit automobilový provoz. Loni v řadě měst (včetně většiny silnic v Paříži) zavedla limit 30 km/h, k téhle motoristické restrikci přidala cyklistickou pobídku a právě v uplynulých dnech navýšila nabízené částky.

Dotace 400 eur (cca 10 tisíc Kč, v Paříži je to dokonce 500 eur) je dostupná pro každého, kdo si chce koupit nové elektrokolo. Ale je tu i vyšší level – pokud Francouzi elektrokolem nahradí své auto se spalovacím, dostanou dotaci ve výší 3000 eur. Nižší příjmové skupiny obyvatel mají nárok dokonce na 4000 eur, tedy téměř 100 tisíc Kč.

Stačí předložit doklad o sešrotování auta, které dříve bylo přihlášené na jejich jméno…

Francouzi nejsou sami. Dočkáme se také?

Podobný program mají už několik let v Litvě, tam si obyvatelé výměnou auta za elektrokolo přijdou až na 1000 eur. Snaží se i v Belgii, Velké Británii a země cyklistům zaslíbená – Nizozemsko.

V souvislosti se současným a budoucím přechodem na elektromobilitu se v mnoha zemích (včetně Česka) diskutují dotační programy na elektrická auta, přitom dotovat elektrická kola dává snad ještě větší smysl:

  • Elektrokolo je řádově levnější než elektromobil, takže je dostupnější pro větší část populace.
  • V absolutní částce může být nižší i dotace, přitom v relativní rovině pokryje větší část nákupní ceny.
  • Výroba elektrokola má výrazně nižší ekologickou stopu, než výroba elektromobilu. To samé platí pro provoz.
  • Elektrokolo zabírá ve městě daleko méně místa než auto.
  • Jízda na kole je spojená s pohybem a pravidelný pohyb lze dát do přímé souvislosti s fyzickou kondicí a zdravotním stavem

Dotovat elektrokola vypadá jako smysluplná snaha, ale pochopitelně není všespásná. Nákup na kole (se správnou brašnou) odvezete, v případě takzvaných cargobiků to může být i hodně velký nákup a zejména obyvatelé velkých měst se mohou bez auta obejít dlouhodobě. Když se objeví potřeba auta, jsou tu půjčovny, služby pro sdílení aut, dodávek atd.

Pochopitelně stále budou místa, situace, profese a lidé, kteří se bez auta neobejdou, ale už výše vykreslené omezení automobilového provozu z pohledu států a měst dává smysl.

Via The Times

Určitě si přečtěte

Články odjinud