Aktuální průzkum IDC ukazuje, že aklimatizace Windows XP v podnicích ještě mnohdy bude muset počkat na zavedení Windows 2000.
Že podniky zavádějí nové operační systémy pomalu, je všeobecně známá věc. Nový operační systém Windows XP není v tomto ohledu žádnou výjimkou a v řadě podniků není přechod na Windows XP rozhodně na pořadu dne. Spíše se pomalu rozjíždí přechod na Windows 2000 a také na Active Directory. Zejména složitost Active Directory řadu věcí komplikuje. Z 300 dotázaných IT manažerů je plných 75 procent teprve ve fázi nasazování Windows 2000.
Protože Microsoft ale potřebuje získávat příjmy pravidelněji, oznámil před několika měsíci změnu licenční politiky, která bude po současném přechodném období naplno spuštěna letos 1. srpna. Tato nová politika v souhrnu znamená volbu mezi pravidelným placením a právem na aktuální verze produktů, nebo nákupu produktu bez nároku na pozdější slevu při případném upgradu.
Změna licenčních podmínek způsobila řadu námitek a termín 1. srpen je již několikátým odkladem původního termínu spuštění. Přesto je většina z dotázaných teprve ve fázi vyhodnocování licenční politiky nebo je změny prakticky nezajímají. Postupem času se prostě námitky otupily a ač se podmínky prakticky nezměnily, řady protestujících značně prořídly.
Přesto IDC uvádí, že 15,4 procenta dotázaných motivovaly nové licenční podmínky k hledání alternativních řešení. Neznamená to, že by všichni přešli na alternativní produkty, motivace tu ale je. Stejně tak ale toto procento není tak významné, aby ohrozilo samotný licenční model.
Jako u všech nových verzí operačních systémů jsou počátečními tahouny koncoví spotřebitelé, kteří nakupují v první vlně samotné operační systémy. Po ní přichází slabší vlna těch, kteří si koupí kvůli novému systému i nový počítač a podniky začínají zavádět nový systém až se značným zpožděním. Microsoft přitom nejvíce získává z podnikové sféry. Potřebuje tlačit na rychlé zavádění systémů v rozsáhlých podnicích. Ač jsou ale Windows XP tím nejbáječnějším, co Microsoft doposud vytvořil, na jejich proniknutí do podniků nebudou Microsoftu takovéto marketingové slogany stačit. Zde má právě zabodovat licenční politika, kde podniky budou platit za možnost instalovat operační systém, že to třeba nebudou Windows XP, ale předchozí Windows 2000 již tak Microsoft trápit nemusí, peníze k němu automaticky doputují tak jako tak.