Finanční ztráty Amazon.com stále rychle rostou

Růst za každou cenu – ale co když se udělá špatný krok?
Stále větší gambit roztáčí Amazon.com, firma, na kterou jsou upřeny oči všech internetových obchodníků jako na „vůdce smečky“: firma horečně investuje do nových aktivit i do podpory trhu, a i když jí rychle roste obrat, stejně tak se zvětšuje ztráta. Za první čtvrtletí 1999 oznámil Amazon ztrátu ve výši 61,7 mil. USD (loni v tomto období firma ztratila 10,4 mil.), ovšem při ztrojnásobení příjmů – 293,6 milionů oproti 87,4 mil. Akcie na tento výsledek zareagovaly docela dramatickým poklesem, během týdne spadly skoro na polovinu – jenomže i to je odvrácená stránka internetového podnikání, kdy je vše založeno na důvěře a očekávání, a zatímco může i nepatrná nadějná zpráva vytlačit akcie prudce nahoru, může naopak ztráta akcie prudce srazit. Amazon je stále v prudké růstové křivce a její ztráty se očekávají, je to takřka povinná cena za získávání trhu.

Amazon v poslední době silně investoval: pohltil několik dalších obchodů (drogerii www.Drugstore.com a obchod s potřebami pro psy www.Pets.com), vrhl se do aukcí a do šíření elektronických pohlednic (á la www.pohlednice.cz); v posledních týdnech pak dokonce pohltil tři společnosti najednou, jenom jedna z nich se ale zabývala přímo elektronickým obchodováním.

Přes de facto nepatrný obrat má Amazon.com tržní kapitalizaci jako čtvrtý největší řetězec v USA (mezi dvaceti až pětatřiceti miliardami dolarů, podle kolísání akcií); to je už natolik silná pozice, že i šéf Amazonu varuje před zpomalováním v příštích kvartálech: „nemůžeme uspět v každé nové iniciativě“.

Živě komentuje: ještě není úplně jasné, čím se vlastně chce Amazon.com stát a obávám se, že to trošku neví ani on sám, respektive jeho kormidelníci. Firma už dávno přerostla jen roli internetového knihkupectví – to je naprosto jasné; jenomže knihy stále tvoří naprosto majoritní část obratu Amazonu. Firma rozšiřuje sortiment, jenomže tím se zároveň trošku rozmělňuje – dokud bylo jasné, že „Amazon=knihy“, respektive a přesněji „Na knihy je tu Amazon“, bylo to pro zákazníky jasné sdělení, kterého využívali; jakmile chtěli koupit knihu, šli na Amazon.com. Amazon ale postupně mění svůj hlavní slogan – kdysi to byl „Earth´s biggest bookstore“, pak „Book, Music and more“ (ještě ale žádné „more“ nebylo), a nyní to je „Earth´s biggest selection“. Jenomže internetové supermarkety před Amazonem většinou selhaly, přílišná diverzifikace je zahubila, nebyli ji schopni ustát a jejich zákazníci se v nabídce ztráceli. Amazon.com má dnes 8,4 miliónu registrovaných zákazníků (loni touto dobou 2,3 mil.); to už je jakýsi „národ“ a firma je také oslovuje „milí amazoňáci“ – s takovýmto množstvím lidí, notabene koupěchtivých interneťáků, se už dá dělat leccos. Amazon ale chce růst dál – jen do marketingu firma utratila 84 mil. dolarů za čtvrtletí, a oznamuje, že bude letos investovat ještě tvrději.

Slova šéfa firmy Bezose o tom, že „se každá aktivita nepodaří“ by se mohla vztahovat například k aukcím, které Amazon.com na svém webu spustil. Byla to určitě jakási obranná reakce proti superúspěšnému Ebay.com, nicméně se příliš nepovedla – mechanismus aukcí, sortiment zboží a další vlastnosti aukcí Amazonu jsou oproti eBay nesrovnatelně horší.

Váš názor Další článek: Překonán rekord hustoty záznamu, nový disk 36 GB

Témata článku: , , , , , , , , ,