Zrovna dnes jsem dočetl knihu Nebezpečná mělčina: Jak internet mění náš mozek.432 citací, podloženo vědeckými výzkumy i autorem na sobě samém, finalista na Pulitzerovu cenu. Kniha o něčem podobném také hovoří.Tohle ale není o "kvalitních" a "nekvalitních" komentářích, ale je to o tom co se lidem líbí a co nelíbí, s čím souhlasí a s čím nesouhlasí.Což je dost podstatný rozdíl. Například i skvěle zpracovaná a oprávněná kritika tak dostane mnoho mínusů, protože se uživatelům logicky "nebude líbit", ale to nic neříká o její kvalitě.Povede to také k tomu, že bude existovat jen pár "správných" názorů a ty se budou šířit, ale jakýkoliv alternativní názor nebo pohled na věc nebude vidět.Uživatelé tak budou ještě víc zavírání v informačních bublinách, kde budou jejich domněnky posilovány a jakýkoliv jiný názor odfiltrován.Facebook to dělá právě proto, aby lidem ukazoval jen to, co se jim líbí a naopak dal možnost ukázat, co se jim nelíbí a toho je vždy hodně. Tím se prodlouží čas on-line, čímž se zvýší imprese reklamy a prokliky, čímž se zvýší zisk Facebooku.Facebook chce prioritně vydělávat. Ano, sice uživatele i informuje a zprostředkuje mu nějaký obsah, ale prioritně jen takový, který mu vydělá další peníze. Jestli uživatel dostane objektivní a konstruktivní informace, to už je vedlejší - je důležité, aby dostal takové, které "se mu líbí", déle zůstal a klikal.Co uživatel může dělat? Jednoduše nečerpat všechny informace jen ze sociálních sítí a vyhledávačů a hlavně NEPŘESTÁVAT číst také knihy.
Protože knihy učí mozek udržovat složité a komplexní myšlenky, podporují dlouhodobou paměť a schopnost vymýšlet složitá řešení.Lidé, kteří zcela přestali číst knihy a fungovali jenom na Googlu, sociálních sítích a on-line, tak postupně ztráceli schopnost koncentrace a uchovávání složitějších myšlenek - což autor a odborník pozoroval sám na sobě a inspirovalo jej to k napsání knihy.