Facebooku končí doba rychlého růstu, poprvé v historii ztrácí uživatele

Facebook měl za poslední tří měsíce příjem 12,78 miliardy dolarů, což je meziročně o 48 % více, protože ve stejném období v roce 2016 to bylo jen 8,63 miliardy dolarů. Čistý zisk se v posledním čtvrtletí dostal na 4,27 miliardy dolarů, zatímco před rokem to bylo 3,57 miliardy dolarů. Z finančního pohledu vypadá vše optimisticky, ale důležitá je oblast samotných uživatelů, ze kterých Facebook získává většinou peněz díky reklamě. A s počtem uživatelů už to tak optimistické není.

I když se celkový počet uživatelů Facebooku napříč celou planetou stále zvyšuje, ve zmíněném čtvrtletí to bylo o 14 % na 2,13 miliardy uživatelů (MAU – měsíčně aktivní uživatelé), v případě denně aktivních uživatelů (DAU) se jedná o nejmenší nárůst v historii – 32 milionů uživatelů na současných 1,4 miliardy.

Pro investory je ale mnohem odstrašující údaj o tom, že v rámci společného trhu USA a Kanady došlo poprvé v historii Facebooku k poklesu denně aktivních uživatelů, kterých bylo jen 184 milionů. V předešlém třetím čtvrtletí to bylo přitom 185 milionů denně aktivních uživatelů.

Sám Mark Zuckerberg se snažil problém obhájit tím, že to je plánovaný cíl Facebooku, který s novou verzi news feedu přišel o přibližně 50 milionů hodin denně (přibližně 5% propad), které uživatelé nyní netráví na Facebooku.

Facebook se podle jeho slov zaměřuje na vyšší kvalitu, snaží se potlačit virální příspěvky a obecně tak zlepšit sociální aspekt své sítě, která zasahuje celý svět. V poslední době totiž čelí Facebook obrovské kritice, jak z pohledu šíření fake news, tak i propagace nenávisti, ovlivňování voleb a tvorbě závislosti a depresí.

Ztráta množství zobrazení sice na první pohled může vypadat hrozivě, ale Facebook to může ve výsledku regulovat vyšší cenou za jedno zobrazení, takže si zajistí stejné či lepší příjmy jako doposud. A společnosti rozhodně od Facebooku a jeho reklamní platformy v brzké době jen tak neutečou – stále se jedná o platformu, kde lze nejlépe cílit na konkrétní uživatele.

Facebook je ale kritizován i za omezování dosahu příspěvku v rámci vybudovaného marketingového kanálu – typicky stránky. Majitelé stránek tak i přes dlouhodobé budování komunity musí platit stále více, aby se nový příspěvek dostal ke všem odběratelům. Kromě jiného za to může i zmíněný nový algoritmus zdi, kdy se více zobrazují příspěvky rodiny, přátel a lokálních komunit než samotných stránek.

Diskuze (9) Další článek: Pozor, špatný spánek může být příznakem nástupu Alzheimerovy choroby

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,