Vážený pane Nováku;
mám trošku problém vašemu příspěvku porozumět. Jak má "působit" podnikatel s dańovými odvody ve výši desítek miliónů korun ročně? Má tady pokřikovat, že by bylo nejlepší, kdyby vláda nebrala vůbec žádné daně, a nejlépe, že má ještě jeho podnikání dotovat? Jistě, mnozí jiní - třeba zemědělci - to tak dělají a protože křičí hodně a nahlas, tak jim zase stát přisype. Už podnikám hodně dlouho a dovedu být nad věcí, než abych působil jako primitiv, kterému je jedno, co všechno stát musí platit a že na to někde musí vzít, a že má jen jedinou možnost, protože zlaté a stříbrné doly u nás byly vytěženy už ve středověku: musí uvalovat daně. A dovolím si říci, že protože trošku rozumím struktuře veřejných rozpočtů, tak vím, že se dramatické změny dělat nedají; samozřejmě, menších i větších rezerv je hodně.
Dovolím si vás upozornit na to, že výše celkového zdanění je u nás zhruba tak velká jako v okolních zemích na sever, jih, východ i západ od nás. Je možné, že v Papui-Nové Guinei se nemusí platit žádné daně, ale zato tam musíte mít rotu mužů s kulomety na ochranu svou a svého podniku.
Co se týká investičních pobídek: zkuste jednat ubrat několik nul z těch pěti miliónů na zaměstnance, a dále si prosím uvědomte, že na investiční pobídky má právo český podnik stejně jako zahraniční. Zeptejte se pana Jahna z CzechInvestu, jestli to tak je.
A co se týká nízké kupní síly: proboha, a co s tím má co dělat stát? Jak může stát, či, jak píšete "ti odpovědní", změnit kupní sílu? Možná jste něco přehlédl, ale už se nepíše rok 1988 a kurz koruny k marce, dnes euru, nestanovuje ústřední výbor strany, ale stanovuje si jej trh sám. Centrální banka může sem tam drobně intervenovat a posouvat jej o desetinky doleva nebo doprava, ale nikdy nemůže jít dlouhodobě proti trhu, protože je na to příliš slabá. Nízká kupní síla je odrazem síly a stability české ekonomiky, odrazem bohatosti (dnes spíše chudoby) českého státu i jeho obyvatelstva. Není to rozhodnutí vlády.