FLASH rychle a snadno 3.

Dnes se podíváme s naším seriálem o Flashi především na praktické používání základních příkazů.
gotoAnd ..

V dnešním pokračování povídání o Flashi začneme představením praktického používání příkazů Action Scriptu, jimiž jsme se zabývali minule. Tím prvním jsou příkazy gotoAndPlay a gotoAndStop. Oba tyto příkazy mají k nastavení totožné parametry. Nejprve určíme ve které scéně se nachází cílený snímek, poté upřesníme, zda na snímek odkazujeme pomocí jeho čísla, nebo jména. Nakonec se zadá samotné označení snímku. V případě gotoAndPlay se přesuneme na zvolený snímek a začne přehrávání snímků následujících. U příkazu gotoAndStop Flash zastaví už na našem snímku. Tyto příkazy jsou pochopitelně jedny z nejpoužívanějších ve Flashi, protože pohyb po časové ose je základem Flashového pohybu.

play a stop

Začátek přehrávání scény je dalším velmi používanou akcí, ilustrovanou na dalším příkladě ve spojení se svým pravým opakem, příkazem Stop. Povšimněte si, že je-li příkaz správně zapsán, je graficky zvýrazněn. V této souvislosti poprvé používám podmínkové cyklu if. Jeho syntax je jednoduchá:

if(podmínka){
  akce
}
else{
  akce
}

Pokud je splněna podmínka, provede se jistá akce. Nepovinně můžeme uvést i akci pro případ nesplnění podmínky.

Toggle High Quality

Změnou náročnosti grafického provedení našeho filmu umožníme uživatelům s výrazně pomalejšími počítači, než pro jaké je náš produkt určen, jej užívat s lepší rychlostí. Funkce je obousměrná, čili při prvním spuštění se z vysoké kvality stane nízká, při druhém zase z nízké vysoká. Klasickým příkladem užití je tlačítko k nastavení kvality snímku. Aby všichni správně pochopili používání příkazů na tlačítka, vysvětlíme si to krátkým návodem:

  • Klikneme na námi vytvořené tlačítko pravým tlačítkem myši.
  • Zaškrtneme volbu Actions, čímž se nám objeví okénko s akcemi objektu.
  • Zadáme do něj příslušné akce, nebo se podíváme na ty, které tam již jsou.

Náš příkaz na změnu kvality Flash po kliknutí na tlačítko by pak byl takovýto:

on (release){
toggleHighQuality ();
}

stopAllSounds

Pokud potřebujeme zajistit, aby před začátkem nějakého nové zvuku přestaly hrát všechny stávající, nebo aby na tomto snímku definitivně utichly všechny stávající zvuky, volíme právě tento příkaz.

getURL

Pokud se má po nějaké akci či v rámci nějakého snímku načíst nějaká další stránka, musíme zadat několik základních parametrů jejího objevení. Především tedy URL nového dokumentu. Dále pak okno, rámec, do něhož se má dokument načíst. Posledním parametrem je implicitně nezadávaná volba posílání proměnných do nového okna a formě tohoto poslání.

fscommand

Nejpoužívanějšími argumenty toho příkazu jsou fullscreen - přehrávač je/není přes celou obrazovku, showmenu - ne/zobrazí menu při kliknutí pravého tlačítka na běžící flash a quit - ukončí přehrávač. Používá se dále ke spolupráci s prohlížečem, ale tím se budeme zabývat jindy.

loadMovieNum

Načtení filmu do určené lokaci se používá u vytváření pomyslných Flash rámců. Stačí určit přesnou adresu filmu a kam bude umístěn.

unloadMovieNum

Jediným parametrem tohoto příkazu je určení, odkud se má odstranit načtený film. Využíváním tohoto a předchozího příkazu zabraňujeme nutnosti načtení všech komponent našeho filmu naráz a jejich udržování v paměti.

tellTarget

Chceme-li ovládat instanci a neděláme toto přímo z ní, jednou z možností jak na ni použít příkaz je vložit ho do sekvence tellTarget.

ifFrameLoaded

Při vytváření toho nejjednoduššího preLoaderu je tato funkce využívaná tak, že dokud není načten vybraný snímek, film se neposune dál.

on ..

Akce při manipulaci s tlačítky se opět hojně užívají, v našem případě si pomocí podmínkové cyklu if ukážeme, jak vytvořit tlačítko na změnu ve fullscreen a zpátky.

V tomto díle jsem se naučili používat základní příkazy Flash. Pokud tyto příkazy používáme na těch správných místech, mohli bychom již nyní s Flashem vytvářet například bannery nebo velmi jednoduché aplikace, ale za týden se podíváme další stěžejní bod práce s Flashem. Totiž na práci s Movie Clipy a vytvoříme se jednoduchou aplikaci.

Diskuze (4) Další článek: Výkonní Outsideři: Verto GeForce 4 MX 440 / 420

Témata článku: , , , , , , , , , ,