UPDATE: SOS pokračuje v boji proti Telecomu kvůli dialerům

Sdružení obrany spotřebitelů České republiky dnes vydalo tiskovou zprávu, podle které Český Telecom i přes vyjádření ochoty k jednání, neodpověděl na otevřený dopis SOS, který obdržel 7. března 2005. V tomto dopise navrhovalo sdružení SOS kroky, které měly vést k nápravě domnělého zanedbání problému s přesměrováním uživatelů na linky se speciálními tarify.

Protože Telecom nevyhověl požadavků, které zahrnovalo náhradu podle SOS neoprávněně vysoké účtované částky, blokování hovorů směřovaných na linky 976 a omluvu uživatelům poškozeným dialery, rozhodlo se sdružení podat podmět k České obchodní inspekci.

Podle SOS Český Telecom "nesplnil svou povinnost a vhodným způsobem neinformoval spotřebitele o rizicích, souvisejících s poskytovanou službou, jak požaduje § 9 zákona o ochraně spotřebitele." Podle SOS nebyla komunikace ze strany Českého Telecomu dostatečně srozumitelná uživatelů počítačově méně zdatným uživatelům vytáčeného připojení k internetu. Reakce společnosti Český Telecom na tento vývoj zatím není k dispozici.

Zdroj: Tisková zpráva


SOS jsme o stanovisku Českého Telecomu a krocích, které děláme a budeme dělat na ochranu zákazníků, informovali písemně (a doporučeně) již počátkem března. Všechna tehdejší vyjádření nadále platí.

Český Telecom proti dialerům "bojuje" prokazatelně několik let. Už v dubnu 2003 jsme dokonce oslovili právě Sdružení obrany spotřebitelů se žádostí o spolupráci. Na společné schůzce jsme tehdy SOS (paní Picková, pan Pavlík) informovali o podstatě problému a dohodli se mimo jiné na vzájemném informování a koordinaci při jeho řešení. Stejně tak jsme hodlali vyvinout společný tlak na ČTÚ a alternativní operátory, do jejichž sítí se už tehdy začal většina sporných provozovatelů přesouvat. Tím ovšem veškerá spolupráce ze strany SOS skončila.

Dovolím si znovu zopakovat, co od té doby ČTc udělal:

  • informoval své zákazníky formou direct mailů a příloh k účtům, k témuž jsme vyzvali i hlavní ISP na českém trhu;
  • současně s tím jsme rozjeli i pravidelně aktualizovanou stránku www.telecom.cz/dialery/, kde je souhrn základních informací o této problematice, realizovali jsme dvě bannerové kampaně;
  • předložili jsme ČTÚ i alternativním operátorům konkrétní návrhy řešení inspirované postupy například v Německu a Velké Británii, iniciovali jsme jednání Asociace provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí (APVTS);
  • pořádali jsme pravidelné setkání s odbornými i obecnými novináři - až po tiskové konferenci, na které jsme uveřejnili konkrétní operátory, kteří z problematických dialerů inkasují nejvíce, se podařilo rozhýbat jednání APVTS;
  • umožnili jsme blokování "devítistovkových" čísel zdarma, nabídli ke stažení bezplatný SW, který zákazníky částečně také chrání, spustili preventivní informování zákazníků, kterým se neobvykle zvýší účet, službu Infotarif apod.;
  • blokujeme některé mezinárodní směry (destinace jako například Vanuatu apod. jsou možné jen přes spojovatelku)
  • začali jsme tvrdě postihovat nesolidní provozovatele připojené do sítě ČTc, pokud zjistíme porušení pravidel, pozastavíme jim provize, zablokujeme daná čísla a zákazníkům službu buď neúčtujeme nebo peníze vrátíme (viz např. případ z konce loňského roku). Právě tento striktní postup ale způsobil, že méně solidní provozovatelé se přesunuli do sítí operátorů, kteří jsou mírně řečeno benevolentnější.

V podobných aktivitách hodláme pokračovat i nadále.

Jak je zřejmé, soustředili jsme se nikoliv na pouhé informování zákazníků (byť i to má velký význam), ale na všechny tři oblasti boje proti dialery.

a) osvětu, informování zákazníků (aby o problému věděli)

b) zajištění nástrojů (aby bylo možné se chránit)

c) legislativu, regulaci, dohody mezi operátory (aby bylo možné postupovat systematicky, chránit i nezkušené zákazníky, kteří o dialerech nic nevědí a především účinně postihovat nesolidní firmy).

Nezastírám, že důvod je prostý - ať už je nesolidní provozovatel v jakékoliv síti, poškozeni bývají především zákazníci ČTc.

K návrhům SOS jsem se již na Živě vyjadřoval, ale shrnu to znovu:

a) omluva - omluvit se musí ten, kdo zákazníky poškodil, ne ČTc. Z výše uvedeného je myslím zřejmé, že ČTc byl a doposud je jediným subjektem na našem trhu, který měl a má snahu problematiku dialerů skutečně důsledně řešit a který také vyvinul usilí k zajištění ochrany zákazníků.

b) odškodnění - platí opět to, co v bodě a). Jak jsem již také naznačil, pokud se jedná o zákazníky, kteří volají na čísla provozovatelů připojených přes ČTc, dokážeme s nesolidními firmami rychle zatočit a zajistit, aby zákazníci o peníze buď nepřišli nebo aby jim byly do haléře vráceny. V případech, kdy je však provozovatel "schován" v sítí jiného operátora (a takových je asi 90 procent), nedává nám telekomunikační zákon jinou možnost, než peníze bez ohledu na naše podezření inkasovat od zákazníků a zaplatit je jinému operátorovi. Je tak snad zřejmé, kdo má z dialerů největší prospěch. V minulosti jsme se jednou pokusili podezřelé platby pozastavit a výsledkem byla pouze pokuta od regulátora.

c) automatické zablokování odchozích hovorů - nerozumím opakování tohoto požadavku. Jak jsem počátkem března zástupce SOS informoval, v tuto chvíli tomu brání platné právní předpisy. Stejné vyjádření SOS dal i předseda ČTÚ, a to dokonce v živé diskusi na ČT1.

I přes neoprávněnou kritiku ze strany SOS považujeme zapojení Sdružení do řešení toho problému za přínos. Tlak na všechny subjekty, které hrají v oblasti dialerů nějakou roli, a jejich zviditelňování napomáhá k větší ochraně zákazníků. Nehodláme tedy "bojovat" s SOS, ale s podvodníky. Již příští týden je naplánováno jednání na toto téma s Českou obchodní inspekcí. Osobně jsem také přislíbil (pravda, ne písemně) zastupci SOS, že hodláme na nejbližším jednání Asociace provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí navrhnout, aby se diskusí na toto téma mohli účastnit i představitelé Sdružení.

V našich vlastních aktivitách budeme samozřejmě pokračovat. Domníváme se totiž, že nejlepší je problémům s dialery předcházet, nikoliv je řešit až poté, co nastanou.

Vladan Crha, tiskový mluvčí
Český Telecom

Diskuze (39) Další článek: UPC chystá IP telefonii a televizi po internetu

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , ,