FLASH rychle a snadno I.

Od nynějška bude ve vývojářské sekci Živě vycházet nový seriál věnovaný symbolu moderní interaktivity na webu. Vždy za pomoci několika vysoce názorných příkladů situovaných do prostředí Macromedia Flash se můžete stát tím pravým webdesignerem.

Úvod do problematiky Flash

V novém seriálu v rámci Živě se podívám na zoubek Macromedia Flash a během několika málo lekcí se postupně příklady propracujeme až k naší vlastní hře ve Flash. Nejprve bychom si měli ujasnit, co Flash je, kde se s ním setkáme a v čem ho budeme tvořit. Jistě jste se již na internetu setkali s vysoce dynamickými prvky stránek a při bližším "ohledání" jste zjistili, že se jedná o soubory .swf a že je k jejich provozu na stránkách potřebný plug-in pokud je jeho verze vývojově nižší než IE 5. Ano, toto byl Flash. Jeho konstrukční části se ukládají do souboru typu .fla a generované sekvence se poté dle naší volby mohou v případě užití na webu uložit do formátu .swf, který umožňuje používat hudbu a obraz nastavitelně komprimovaný a nedovoluje editaci či prohlížení sebe sama a to za žádných podmínek.

Pokud se budeme bavit o tvorbě Flash, zaměříme se především na oblast internetu, protože ve flash se tvoří především propagační materiály od bannerů přes jednoduché aplikace až po hry a jejich uplatnění mimo tuto oblast je spíše sporadické, pokud uvažujeme, že prezentace ve flash umístěná na CD je vyvíjena totožně jako pro web s výjimkou menších limitů co do velikosti výsledného snímku. Pokud totiž zpracováváme ve flash data pro web, musíme počítat s tím, že uživatel si je také bude muset z internetu stáhnout. A to tak že naráz, protože flash je mimo jiné založen i na tom, že se nejprve nahraje celý jeden film, snímek .swf, a teprve potom je funkční nebereme-li v potaz preloader, tedy děj ve flash v době, kdy se snímek načítá.

Soubory SWF

Vytváření swf souborů tedy lze především v nejhojněji využívaném Macromedia Flash, v našem případě bude pracovat s verzí 5, i když se objevila už i vyšší verze, ale není ještě standardizovaná a zdokumentovaná a proto se na ní podíváme možná až v samotném závěru tohoto seriálu. Dalšími nástroji pro tvorbu flashových prvků stránek jsou například Corel 9 a vyšší a Adobe LiveMotion. Výsledná forma se do stránky ukládá jako tag EMBED, případně OBJECT dle typu prohlížeče, je záhodnou používat konverzi obou prvků tímto způsobem pro zajištění kompatibility: Browser poté při načtání stránky načte flash jako běžný soubor a pokud na něj pak na stránce klikneme pravým tlačítkem s cílem zobrazení něčeho popisného, nezobrazí se nám nic než tabulka ovládání snímku a to ještě nemusím mít všechny ovládací funkce povolené. Podívejme se nyní na část zdroje stránky, do níž jsme vložil snímek snimek.swf o šířce a výšce 100 pixelů a šířkou okrajů kolem okna flash 2:

<OBJECT classid="clsid:D27CDB6E-AE6D-11cf-96B8-444553540000" codebase="http://download.macromedia.com/pub/shockwave/cabs/flash/swflash.cab#version=5,0,0,0" WIDTH=100 HEIGHT=100 border=2>
<PARAM NAME=movie VALUE="snimek.swf">
<PARAM NAME=quality VALUE=high>
<PARAM NAME=bgcolor VALUE=black>
<EMBED src="snimek.swf" quality=high bgcolor=#FFFFFF WIDTH=100 HEIGHT=100 border=2 TYPE="application/x-shockwave-flash" PLUGINSPAGE="http://www.macromedia.com/shockwave/download/index.cgi?P1_Prod_Version=ShockwaveFlash">
</EMBED>
</OBJECT>

