FLASH rychle a snadno 4.

K vytvoření naší první flashové „aplikace“ nám poslouží letmá znalost problematiky movie klipů. Vytvoříme si totiž pouze ovládací menu pro webovou stránku, ale nachystáme si ho pro další vývoj v rolovací menu.
Základní vkládání klipů

Na začátek dnešní lekce si zopakujeme možnosti vkládaní movie clipů do scény. První volbou je použití přímého přetáhnutí klipu u knihovny. Poté už ho musíme pouze pojmenovat jako instanci stejně jako v následujícím příkladě:

Klepněte pro větší obrázek

Pokud chceme ošetřit správu používání jednotlivých klipů v projektu, používám tyto základní funkce ze série funkcí Objects a MovieClip:

attachMovie - pro vložení klipu z knihovny, jako vstupní jméno slouží nastavení Linkage
removeMovieClip - odstraní existující klip
duplicateMovieClip - vytvoří klon existujícího klipu, samostatně ovládatelný

Klepněte pro větší obrázek

_root, _parent

Pojmem _root myslíme základní vrstvu hierarchie objektů Flash. Pokud tedy uvažujeme scénu, na níž máme vložené 2 klipy a v každém z nich další klip, pak _root je stále ta nejvyšší vrstva, časová osa na hlavní scéně a to z jakéhokoli z existujících klipů. Pokud používáme příkaz _root, buď provádíme příkaz, který se má odkudkoli provést na hlavní scéně, nebo se chceme propracovat ke konkrétnímu objektu umístěnému absolutně vůči hlavní scéně. V následujícím příkazu si toto přesněji naznačíme.

Klepněte pro větší obrázek

V uvedeném příkladu nejprve zastavíme přehrávání na hlavní scéně a poté se posuneme v klipu klip2, který je umístěný v klipu klip1, jenž leží na hlavní scéně, na snímek 2. Pokud bychom se nacházeli v klipu klip1 a chtěli volat akci v klipu klip2, můžeme využít i relativního určení pozice dle následujícího náčrtku:

Klepněte pro větší obrázek

Pokud je naším cílem naopak zjištění na hierarchie objektů a následné použití příkazu, zvolíme příkaz a klikneme v pravém dolním rohu na ikonku terčíku, dále již pracujeme s následující tabulkou.

Klepněte pro větší obrázek

Vlastností _parent myslíme rodičovskou instanci vůči té aktuálně zvolené, například vůči klip2 klip1.

Properties - vlastnosti

Abychom mohli obecně ošetřit vlastnost každého existujícího objektu na scéně či zjišťovat její hodnotu, stačí nám k tomu jednoduchý model. Vlastnost každého objektu totiž určíme pomocí jednoduchého spojení:

jmeno._vlastnost = hodnota;

V praxi potom můžeme používat základní vlastnosti jako jsou:

viditelnost - _visibility - true nebo false - ano/ne
průhlednost - _alpha - počet mezi 0 a 100 kdy 100 je nulová průhlednost
pozice na ose x - _x - hodnota
pozice na ose y - _y - hodnota
šířka - _width - hodnota
výška - _height - hodnota

Klepněte pro větší obrázek

A používání definice hodnot je poté stejně snadné, například takto k nastavení poloviční průhlednosti:

Naše ovládací menu

Nyní si již vytvoříme vlastní ovládací menu na naší stránku. Bude poměrně jednoduché a načrtneme si pouze verzi s jednoduchými tlačítky. Do příštího týdne potom můžete přemýšlet a zkoušet náš příklad rozvést o jednotlivé fáze tlačítka formou animovaných sekvencí nějakého movie clipu. Na toto se totiž podíváme v našem příštím díle.
  • Upravíme velikost scény a barvu pozadí v nastavení Modify a Movie
    Klepněte pro větší obrázek
  • Vytvoříme si pozadí našeho menu v jedné vrstvě a uzamkneme ji.
  • Vytvoříme si v knihovně 5 tlačítek, které budou reprezentovat části naší stránky.
  • U každého tlačítka vytvoříme jeho verzi, která má být zobrazena při najetí kursoru myši na něj.
  • Vložíme do další vrstvy naše tlačítka.
  • Na každé tlačítko vložíme kód z následující ukázky upravený podle jména framu, do něhož budeme odkazovat a stránky, na níž budeme odkazovat. 
    Klepněte pro větší obrázek 
  • Vygenerujeme film, vložíme ho do naší stránky a máme hotovo.
Příště se již konečně podíváme díky dnes získaným znalostem na složitější programování v action scriptu a naprogramujeme si rolovací menu a ukážeme si některé programátorské fígly.
Diskuze (2) Další článek: Porovnání AGP 4x vs. AGP 2x vs. AGP 1x

Témata článku: Software, Programování, Flash, Základní nastavení, Náčrtek, Jednoduchá pozice, Přímá viditelnost, Základní stránka, Jednoduché spojení, Movie


Určitě si přečtěte

Bankovní identita bude jednotná. K České spořitelně, ČSOB a KB se připojí menší banky
Lukáš Václavík
Portál občanaBankaeGovernment
Messenger a Instagram přicházejí v Evropě o funkce. Kvůli nové směrnici o soukromí
Vladislav Kluska
EvropaInstagramFacebook Messenger
Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

Nejlepší příslušenství k počítači. Tipy na osvědčené klávesnice, tiskárny, routery…

** Tipy na užitečné příslušenství k počítačům ** Poradíme, s jakými produkty neuděláte chybu ** Od drobností do USB až po routery a tiskárny

David Polesný, Stanislav Janů | 20

David PolesnýStanislav Janů
Příslušenství
Jak najít hranice území obcí a okresů, abyste věděli, kde se můžete pohybovat
Filip KůželJakub Čížek
KoronavirusMapy
Finanční správa tento měsíc spustí Moje Daně. Přiznání má být hračka
Lukáš Václavík
eIdentitaČeskoeGovernment
Nešťastný vývojář ukazuje, proč není dobré být závislý na Googlu
Lukáš Václavík
InternetGoogle

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest rychlých Wi-Fi 6 routerů

Jak ztišit počítač

Velký test mATX skříní