FLASH rychle a snadno 3.

Dnes se podíváme s naším seriálem o Flashi především na praktické používání základních příkazů.
gotoAnd ..

V dnešním pokračování povídání o Flashi začneme představením praktického používání příkazů Action Scriptu, jimiž jsme se zabývali minule. Tím prvním jsou příkazy gotoAndPlay a gotoAndStop. Oba tyto příkazy mají k nastavení totožné parametry. Nejprve určíme ve které scéně se nachází cílený snímek, poté upřesníme, zda na snímek odkazujeme pomocí jeho čísla, nebo jména. Nakonec se zadá samotné označení snímku. V případě gotoAndPlay se přesuneme na zvolený snímek a začne přehrávání snímků následujících. U příkazu gotoAndStop Flash zastaví už na našem snímku. Tyto příkazy jsou pochopitelně jedny z nejpoužívanějších ve Flashi, protože pohyb po časové ose je základem Flashového pohybu.

Klepněte pro větší obrázek

play a stop

Začátek přehrávání scény je dalším velmi používanou akcí, ilustrovanou na dalším příkladě ve spojení se svým pravým opakem, příkazem Stop. Povšimněte si, že je-li příkaz správně zapsán, je graficky zvýrazněn. V této souvislosti poprvé používám podmínkové cyklu if. Jeho syntax je jednoduchá:

if(podmínka){
  akce
}
else{
  akce
}

Pokud je splněna podmínka, provede se jistá akce. Nepovinně můžeme uvést i akci pro případ nesplnění podmínky.

Klepněte pro větší obrázek

Toggle High Quality

Změnou náročnosti grafického provedení našeho filmu umožníme uživatelům s výrazně pomalejšími počítači, než pro jaké je náš produkt určen, jej užívat s lepší rychlostí. Funkce je obousměrná, čili při prvním spuštění se z vysoké kvality stane nízká, při druhém zase z nízké vysoká. Klasickým příkladem užití je tlačítko k nastavení kvality snímku. Aby všichni správně pochopili používání příkazů na tlačítka, vysvětlíme si to krátkým návodem:

  • Klikneme na námi vytvořené tlačítko pravým tlačítkem myši.
  • Zaškrtneme volbu Actions, čímž se nám objeví okénko s akcemi objektu.
  • Zadáme do něj příslušné akce, nebo se podíváme na ty, které tam již jsou.

Náš příkaz na změnu kvality Flash po kliknutí na tlačítko by pak byl takovýto:

on (release){
toggleHighQuality ();
}

stopAllSounds

Pokud potřebujeme zajistit, aby před začátkem nějakého nové zvuku přestaly hrát všechny stávající, nebo aby na tomto snímku definitivně utichly všechny stávající zvuky, volíme právě tento příkaz.

getURL

Pokud se má po nějaké akci či v rámci nějakého snímku načíst nějaká další stránka, musíme zadat několik základních parametrů jejího objevení. Především tedy URL nového dokumentu. Dále pak okno, rámec, do něhož se má dokument načíst. Posledním parametrem je implicitně nezadávaná volba posílání proměnných do nového okna a formě tohoto poslání.

Klepněte pro větší obrázek

fscommand

Nejpoužívanějšími argumenty toho příkazu jsou fullscreen - přehrávač je/není přes celou obrazovku, showmenu - ne/zobrazí menu při kliknutí pravého tlačítka na běžící flash a quit - ukončí přehrávač. Používá se dále ke spolupráci s prohlížečem, ale tím se budeme zabývat jindy.

Klepněte pro větší obrázek

loadMovieNum

Načtení filmu do určené lokaci se používá u vytváření pomyslných Flash rámců. Stačí určit přesnou adresu filmu a kam bude umístěn.

Klepněte pro větší obrázek

unloadMovieNum

Jediným parametrem tohoto příkazu je určení, odkud se má odstranit načtený film. Využíváním tohoto a předchozího příkazu zabraňujeme nutnosti načtení všech komponent našeho filmu naráz a jejich udržování v paměti.

tellTarget

Chceme-li ovládat instanci a neděláme toto přímo z ní, jednou z možností jak na ni použít příkaz je vložit ho do sekvence tellTarget.

Klepněte pro větší obrázek

ifFrameLoaded

Při vytváření toho nejjednoduššího preLoaderu je tato funkce využívaná tak, že dokud není načten vybraný snímek, film se neposune dál.

Klepněte pro větší obrázek

on ..

Akce při manipulaci s tlačítky se opět hojně užívají, v našem případě si pomocí podmínkové cyklu if ukážeme, jak vytvořit tlačítko na změnu ve fullscreen a zpátky.

Klepněte pro větší obrázek

V tomto díle jsem se naučili používat základní příkazy Flash. Pokud tyto příkazy používáme na těch správných místech, mohli bychom již nyní s Flashem vytvářet například bannery nebo velmi jednoduché aplikace, ale za týden se podíváme další stěžejní bod práce s Flashem. Totiž na práci s Movie Clipy a vytvoříme se jednoduchou aplikaci.

Diskuze (4) Další článek: Výkonní Outsideři: Verto GeForce 4 MX 440 / 420

Témata článku: Software, Programování, Flash, Vysoká náročnost, Clipy, Dnešní pokračování, Příkaz flash, Vybraná lokace, Pravé tlačítko, Nízká kvalita


Určitě si přečtěte

Vy a počítač: Virtuální plochy ve Windows mají smysl, používá je třetina čtenářů
Vladislav Kluska
Jak používáte počítačWindows 10Ankety
Volitelná aktualizace Windows 10 opravila několik chyb, způsobila ale další problémy
Karel Kilián
Windows UpdateAktualizaceWindows 10
Čekali jsme skoro šest let. Android Auto jede do Česka i na Slovensko
Lukáš Václavík
Android AutoNavigaceGoogle
Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

Google není jen vyhledávač: 15 užitečných funkcí, o kterých možná ani nevíte

** Google umí kromě vyhledávání i spoustu dalších věcí ** Vybrali jsme více než 15 užitečných funkcí a schopností ** Stačí zadat do vyhledávače ta správná klíčová slova

Karel Kilián | 22

Karel Kilián
TipyVyhledávačeGoogle
Lidl buduje chytrou domácnost, propojí všechno se vším
Lukáš Václavík
LidlChytrá domácnostIoT
Windows 10 vylepšují správu aktualizací ovladačů hardwarových komponent počítače
Karel Kilián
OvladačeWindows UpdateWindows 10
Japonská MANA může být 80× výkonnější než sebelepší tranzistorový procesor

Japonská MANA může být 80× výkonnější než sebelepší tranzistorový procesor

** Tranzistory současných počítačů vyzařují při přepínání teplo ** Na Tokijské univerzitě proto vyvíjejí adiabatické procesory ** Využívají supravodivost a jsou 80× úspornější

Jakub Čížek | 48

Jakub Čížek
TranzistoryProcesoryTechnologie
Superinteligenci nedokážeme ovládat a nejspíše se nedozvíme, že už tam někde je

Superinteligenci nedokážeme ovládat a nejspíše se nedozvíme, že už tam někde je

** Firmy i organizace včetně EU připravují etické kodexy pro A.I. ** Vědci z Madridu zkoumali, jestli je budeme moci aplikovat na A.I. 2.0 ** A je tu háček, superinteligence pro nás totiž bude neuchopitelná

Jakub Čížek | 83

Jakub Čížek
Umělá inteligence

Aktuální číslo časopisu Computer

Megatest herních monitorů

Jak zabezpečit mobil v rukou dítěte

Radíme s nákupem grafické karty