FLASH rychle a snadno I.

Od nynějška bude ve vývojářské sekci Živě vycházet nový seriál věnovaný symbolu moderní interaktivity na webu. Vždy za pomoci několika vysoce názorných příkladů situovaných do prostředí Macromedia Flash se můžete stát tím pravým webdesignerem.

Úvod do problematiky Flash

V novém seriálu v rámci Živě se podívám na zoubek Macromedia Flash a během několika málo lekcí se postupně příklady propracujeme až k naší vlastní hře ve Flash. Nejprve bychom si měli ujasnit, co Flash je, kde se s ním setkáme a v čem ho budeme tvořit. Jistě jste se již na internetu setkali s vysoce dynamickými prvky stránek a při bližším "ohledání" jste zjistili, že se jedná o soubory .swf a že je k jejich provozu na stránkách potřebný plug-in pokud je jeho verze vývojově nižší než IE 5. Ano, toto byl Flash. Jeho konstrukční části se ukládají do souboru typu .fla a generované sekvence se poté dle naší volby mohou v případě užití na webu uložit do formátu .swf, který umožňuje používat hudbu a obraz nastavitelně komprimovaný a nedovoluje editaci či prohlížení sebe sama a to za žádných podmínek.

Pokud se budeme bavit o tvorbě Flash, zaměříme se především na oblast internetu, protože ve flash se tvoří především propagační materiály od bannerů přes jednoduché aplikace až po hry a jejich uplatnění mimo tuto oblast je spíše sporadické, pokud uvažujeme, že prezentace ve flash umístěná na CD je vyvíjena totožně jako pro web s výjimkou menších limitů co do velikosti výsledného snímku. Pokud totiž zpracováváme ve flash data pro web, musíme počítat s tím, že uživatel si je také bude muset z internetu stáhnout. A to tak že naráz, protože flash je mimo jiné založen i na tom, že se nejprve nahraje celý jeden film, snímek .swf, a teprve potom je funkční nebereme-li v potaz preloader, tedy děj ve flash v době, kdy se snímek načítá.

Soubory SWF

Vytváření swf souborů tedy lze především v nejhojněji využívaném Macromedia Flash, v našem případě bude pracovat s verzí 5, i když se objevila už i vyšší verze, ale není ještě standardizovaná a zdokumentovaná a proto se na ní podíváme možná až v samotném závěru tohoto seriálu. Dalšími nástroji pro tvorbu flashových prvků stránek jsou například Corel 9 a vyšší a Adobe LiveMotion. Výsledná forma se do stránky ukládá jako tag EMBED, případně OBJECT dle typu prohlížeče, je záhodnou používat konverzi obou prvků tímto způsobem pro zajištění kompatibility: Browser poté při načtání stránky načte flash jako běžný soubor a pokud na něj pak na stránce klikneme pravým tlačítkem s cílem zobrazení něčeho popisného, nezobrazí se nám nic než tabulka ovládání snímku a to ještě nemusím mít všechny ovládací funkce povolené. Podívejme se nyní na část zdroje stránky, do níž jsme vložil snímek snimek.swf o šířce a výšce 100 pixelů a šířkou okrajů kolem okna flash 2:

<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=5,0,0,0" WIDTH=100 HEIGHT=100 border=2>
<PARAM NAME=movie VALUE="snimek.swf">
<PARAM NAME=quality VALUE=high>
<PARAM NAME=bgcolor VALUE=black>
<EMBED src="snimek.swf" quality=high bgcolor=#FFFFFF WIDTH=100 HEIGHT=100 border=2 TYPE="application/x-shockwave-flash" PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash">
</EMBED>
</OBJECT>

Při užití příkazu Object se jednotlivé parametry snímku definují pomocí nepárového tagu PARAM, u tagu EMBED se vypisují přímo jako jeho atributy v rámci inicializování příkazu. Ale nebojte se, Flash 5.0 nabízí možnosti exportu souborů od animovaných gifů přes swf až po aplikace exe a jednou z jeho voleb je Publishing snímku, což při správné konfiguraci, která je zpočátku implicitně takto nastavená, znamená i vygenerování HTML souboru s nastaveními přibližně dle našich představ. Když už jsem toto téma nakousl, flash podporuje import souborů jpg, bmp, gif, mp3, wav a mnoha jiných, díky manageru dodatků lze z domovské stránky www.macromedia.com stáhnout například plugin pro nahrávání obejktů z 3D Studia Max a podobně.

Kde vzít Macromedia Flash?

Než začneme v Macromedia Flash pracovat, měli bychom si ho ovšem opatřit. Což pokud nechceme rovnou kupovat licenci pro komerční užití za 300 dolarů znamená download plně fukční měsíční trial verze flash ze stránek Macromedie. A abychom se v celém programu lépe zorientovali, podívejme se na tento flashový interaktivní popis celého Flash, jednotlivé části si ještě samozřejmě popíšeme.

