Nerozbil se vám redakční systém? Čekal bych, že ten článek bude rozdělený alespoň na 42 kapitol a ono je to v kuse 🙂.
"úchvatné video" je zde: https://www.youtube.com/watch... Protože v tom vašem přehrávači, kde si ho obalíte vlastní reklamou a ještě mu zprzníte kvalitu, už není úchvatné, ale jen a pouze KRADENÉ!Máte velké štěstí, že jste pod rozlišovací schopnost SpaceX. Líbí se mi, jak mají tady všichni plnou hubu keců o dodržování autorských práv a pak kradou a porušují podmínky napříč všichni.
Me se to video ani neukazalo, takze diky za link...
Tak jestli to bude krouzit někdo v okoli Marsu, tak je Musk totalni blb, protože jakakoliv vyprava k Marsu bude muset toto vesmirne smeti brat v úvahu, a to co bylo dnes nebezpecne tak v budoucnosti bude ještě vic nebezpecne. To ze by lod s kosmonauty trefila primo to auto, to asi tezko, ale urcite to nebudou moci brat na lehkou vahu.Tady je videt ze Musk moc nepremysli a dlouhooba strategie je mu cizi, zije pouze dneškem.
Mas pravdu. Budou to muset brat v uvahu, stejne jako padlo, ktere v roce 915 ztratil jeden viking pri vyprave pres atlanticky ocean. Dodnes se to musi obeplouvat.
😀 perfektny primer
Pěkná podívaná. Tak ještě uklidit to studio v L.A. a může se jít domů 😀
Každého, koho to trochu více zajímá doporučuji česky komentované živé video a chat serveru Kosmonautix, než ten katastrofální bulvár zde s diskuzí hloupých puberťáků (!) https://www.youtube.com/watch...
co je na online přenosu zde "katastrofálně bulvárního"?
S provozovateli Kosmonautix jsme domluveni, že až jejich přenos začne, přidáme video s komentářem i do našeho článku.
Dělá dobře, že mírní nadšení, protože Falcon Heavy 10 minut po startu exploduje. Práce kvapná, málo platná.
😀 Pobavil si....10 minut po starte bude FH na obeznej drahe a vsetky 3 stupne na zemi/vode
Pokud odstartuje 😀
Jsi říkal?
Je fantastické číst váš komentář 10 minut po startu 😀
Tak teď si povinně 10x za sebou pusť to nádherný synchronní přistání Boostrů ...
Elon Musk dnes zveřejnil na instagramu dvě fotky Roadsteru, který by měl být vynešen Falconem Heavy do vesmíru.http://www.elonx.cz/co-nam-prozradily-nove-fo... ...
Od první zmínky o FH uběhlo spoustu let. Takže tak horký ty termíny nebudou. Ačkoli za poslední rok či dva se posunuli s FH vpřed, odklady statických zážehů naznačují, že to zítra asi nebude. Je to komplexní stroj a testů bude ještě spoustu. Každopádně každý fanoušek se těší nehledě na konkrétní datum.
Názor byl 1× upraven, naposled 5. 2. 2018 13:15
Mohl by nekdo vysvetlit jak se dela takovy staticky zazeh? Lze ho provest pouze u kapalinovych motoru? Jak se takovy zazeh prerusi aby trval jen chvili? Jak se chrani motory aby pri takovem testu vlastne dedoslo k jejich poskozeni? Co se dela po skonceni takoveho zazehu s motory? Behem takoveho testu prekona tah motoru vlastni tihu nosice? Proc se neodlepi od zeme?
- Pustí se palivo a okysličovadlo do spalovací komory a zapálí, tj. úplně normální provoz motoru.- Ano, jen u kapalinových, protože pevné prostě hoří, dokud neshoří celá náplň.- Vypnou se čerpadla. Prostě ve spalovací komoře dojde palivo. Jak asi vypnete třeba spalovací motor v autě?- Proč by mělo dojít k jejich poškození? Zkouší se jen to, na co je ten motor konstruován. K poškození by tímto dojít nemělo, pokud tam není něco špatně. A pokud je... No, tak se to poškodí. Proto se ten test dělá.- Počká se, až všechno vychladne. Pak proběhne vizuální kontrola i kontrola všech čidel (to se koneckonců kontroluje během celého testu).- Záleží na provedení testu, ale klidně překonat může.- Protože je raketa pevně připevněná k rampě. Teprve až děsně před skutečným startem dohází k odpojení od rampy, kdy tam pak raketa "sedí" jen vlastní vahou (ne na tryskách, pochopitelně).
to bude krásný ohňostroj
Ja jsem spis zvedavy, jestli se u Falconu nebude opakovat historie ruskych lunarnich raket N1. Ty totiz taky mely velky pocet motoru (30 ks) a selhavaly kvuli spolehlivosti. Zkratka privest palivo, kyslik a pomocna media ke 30 motorum byla konstrukterska nocni mura - na slozite tvarovanych potrubich vznikaly ruzne oscilace a ubytky tlaku, coz vedlo ke katastrofickym selhanim. Dnes se sice tyhle veci daji simulovat, ale ani to nedokaze postihnout vsechny jevy, ktere mohou vzniknout.
