Aby si na své přišli i tvůrci flashové grafiky, podíváme se dnes do zákulisí podivuhodné tvorby masek ve flashi, ty karnevalové totiž hravě předčí ..
Co jsou masky?
Flashovým pojmem maskování se míní význam skrývání a odkrývání předmětů, lépe řečeno vytvoříme si maskující vrstvu a pod ní maskované vrstvy a tak v nich ovlivňujeme co je a není právě vidět ve výsledném produktu. Tato technika je poměrně nenáročná a oblíbená díky snadnému dosažení efektního grafického pojetí výsledku, jak si ukážeme.
Shape Tweening
Doposud jsme se nezabývali postupem tvorby animací, který dnes budeme používat. Jde o změnu tvarů, tzv. shape tweening. V některém z příštím pokračováních našeho seriálu se podíváme na některé jeho speciality, ale pro dnešek nám bude stačit úplný základ. Vytvořit ho není problém:
- Vytvoříme klíčový snímek.
- Na klíčový snímek vytvoříme úvodní tvar.
- Dále na časové ose vytvoříme další klíčový snímek.
- Označíme celou výseč snímků mezi 1. a 2. klíčovým snímkem.
- Zvolíme Modify -> Frame a navolíme si druh Tweeningu Shape.
- Změnou tvaru ve výsledném klíčovém snímku můžeme vidět animování změny tvarů.
Jednoduchá maska
Skládáním masek lze od obyčejného překrývání průzorů vytvořit dynamické masky nebo třeba věrnou simulaci reflektorového světla, my začneme tím nejlehčím příkladem.
Vytvoříme si dvě vrstvy.
- Jednu nastavíme pomocí Modify -> Layer na Type Mask (maskovací vrstva), druhou na Type Masked (maskovaná vrstva).
- Do maskované vrstvy si vložíme obrázek.
- V maskující vrstvě vytvoříme buďto motion tween, nebo shape tween.
- Doplníme v maskované vrstvě adekvátní počet snímků dle té maskující.
- Zamkneme-li obě vrstvy a spustíme si přehrání maskovaných snímků, uvidíme náš výsledek.
Tweening maskované vrstvy
- Vytvoříme si 2 vrstvy, maskovanou a maskující.
- Do maskující vrstvy vložíme tvar, nebo tvary, pro průhled viditelné části.
- V maskované vrstvě vytvoříme tweening pod tvarem ve vrstvě s maskou, například vložíme do vrstvy movie klip, v němž seskládáme sérii pohlednic za sebe a v ten poté posunujeme a navodíme tak pocit plynulého efektovaného posunovače pohlednic.
Další možností využití masek je třeba fingované hoření zápalné šňůry u bomby, kdy do jedné vrstvy vložíme bombu a poté postupně maskujeme její šňůru, jenž je v maskované vrstvě. Nyní se již podíváme na složitější možnosti maskování.
Maska s měkkými hranami
Aby naše maska měla okraje, které působí gradientně na první pohled a nemusely mít nějaký standardní otřepaný tvar typu kružnice, použijeme tento postup k vytvoření vytrácejících se hran:
- Vytvoříme masku a maskovanou vrstvu.
- Do maskované vrstvy umístíme obrázek.
- Do vrstvy s maskou vložíme maskovací tvar.
- Zkopírujeme náš tvar.
- Mezi maskovými vrstvami vložíme novou vrstvu.
- Zvolíme Edit -> Paste in Place pro vložení tvaru do nové maskové vrstvy.
- Kolem tvaru nakreslíme obrys jedním z nástrojů Oval či Rectangle.
- Vyplníme barvou pozadí výplň mezi naším obrysem a původním tvarem.
- Smažeme původní tvar.
- Vybereme celý tvar a navolíme Modify -> Shape -> Soft Fill Edges.
- Nastavíme si tloušťku hrany, pozvolnost přechodu s směr aplikace zěmkčení pomocí parametrů Distance, Number of Steps a Directions.
- Zamkněte všechny vrstvy a otestujte výsledek.
Několik vrstev s maskou
- Do první maskované vrstvy umístíme obsah.
- Vytvoříme masku první vrstvy.
- Obsah první maskované vrstvy zduplikujeme do nové maskované vrstvy.
- Vytvoříme masku druhé maskované vrstvy.
Dnes jsme nahlédli do možností tvorby grafických efektů. Pokud bychom například chtěli použít na jeden obrázek 2 masky zaráz, mohli bychom vytvořit masky v rámci movie klipu a pak aplikovat samostatnou masku na tento movie klip na hlavní scéně. Základem u všech těchto procesů ve flash ovšem je kreativita při jejich tvorbě a snaha o všestrannou vyváženost, protože všeho moc škodí a to platí i u masek.
Příští týden se již podíváme na začátek vývoje naší flashové hry, pokud jste tedy tento seriál nečetli od prvních dílů, mohli by vám poté některé znalosti chybět, především práce s movie klipy a jejich strukturování v dokumentu ..