Firmy končí, používání Internetu roste

Dobrá zpráva pro ty, kteří věří v „placený Internet“
I v České republice už skončilo svou činnost, nebo ji silně omezilo několik internetových společností a u několika dalších to je na spadnutí; není to ale nic ve srovnání s tím, co postihlo Ameriku: jakkoli to může znít zvláštně, Internet v USA v posledním roce opravdu zchudl.

Výzkumníci Internetu se samozřejmě ptají, zda se to projeví i na poptávce, tj. na návštěvnosti – pokud například internetové obchody zdraží a omezí svoji nabídku, zda to bude znamenat zpětný přesun zákazníků do kamenných obchodů, zda, pokud internetová média omezí svůj obsah, budou lidé méně číst, nebo když uživatelé služeb, které byly dříve zdarma a jsou nyní už jen placené (příkladem je třeba Usa.net, jeden z největších freemailových poskytovatelů v USA, který končí s poskytováním své služby zdarma), je přestanou používat.

Výzkum firmy Pew ale ukazuje, že tomu tak není. V odpovědích na dotaz „používáte Internet nyní více, méně nebo stejně než před šesti měsících?“ odpovědělo 29 % Američanů, že více, 17 % že méně. Otázka se týkala času stráveného za Internetem a Pew podotýká, že ani odpověď „méně“ neznamená, že lidé skutečně omezili rozsah své práce s Internetem: uživatelé se postupně profesionalizují, informace už „nehledají“, ale jdou najisto, instalují si rychlejší připojení a tudíž zvládnou více práce za méně času atd. Studie rovněž ukazuje na to, že ukončení činnosti řady internetových firem nebo „zhoršení“ jejich nabídky není důvodem pro lidi, aby přestali nebo omezili používání Internetu – většina z těch, kteří používají Internet méně než dříve, hovoří spíše o tom, že důvodem je pokles jejich zájmu o některé oblasti informací obecně nebo náhlý nedostatek času (např. při odchodu ze studia do zaměstnání atd.).

S touto studií jsou přece jenom v určitém rozporu některé další výzkumy, podle kterých přece jenom nastal nepatrný pokles v používání Internetu v USA, zejména v počtu hodin, které lidé stráví za Internetem. Připomeňme si ale, že v USA ukončilo svou činnost několik poskytovatelů free Internetu, takže pro milióny Američanů to znamenalo přestat používat Internet vůbec nebo se „jít přihlásit k AOLu“, tj. platit zhruba dvacet dolarů měsíčního paušálu. To jsou zcela jistě drasticky změněné podmínky a můžeme si je přirovnat k tomu, jako kdyby v ČR během půl roku přestali „zdarmaprovideři“ nabízet své služby a Internet byl, tak jako dříve, za několik stovek měsíčně plus telefonní impulsy (mimochodem, hovoří se stále hlasitěji o tom, že k tomu stejně dojde). To, že došlo k nepatrnému poklesu počtu strávených hodin měsíčně za Internetem v USA, navzdory tomuto zhoršení připojovacích podmínek, hovoří o tom, že lidé už považují Internet za natolik přínosný, že se jej nevzdají ani v případě, když služby zdraží.

Jaký z toho můžeme učinit závěr? Před dvěma až třemi lety bylo skoro nemyslitelné a ihned odsouzené k zániku, když se někdo pokoušel zavést placenou službu za to, co někdo jiný nabízel zadarmo, i třeba v horší kvalitě – například pokus o předplatné internetového magazínu, zpoplatňování „freemailu“ nebo „freewebhostingu“ atd. Byla zkrátka jiná doba, do Internetu se všemi cestami cpaly peníze a internetoví podnikatelé byli hodnoceni podle počtu uživatelů a návštěvníků, nikoli podle počtu zákazníků a podle tržeb. Dnes to neplatí a kyvadlo se přehouplo do opačného extrému: po podnikatelích je dnes požadován okamžitý zisk, okamžitá provozní profitabilita, jinak jim jejich ostražití investoři hrozí zastavením přísunu peněz. Internetové firmy tak pomalu utahují šrouby - Amazon zvyšuje ceny, usa.net končí s mailovými službami zdarma, Yahoo zvyšuje poplatky za své aukce – a sledují, co na to zákazníci, zda „necuknou“. A protože skutečně necukají, dá se očekávat více a více placeného Internetu; nejen v USA, ale i u nás. Však staré přísloví říká, že nic není zadarmo.

Diskuze (2) Další článek: Jak změnit startovací obrazovku Windows 2000

Témata článku: , , , , , ,