Facebook | Sociální sítě | GPS

Facebook využívá údaje o poloze k cílení reklamy a nelze to vypnout

  • Facebook používá k cílení reklamy údaje o poloze uživatele
  • Háček je v tom, že tuto funkci nelze vypnout
  • Sociální síť má několik způsobů, jak pozici zjistit

Facebook využívá k cílení reklamy celou řadu podkladů, počínaje vašimi zájmy a konče údaji o místě, kde se nacházíte. Co se ale stane, když vypnete všechny funkce sledování polohy a odeberete z Facebooku všechny geolokační údaje? Překvapivě vůbec nic. Informuje o tom SlashGear s konstatováním, že „Pokud jste si mysleli, že Facebook nemůže klesnout na nižší úroveň, nový objev přidá další hřebíček do rakve.“

Hlavní kritika padá na skutečnost, že Facebook neposkytuje (a pravděpodobně ani nemá v úmyslu poskytnout) způsob, jakým mu uživatelé mohou zakázat zobrazování reklam, souvisejících s polohou. Tedy konkrétně nelze zamezit tomu, aby sociální síť polohu za účelem cílení nějakým způsobem zjišťovala.

Jak může Facebook zjistit vaši polohu?

Existuje několik způsobů, kterými Facebook může lokalizovat své uživatele. Z pohledu reklamy jde o jednu z nejcennějších informací. Je zřejmé, že úspěšnost reklamy na podnik ve vedlejší ulici bude několikanásobně vyšší než v případě, kdy by se nacházel na druhém konci světa.

Jak může sociální síť zjistit vaší pozici? Primárně z profilu, kam uživatelé dobrovolně zadávají, z jakého města pocházejí, kde bydlí a pracují. Dále pomocí GPS mobilního zařízení, případně může použít údaje o poloze vytažené z meta dat nahraných snímků. Cest je ještě více – zmínit můžeme například (dobrovolné) přihlašování uživatelů k různým místům, firmám a podnikům.

Zatím to vypadá, že zpřístupnění těchto údajů je zcela v kompetenci uživatele, který může vypnout GPS, neukládat do fotek informace o místě pořízení, vymazat z profilu údaje o místě pobytu a nepoužívat označování navštívených míst.

Jenže ono to nejde zakázat!

Pravda je ale jiná: dle SlashGearu existuje skryté nastavení, ke kterému se uživatel nedostane a nemůže ho tedy ani deaktivovat. Své tvrzení opírá o poznatky Aleksandry Korolovy, profesorky počítačových věd na Univerzitě Jižní Kalifornie.

Korolova si všimla, že jí sociální síť zobrazuje reklamy týkající se míst, kde žila, pracovala, případně je navštívila. Dělo se tak přesto, že učinila všechna opatření uvedená výše. Došla k závěru, že Facebook sleduje polohu uživatelů, když se připojují k internetu, přes IP adresy a informace o okolních Wi-Fi a Bluetooth vysílačích.

V rámci objektivity ale musíme podotknout, že v informacích o reklamách na Facebooku je výslovně uvedeno: „Data o poloze používáme k tomu, abychom vám zobrazovali reklamy od inzerentů, kteří se snaží oslovit lidi v určitém místě nebo jeho okolí. Tyto informace získáváme například z těchto zdrojů: kde se připojujete k internetu, kde používáte svůj telefon a vaše poloha z profilu na Facebooku a Instagramu.“

Facebook se tedy tímto počínáním očividně netají. Ti, kdož si na sociální síti zaplatili za „zviditelnění“ nějakého příspěvku, mohou potvrdit, že součástí nabídky je i cílení na uživatele, kteří se nacházejí či nacházeli v konkrétní lokalitě.

Skutečnost je tedy taková, že pokud se připojíte k internetu a přihlásíte na Facebook, bude sociální síť vždy vědět, kde se nacházíte. A bude podle toho cílit inzerci. Uživatel přitom nemá a nejspíš ani nedostane žádný způsob, jak tomuto počínání zamezit.

Diskuze (29) Další článek: OneDrive se převleče do nového vzhledu. Přinese pastelové barvičky a nové ikony

Témata článku: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,