Web | Stream.cz | Komentář | Fake News | Hoaxy

Fake news pro dobrou věc: Kazma napálil Leoše Mareše a ukázal, jak se dá manipulovat s názory

Komentář: Bulvární média dostala před pár měsíci snové sousto – Leoš Mareš byl svědkem dopravní nehody a rozhodl se pomoci člověku v nouzi. Jenže v té době jezdil v Trabantu a vsadil se o své Ferrari, že měsíc nesedne do jiného auta. Zachránit člověka však vyžadovalo právě sednout do jeho auta a trochu couvnout – Leoš Mareš to udělal, načež ze křoví vyskočil Kazma a začal se dožadovat vyhraného Ferrari. Dnes došlo k pozoruhodnému odhalení, že se jedná o promyšlenou kampaň na podporu pomoci u dopravních nehod.

Kazma, civilním jménem Kamil Bartošek, je internetový bavič, který působí na seznamáckém Streamu. Původně byl jeho pořad One Man Show svérázně pojatá Talk Show, v posledních letech se však věnuje větším projektům. Tím posledním je právě akce s Leošem Marešem.

Jak snadno pohnout názorem Česka

Ukázalo se, že Kazmovi od počátku nešlo o Ferrari, ale o co největší zviditelnění a následnou manipulaci s názory českého národa. Díky internetu a virálnímu potenciálu se mu to povedlo přímo ukázkově a budiž mu ku prospěchu, že se vše nakonec obrátilo k pozitivnímu cíli, což je propagace projektu 1z10.cz.

Sám Kazma část svého videa s odhalením věnuje i období, kdy se na něj snesla vlna kritiky a musel čelit ostrým komentářům i výhrůžkám. Úmyslně zmanipuloval nemalou část národa proti sobě. Stačila k tomu jen dobře cílená bulvární zpráva s virálním potenciálem a celé Česko najednou vědělo, že Kazma zinscenoval dopravní nehodu, napálil Leoše Mareše a ještě chce po něm Ferrari.

Je to přitom skvělá ukázka problematiky fake news a nenávistné propagandy na internetu – tu tvůrci tvoří podobně jako Kazma nejlépe na základě šokujících bulvárních zpráv, které se nejlépe šíří. Namísto promyšlené akce s herci jim mnohdy stačí jen Photoshop nebo jen dobře výbušný text, a nenávist pak necílí proti sobě jako Kazma, ale proti názorům politických oponentů. A nezůstává jen u jednotlivých zpráv, vznikají takto celé rádobyzpravodajské weby.

Existovat volby do pomyslného „celebritního parlamentu“, před rokem by měl Kazma slušné preference. Po jeho nachytávce by klesly ke dnu, ale teď už by měl opět šanci na post předsedy. Vězte, že podobně smýšlí tvůrci marketingových kampaní i o skutečných volbách a neváhají sáhnout i po dobře cílených fake news. Na ovlivnění názoru jsou totiž mnohem účinnější než billboardy.

Fake News: Silná internetová zbraň, proti které se těžko brání

Fake news existují a fungují, pozor na ně

Právě z těchto důvodů vznikají snahy zákonodárců o kontrolu fake news. Facebook, Twitter nebo i Google se svým vyhledávačem jsou tlačeni k tomu, aby fake news odhalovali a upozorňovali na ně. Je to ale velmi obtížný úkol, účelně manipulativní zprávy lze totiž mnohdy jen těžko na první pohled odhalit. A případná regulace je také na tenké hranici mezi cenzurou a svobodou slova.

Zatím proto vznikají jen opatrná řešení – Google u odkazů na podezřelé zprávy zobrazuje jejich důvěryhodnost podle hodnocení nezávislých služeb pro ověřování faktů (zatím jen v USA), Facebook zas k podezřelým postům automaticky přiřadí články na podobné téma z jiných zdrojů, aby si čtenář mohl udělat ucelený obrázek. A podobných nástrojů bude přibývat. Jen těžko říct, jestli odhalí další Kazmův kousek.

Jak bojovat proti fake news:

Diskuze (49) Další článek: Plachetnice Sailbuoy úspěšně překonala Atlantský oceán. Nikdo ji neřídil

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,