Doplněno! Sběrnice AGP (Accelerated Graphics Port) znamenala malou revoluci. Grafická karta se přiblížila procesoru a systémové paměti, navíc získala několik speciálních vlastností. Jednou z nich jsou takzvané Fast Writes. Co to je a je lepší je mít zapnuté nebo raději vypnuté?
Co jsou to Fast Writes?
Jednoduše řečeno Fast Write je přímý přístup procesoru ke grafické kartě.

Podle tohoto schématu čipsetu i850 můžete jasně vidět, jak probíhá komunikace přes northbridge. Samotný čip 82850 má přístup do paměti o teoretické propustnosti 3,2 GB/s. Tento čip je spojen s procesorem (opět propustnost 3,2 GB/s) a přes AGP port taky ke grafické kartě. AGP v tomto případě pracuje v režimech 1x (266 MB/s), 2x (533 MB/s) nebo 4x (1066 MB/s). Jelikož čipset nepodporuje karty s napájením 3,3V, jsou pomalejší režimy než 4x v praxi využitelné pouze při řešení problémů, např. s nestabilitou. Přístup grafické karty do paměti pochopitelně probíhá přes DMA přenosy s minimálními nároky na procesor.
V klasické koncepci (AGP bez Fast Writes nebo s PCI grafickou kartou) probíhá komunikace tak, že co procesor spočítá, to uloží do paměti a teprve odsud jsou data poslána grafické kartě. Jak asi chápete, to není úplně ideální postup. A zde přichází ke slovu Fast Writes. Ty totiž umožňují procesoru přímo přistoupit k AGP grafické kartě bez průchodu dat pamětí. Na paměť pak nejsou kladeny takové nároky a vše je navíc rychlejší. Teoreticky, pochopitelně.
Fast Writes jsou doménou pouze novějších čipsetů.
Praxe
Teorie je pěkná věc, ale v praxi tomu může být úplně jinak. Mohou zde být různé problémy se záseky počítače, které mohou být ošetřeny různými omezeními, které ale ve svém důsledku mohou snižovat výkon.
Testovací sestava:
Intel Pentium 4 (Willamette) 2 GHz
Intel Desktop Board 850MD (čipset i850, BIOS P13)
2x 128MB PC800-45 RDRAM
NVIDIA GeForce 3 (200 MHz jádro, 460 MHz paměti)
Detonator 29.42
Pro rozlišení 640x480 až 1280x960 obnovovací frekvence obrazu 100 Hz, při 2048x1536 pak 75 Hz.
Test
Jako první test je zde Quake III, nejprve v rozlišení 640x480.

Teoreticky by měla tato scéna těžit z výhod Fast Writes nejvíce, záleží v ní na rychlosti komunikace procesoru s grafickou kartou a s pamětí. Kupodivu ale klasická koncepce v tomto případě vítězí.

Quake III v rozlišení 1152x864. Žádná změna, výsledky téměř totožné.

Ve velmi vysokém rozlišení 2048x1536 pixelů při detailech na maximum jde především o propustnost pamětí grafické karty. Fast Writes zde nemají vůbec žádný vliv na výkon.
Jako další test je zde 3DMark 2001 se standardním nastavením.

Při hardwarovém T&L jsou Fast Writes o 0,2 smínku za vteřinu rychlejší, při softwarovém naopak vycházejí o téměř dva snímky za vteřinu pomaleji než klasická koncepce.
Posledním testem je renderování pomocí SPECviewpert 7.0

Podobně jako v případě Quake III i zde jsou Fast Writes namísto akcelerátorem zpomalovačem, sice ne o moc, ale přeci jenom trochu ano.
UPDATE: Protože jste chtěli také měření na platformě AMD, je zde malý update.
Testovací sestava:
AMD Athlon XP 2000+
Soltek SL-75DRV2 (čipset VIA KT266A, bios k4)
512 MB DDR SDRAM PC266A
NVIDIA GeForce 3 Ti200
Detonator 29.42
Testuje se na hře Return to Castle Wolfenstein.

Z měření opět vyplývá, že Fast Writes neznamenají žádný nárůst výkonu. Změnili jsme platformu, změnili jsme výrobce čipsetu, změnili jsme typ pamětí (ty mají oproti RDRAM o třetinu nižší propustnost), přesto se nic převratného nestalo. Joro: jedinou výjimkou bylo, že po zapnutí FW test v jednom běhu "vytuhnul".
Závěr
Jak se zdá, minimálně na sestavách s velkou propustností pamětí (rychlé DDR a RDRAM) nepřinášejí Fast Writes žádné zlepšení, spíše naopak o malinko výkon sníží. Navíc jsou zde možné problémy s nekompatibilitou, systém může při delším testování z ničeho nic "mrznout" (to se mi se staršími BIOSy stávalo hodně často). Osobně proto doporučuji Fast Writes vypnout.
Proč tomu tak je? Patrně není přímý přístup přes čipset natolik rychlý (podle obrázku nahoře je omezen na 700 MB/s), aby nějak překonal klasické zapisování do paměti a následné čtení. Otázkou také je, zda čipsety nepoužívají write back buffery. Ty fungují tak, že namísto toho, aby se data zapsala rovnou do paměti, jsou zapsána do cache. Do paměti se zapíšou až ve vhodný okamžik (malé vytížení paměti atp.). Přitom zpětná vazba probíhá z této cache, takže pokud některé zařízení vyžaduje data ještě předtím, než se z write back bufferu zapsaly do paměti, jsou tyto data získána namísto z paměti z write back bufferu. Pokud čipsety používají tuto techniku (a že je to velmi pravděpodobné), jsou Fast Writes téměř zbytečné.
Vypnutí Fast Writes u karet s čipy NVIDIA
Jak na to? Pro grafické karty NVIDIA stačí do registru
HKLM\CurrentControlSet\Services\nv\Device0
vložit DWORD hodnotu pojmenovanou EnableAGPFW a nastavit jí na nula.

Po restartu by měly být Fast Writes vypnuty. Vše lze ověřit v programu WCPUID v položce Chipset Info:

Program mimo jiné zobrazuje také nastavení Side Band Addressing a 4GB adresování.
Pokud si příslušný klíč chcete stáhnout od nás (a pak jen vložit do registru), můžete zde (nově zde naleznete klíče pro Win 98). Po vložení do registru je nutný reset počítače!
Eagle