Jak si můžete povšimnout, základními částmi Macromedia Flash jsou Nástroje a jejich rozšířené podoby, Scéna, Časová osa a Knihovna. Každou část si zdokumentujeme zvlášť, buď pomocí její flash reprezentace pro větší názornost, nebo pouze náhledy budou-li dostatečně výmluvné.

Nástroje a rozšířené nástroje (Tools)

Scéna (Stage)

Scéna, případně jeviště, je velice výstižný název pro pracovní plochu Flash. Odehrávají se zde totiž všechny důležité akce a to, co vidí publikum. Nachází se na ní v pravém dolním rohu toto mini menu, jenž obsahuje zkratkové odkazy pro aktivaci a deaktivaci nejpoužívanějších pracovních Panelů, které se si níže popisujeme. Mimo tyto zkratky lze aktivovat pracovní Panely z hlavního příkazového pruhu flash položkami Window a Panels.

Info

V horní části se zobrazují upravitelná pozice na ose X, ose Y, výška a šířka právě aktivního objektu. V dolních partiích nalezneme vlevo případné nastavení barvy ve tvaru RGB (Red, Green, Blue - Červená, Zelená, Modrá) a Průhlednosti a vpravo se zobrazuje akzuální pozice kurzoru.


Mixér

Slouží k nastavení barev formátu RGB a Průhlednosti u výplně a okrajů. Jeho rozšířená varianta se vyvolává z Window, Panels a Fill. U té lze navíc nastavovat lineární a radiální přechod barev.

Písma

Nastavení fontu, jeho velikosti a velikosti mezer mezi písmeny. Dále barvy písma a mimojoné i nastavení hypertextového odkazu, linku.

Instance

Rozlišují se 3 druhy instancí, grafika (graphic), tlačítko (button) a klipy (movie clip). U poslední jmenované skupiny se nastavuje pojmenování klipu v případě, že je užitý na scéně a chceme na něj odkazovat, ale o tom si povíme v jiném díle našeho povídání o Flash.

Prohlížeč

Přehledné zpracování elementové hierarchie Flash, čili strom všech v projektu užitých prvků rozvrstvený dle míst jejich užití.


Akce

Programový kód o němž si povíme příště.

V dnešním povídání o základních ovládacích prvcích Flash jsme se toho ještě mnoho nenaučili, ale v příštím díle si detailně popíšeme Knihovnu (Library) a Časovou osu (Timeline) a poté si již představíme základní příkazy Flashe (Basic Actions) a jejich užití.

Diskuze (31) Další článek: The Playa 2.0 Alpha 2 pro DivX 5

Témata článku: Software, Programování, Flash, Sans, ESD, Potřebné povolení, Výsledné dílo, Movie, Příkaz flash, Základní prvek, Časová osa, Pracovní panel, Loop, Scala, Celá knihovna, Movie Studio, Quality, Animovaný GIF, Stage, Timeline


Určitě si přečtěte

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

Fedora 33 prostě funguje. Linux si zaslouží dobýt laptop, je to ale asi opět marné

** Desktopový Linux funguje a vypadá stále lépe ** Fedora 33 není výjimkou ** Ve stínu Windows a macOS tu vyrostly skvělé alternativy

Jakub Čížek | 168

Jakub Čížek
FedoraOperační systémyLinux
Konec modrých obrazovek smrti? Microsoft vydává mimořádnou aktualizaci pro Windows 10
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

Jak se šíří Covid v Česku: Čerstvá data, semafor PES, mapy okresů a obcí. Každý den aktualizované grafy

** Vývoj COVID-19 v Česku: nakažení, úmrtí, testovaní, hospitalizovaní ** Mapa podle okresů, přehled podle věku, situace v Evropě i ve světě ** Každý den aktualizované grafy a mapy

Marek Lutonský | 172

Marek Lutonský
COVID-19Koronavirus
Microsoft pořád myslí i na odpůrce předplatného. Letos vydá Office 2021
Lukáš Václavík
Microsoft OfficeMicrosoft
Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co se objevilo na Street View

Šmírování kamerami Googlu: Koukněte, co se objevilo na Street View

Google stále fotí celý svět do své služby Street View. A novodobou zábavou je hledat v mapách Googlu vtipné záběry. Podívejte se na výběr nejlepších!

redakce | 4

redakce
Mapy GoogleStreet View
Lépe bylo bez Googlu, přiznal s odstupem bývalý šéf Waze
Markéta Mikešová
WazeGoogle

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest rychlých Wi-Fi 6 routerů

Jak ztišit počítač

Velký test mATX skříní