Nezapomeňte, že technologie je dnes někde jinde. Sčotem je těžké (při vší úctě ke Koroljovovi) ukoordinovat souběh 30 motorů 😁
Nejen, ze technologie je jinde. U SpaceX se jedna v podstate o tri spojene nosice, ktere uz jsou poradne otestovane. A taky na rozdil od Rusu u N-1 provadi staticky zazeh. Kdyby u N-1 delali staticky zazeh, tak jim mohl vyjit treba uz druhy, nebo treti start.
Nepodceňovat. To, co před skoro půl stoletím zvládlo uřídit cestu člověka na Měsíc, mělo pomalu blíž k tomu sčotu, než k dnešním počítačům.
Tak to nepochybně. Ale nic to nemění na tom, že to co vážil počítač co to řídil tehdy může dnes vážit stovky podstatně výkonnějších zařízení které si můžou navzájem opravovat své chyby a tím předcházet selháním. A už jen to je zásadní rozdíl. I díky tomu dnes i děti mohou za odpoledne naprogramovat to, co ještě před 50 lety musela hromada inženýrů stavět z jednotlivých součástek. A co teprve, když si pak tuhle srandu vezme do parády dnešní banda chytrých hlav.
Měli by toho nechat. Všichni. ☺
Falcom heavy start stoji asi 90Milionov a vynesie asi 3x menej ako Saturn V . Saturn V ale stoji 1.2mld , fakt je ze progress nezastavis http://www.spacex.com/about/capabilities...
Predpokladam, ze v cene startu jsou zapocitane i naklady na vyvoj rozpocitane do poctu startu. Trochu rozdil rozpocitavat naklady na vyvoj do par startu Saturnu V a predpokladanemu poctu startu Falconu. Navic vyvoj Falconu stavi na tom, co museli pro Saturn vymyslet na zelene louce pri 50 letemu hendikepu v technologiich. To je jako srovnavat cenu palubniho pocitace v Apollu s dnesnimi smartphony.
😀 Koukám, že problém napsat číslovku a jednotku je mezinárodní 😀 Samej ignorant, kterej nedokáže napsat ani svůj věk bez hrubky 😀 Máte to obráceně: píše se 90 milionů a ne 90milionů a nepíše se 50 letému (slovo "letý" ani samo osobě neexistuje), ale 50letému. Větší jiní místní dementi by napsalzkurveně "50ti letému" že jo? 😀
Díky za upozornění, zítra ráno zajdu do své bývalé ZŠ a nechám si na všech vysvědčeních od 5. do 8. třídy dobrovolně snížit známku z ČJ o 1 stupeň. Je to dostačující trest?
Mezi námi, co je "napsalzkurveně"? Nějaká šifra?
aha takže 50letemu jako padesátletemu? ty jsi dobře vymaštený at te učitelka vyliská školáku sám tu máš problémy ale jako správný virtuální superman se tu oháníš v reálu bys akorát tak držel zobák a zmizel ze scény demente z dementu největší
Není nejsilnější v historii vůbec ne, ale snad bude alespoň létat bez problémů. Pochopitelně je dobře, když bude takový nosič k dipozici. Na lety k Marsu a dál do soustavy, však budou třeba mnohem masivnější nosiče, případně by tento musel létat super bezpečně i levně, což si myslím není reálné. Chemické motory i dnešní konstrukce prostě své limity mají. Dnes např. nejsme schopni, bez reaktorem (jaderným) poháněného výrobníku metanu na Marsu (zkoušena proveditelnost výroby metanu, pozitivní výsledek), vůbec odlepit mnohatunový návratový modul. Přivést si tam i palivo na návrat = nereálné za současné situace.
A on snad nekdo tvrdi, ze s tim budou vozit lidi na Mars?
Tou nosnosti bych se moc neohanel. Fakt, ze nejsilnejsi raketou v historii je stale Saturn V, ktery minuly rok oslavil sve pulstolete vyroci, ukazuje ze vyvoj v tomto ohledu opravdu neprobiha.
A teď zkus porovnat ceny. :)
To moc nejde, protoze pokazde kdyz se neco dela poprve, tak to stoji vyrazne vice nez kdyz se opakuje. Spousta postupu, zakonitosti a technologii, ktere dnes SpaceX bere jako samozrejmost se v ramci projektu Saturnu V musela vymyslet, overovat, projit slepe ulicky, to vsechno stoji penize.
Já měl na mysli spíš cenu za start než cenu vývoje.
Se Saturnem V bych tohle vůbec nesrovnával. Byl to jistě impozantní, důležitý a ve své době snad až revoluční stroj, ale dnes už je to jen směšný kus šrotu (Myšleno samozřejmě v obrovské nadsázce). Falcon Heavy by, když už, snesl spíše srovnání s raketou Eněrgija, která ve svém programu počítala se znovupoužitelností ve verzi Eněrgija 2. Saturn V byl jen gigantická rachejtle.