Při užití příkazu Object se jednotlivé parametry snímku definují pomocí nepárového tagu PARAM, u tagu EMBED se vypisují přímo jako jeho atributy v rámci inicializování příkazu. Ale nebojte se, Flash 5.0 nabízí možnosti exportu souborů od animovaných gifů přes swf až po aplikace exe a jednou z jeho voleb je Publishing snímku, což při správné konfiguraci, která je zpočátku implicitně takto nastavená, znamená i vygenerování HTML souboru s nastaveními přibližně dle našich představ. Když už jsem toto téma nakousl, flash podporuje import souborů jpg, bmp, gif, mp3, wav a mnoha jiných, díky manageru dodatků lze z domovské stránky www.macromedia.com stáhnout například plugin pro nahrávání obejktů z 3D Studia Max a podobně.

Kde vzít Macromedia Flash?

Než začneme v Macromedia Flash pracovat, měli bychom si ho ovšem opatřit. Což pokud nechceme rovnou kupovat licenci pro komerční užití za 300 dolarů znamená download plně fukční měsíční trial verze flash ze stránek Macromedie. A abychom se v celém programu lépe zorientovali, podívejme se na tento flashový interaktivní popis celého Flash, jednotlivé části si ještě samozřejmě popíšeme.

Jak si můžete povšimnout, základními částmi Macromedia Flash jsou Nástroje a jejich rozšířené podoby, Scéna, Časová osa a Knihovna. Každou část si zdokumentujeme zvlášť, buď pomocí její flash reprezentace pro větší názornost, nebo pouze náhledy budou-li dostatečně výmluvné.

Nástroje a rozšířené nástroje (Tools)

Scéna (Stage)

Scéna, případně jeviště, je velice výstižný název pro pracovní plochu Flash. Odehrávají se zde totiž všechny důležité akce a to, co vidí publikum. Nachází se na ní v pravém dolním rohu toto mini menu, jenž obsahuje zkratkové odkazy pro aktivaci a deaktivaci nejpoužívanějších pracovních Panelů, které se si níže popisujeme. Mimo tyto zkratky lze aktivovat pracovní Panely z hlavního příkazového pruhu flash položkami Window a Panels.

Info

V horní části se zobrazují upravitelná pozice na ose X, ose Y, výška a šířka právě aktivního objektu. V dolních partiích nalezneme vlevo případné nastavení barvy ve tvaru RGB (Red, Green, Blue - Červená, Zelená, Modrá) a Průhlednosti a vpravo se zobrazuje akzuální pozice kurzoru.


Mixér

Slouží k nastavení barev formátu RGB a Průhlednosti u výplně a okrajů. Jeho rozšířená varianta se vyvolává z Window, Panels a Fill. U té lze navíc nastavovat lineární a radiální přechod barev.

Písma

Nastavení fontu, jeho velikosti a velikosti mezer mezi písmeny. Dále barvy písma a mimojoné i nastavení hypertextového odkazu, linku.

Instance

Rozlišují se 3 druhy instancí, grafika (graphic), tlačítko (button) a klipy (movie clip). U poslední jmenované skupiny se nastavuje pojmenování klipu v případě, že je užitý na scéně a chceme na něj odkazovat, ale o tom si povíme v jiném díle našeho povídání o Flash.

Prohlížeč

Přehledné zpracování elementové hierarchie Flash, čili strom všech v projektu užitých prvků rozvrstvený dle míst jejich užití.


Akce

Programový kód o němž si povíme příště.

V dnešním povídání o základních ovládacích prvcích Flash jsme se toho ještě mnoho nenaučili, ale v příštím díle si detailně popíšeme Knihovnu (Library) a Časovou osu (Timeline) a poté si již představíme základní příkazy Flashe (Basic Actions) a jejich užití.

Diskuze (31) Další článek: The Playa 2.0 Alpha 2 pro DivX 5

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,