Facebook Marketplace likviduje Bazoš a jiné bazary. V EU za to dostal pokutu 800 milionů eur

Facebook Marketplace likviduje Bazoš a jiné bazary. V EU za to dostal pokutu 800 milionů eur

Evropská komise ukončila tři roky trvající vyšetřování Mety konstatováním, že Facebook Marketplace zneužívá postavení na trhu s bazarovým prodejem zboží. A firma za to musí zaplatit 797,72 milionů eur.

Hrozila přitom mnohem větší, Komise za podobné postihy může požadovat až 10 % celoročních globálních tržeb, což by znamenalo až 12,8 miliardy eur. I tak je to jedna z nejvyšších antimonopolních pokut v EU a pro Metu zároveň druhá nejvyšší. Loni v květnu musela zaplatit 1,2 miliardy eur kvůli porušení GDPR.

Evropské komisi konkrétně vadí, že Facebook spojil inzertní službu Marketplace se sociální sítí. Ta je v Evropě nejpoužívanější, takže pokud v ní Facebook začne nabízet a upřednostňovat vlastní služby na úkor konkurence, úředníkům se rozsvítí varovná kontrolka. Ze stejného důvodu dostal dvě tučné pokuty i Google.

Ve druhém bodu pak EK tvrdí, že Meta uplatňuje nespravedlivé obchodní podmínky pro další bazarové a obchodní služby, které si platí za reklamu na Facebooku a Instagramu. Navíc Meta může jejich data změnit ve svůj prospěch a posílit tím konkurenční Marketplace.

Meta krátce po vynesení verdiktu reagovala zprávou, že se proti rozhodnutí odvolá. Zároveň vyvrací některé tvrzení Komise.

  • Marketplace je prý volitelnou součástí Facebooku. Uživatelé tuto síť nemusí používat, ale mohou.
  • Meta prý nevyužívá reklamní data konkurentů pro posílení služby Marketplace.
  • Evropská komise nezveřejnila žádný důkaz, že by Marketplace likvidoval konkurenci. Naopak se na mnoha trzích daří jiným platformám a jsou tam silnější. Jako příklad dává eBay, Vinted, Leboncoin (Francii), Marktplaats (Nizozemsko), Subito (Itálie), Blocket (Švédsko) a Finn.no (Norsko).

Skutečným problémem je, že tento případ zcela narušuje pravidla hospodářské soutěže. Právní předpisy EU mají chránit proces hospodářské soutěže a spotřebitele, nikoli chránit zavedené obchodní pozice zavedených poskytovatelů tváří v tvář inovacím. Ironií je, že ve jménu hospodářské soutěže toto rozhodnutí dělá právě za obrovské peníze spotřebitelů,“ říká Meta.

Určitě si přečtěte

Články odjinud