FLASH rychle a snadno 5.

Dnes se podíváme na několik možností flashových rolovacích menu a na ovládání a nastavování překryvů movie klipů.

Komplexní tlačítka

Komplexní tlačítka jsou kombinací neviditelných a animovaných tlačítek spolu s movie klipy. V našem podání se zaměříme na jejich typického představitele, totiž rolovací menu. Pojetí menu bude jednoduché, dle akcí našeho neviditelného tlačítka bude reagovat do něj vložený movie klip.

Rozbalovací menu najdeme na každém kroku, nejen na webu.

Jednoduché animované rolovací menu

Abychom se naučili tvořit prvky do flash, jenž nebudou vázané na okolní dění a budou v něm pracovat samostatně, vytvoříme si dle následujícího návodů klasickou roletku.

  1. Vytvoříme symbol tlačítko, do něhož vložíme do klíčových snímků Up, Over, Down a Hit vyplněný obdélník.

  2. Vytvoříme nový movie klip a zvolíme jeho editaci.
  3. Do desátého snímku na časové ose movie klipu vložíme klíčový snímek(F6), čímž dostaneme 2 klíčové snímky na ose, pro rozbalenou a zabalenou roletku.
  4. Do prvního klíčového snímku přetáhneme jednu instanci našeho tlačítka a nadepíšeme na něj text pro zabalený stav rolovacího menu.

  5. Do druhého klíčového snímku za sebe naskládáme více instancí našeho tlačítka, zarovnáme je navzájem a popíšeme je pro rozbalenou pózu roletky jenž tvoříme.

  6. Přidáme další vrstvu na časové ose movie klipu s menu a doplníme popisky(labels) pro jednotlivé snímky, u prvního zabaleno a u druhého rozbaleno.

  7. Vybereme naše tlačítko v první poloze a vložíme akci po nakliknutí gotoAndStop kdy cílem bude jméno snímku rozbaleno.

  8. Vybereme všechny tlačítka v póze rozbaleno a doplníme jim akci po nakliknutí gotoAndStop pro snímek jménem zabaleno.
  9. Vložíme 3. vrstvu na časovou osu movie klipu a na snímek číslo jedna na ní dáme akci stop, čímž zamezíme cyklickému opakování průběhu našeho menu od úvodního načtení.
  10. Abychom mohli naše menu mít animované při rozbalení, zamění akci gotoAndStop("rozbaleno") za gotoAndPlay.
  11. Vytvoříme si postupné objevování částí naší roletky pomocí motion tweeningu.
  12. Na poslední snímek rozbalovací sekvence vložíme akci stop.

  13. Vložíme na hlavní časovou osu našeho filmu vytvořený movie klip a otestujeme pomocí Test Movie jeho funkčnost.

Ovládání movie klipů

Jak jsem již avizoval, dalším důležitým prvkem nutným k zvládnutí ovládání movie klipů je jejich správné ovládání, my si toto ukážeme na přetahování movie klipů a současném nastavování jejich hloubkové úrovně. Pro naše začátečnické účely však v příkladu nebude detailně pitvat některé funkce, ale ukážeme si je jak pracují v kontextu celku.

  1. Vytvoříme movie klip s obrázkem a jeho instanci umístíme na scénu.
  2. Vytvoříme neviditelné tlačítko a umístíme jej do movie klipu.

    Takto to bude vypadat při editování našeho klipu, až na scénu umístíme i jeho duplikát.
  3. Protože přetahovat budeme v rámci akce on(press) a ukočovat budeme při puštění tlačítka akcí on(release), zaškrtneme si po navolení akcí neviditelného tlačítka akci on(press).
  4. Vložíme akci startDrag.
  5. V dolním panelu parametrů zadáme jako panel Target hodnotu this a zaškrtneme políčko Expressions.

  6. Pro další akci, on(release) nastavíme funkci stopDrag.
  7. Vložíme náš movie klip na scénu a poté vytvoříme totožný movie klip a opět ho vložíme na scénu.
  8. Pojmenujeme naše instance.
  9. Zvolíme u 1. instance akce neviditelného tlačítka a za funkci startDrag dodáme další funkci ze sekce Actions, evalute, s hodnotou this.
  10. Z akcí Objects - Movie Clip zvolíme swapDepths a jako target vložíme umístění 2. instance dle náhledu.

  11. Postup zopakujeme pro instanci 2 s tím, že cílem swapDepths bude jméno naší 1. instance.

  12. Otestujeme si náš výsledek.

Dnes jsme se opět naučili řadu užitečných postupů při práci s movie klipy, ale příště se podíváme pro změnu na ovládání zvuku.

Určitě si přečtěte

Články odjinud