Mozna "smesny kus srotu", ale stale (a asi na dlouho) nejsilnejsi raketa v dejinach a to uz oslavila padesatilete vyroci prvniho startu.
musk oznamil ze na bfr sa uz pracuje a ak to pojde dobre, za par rokov bude hotova. a ta bude najsilnejsia za celu historiu
Otazkou je kdy a jestli nekdy BFR poleti. Je to takovy konicek Muska ponekud neukotveny v ekonomicke realite. Realne SpaceX nema zakazky ani na vyuziti Falcon Heavy a tezke rakety nikdo nepotrebuje, protoze miniaturizace satelitu. Uz zakladni Falcon 9 ma zcela dostatecnou kapacitu v podstate na vsechno co dnes na trhu v poptavce je.
bude vynasat to co teraz, len s bfr. u nej sa planuje 100% znovupouzitelnost, takze bude financne menej narocne ako raketa kde sa recykluje iba prvy stupen. palivo stoji iba parsto tisic dolarov, raketa 90mil usd. a ako poznam muska, bude vymyslat ako naraz vyniest viac roznych druzic na rozne drahy.
"Při prvním startu vynese na dráhu k Marsu auto Tesla Roadster." - k Marsu?, ono to opravdu poletí k Marsu??
Plánována je heliocentrická dráha k Marsu. Tj. nestane se oběžnicí Marsu - start ze Země po dráze k Marsu s dosažením 2. kosmické rychlosti.
Buď k Marsu, nebo k zemi. Ještě se uvidí...
Neletí to k Marsu, ale je k jeho dráze a to je rozdíl, kterej ty novinářský mozečci už nepobíraj natož aby si to sami nakoumali či ověřili 😝😀B-]Pak to bude obíhat po heliocentrické dráze čili kolem Slunce.
Trochu mi tam vadí ten přítomný čas, že ta nevyzkoušená raketa JE (přesněji bude) nejsilnější používanou raketou současnosti. To když teoreticky opráší Saturn V, tak namísto 64 tun tam povezou 140 tun a pro úplné srovnání ještě čistě teoreticky Energia LEO 100 tun, případně s 8 bočními motory 170 tun). Na start se moc těším, snad bude živě z kamer i vypuštění té samotné Tesly do prostoru.
Saturn V by nejspis uz nikdo postavit neumel. Je to uz prilis davno... Zapomenuta technologie...
ani bych neřek. Ona se spousta těch technologií bude používat i na SLS.
naozaj myslis zeby bol saturn V pripraveny na start do dvoch tyzdnov?
SLS možná ano, kdyby to vzali jako SpaceX, že jim to při prvním letu asi stejně vybouchne 😀Program Energie by se mohl taky docela rychle obnovit, kdyby na něj byly peníze.
inak povedane... falcon heavy je najsilnejsia raketa sucastnosti 😀
Jasně, proč ne 😀
A to jsem právě napadl. Ona ještě neletěla ani jednou. Až odletí, tak teprve bude. To je jako bych řekl, že dáme dohromady 9 Falconů, dát tomu jméno superfalcon a říct, že je to nejsilnější raketa současnosti s LEO 250 tun. Která - taky ještě neletěla.
Máš nějaký odkaz na Energii LEO? Nikde jsem nic nenašel.
Eněrgija -> Ruská nosná raketa s velkou nosností původně určená pro vynášení raketoplánu Buran. LEO -> Low Earth Orbit -> Nízká oběžná dráha ZeměEněrgija s 4 přídavnými motory RD-170 je schopna vynést na "LEO" 100 000 kg.(Vulkán -> Plánovaná ale neuskutečněná varianta rakety Eněrgija s 8 přídavnými motory by byla schopna vynést na "LEO" až 170 000 kg)
Běž se radši vožrat ty probléme B-]
Najsilnejsia raketa v sucasnosti 1. na odpalovacej rampe2. priptravena na start
Názor byl 1× upraven, naposled 25. 1. 2018 09:40
Ona je to stejně jen reklama. O nějakou teoretickou maximální hmotnost u téhle rakety moc nejde. Ani není zatím žádný šedesátitunový náklad, který by mohla na LEO vynášet.Důležité je, kolik toho unese ve znovupoužitené variantě. Což bude asi stejně jako běžné těžké rakety.
Jenže Falcon Heavy JE (přesněji bude) nejsilnější používanou raketou současnosti.Saturn V totiž jaksi není ani současný, ani používaný.To samé platí o Energii do doby, než případně Rusko obnoví její výrobu jestli se rozhodnou pro stavbu měsíční základny.
Potvrďte prosím přezdívku, kterou jsme náhodně vygenerovali, nebo si zvolte jinou. Zajistí, že váš profil bude unikátní.
Tato přezdívka je už obsazená, zvolte prosím jinou.