Už začátkem roku se objevily informace, že Facebook chystá vlastní kryptoměnu, kterou nasadí napříč svými aplikacemi. Tento směr je poměrně očekávaný, protože konkurence už se v platebních systémech značně angažuje a vzhledem k velikosti Facebooku by to byla promarněná šance, která se nemusí opakovat.
Facebook má v současnosti jedinečnou šanci na to, postavit konkurenci všem platebním systémům a to díky pokročilému technologickému zázemí, nové technologii blockchainu a také díky obrovským množství uživatelů, kteří používají jeho produkty a služby.
Úspěch v Číně a dalších zemích
Velká proměna ve světě digitálních plateb probíhá už poměrně dlouhou dobu, ale stále nebyla příliš viditelná. PayPal, u jehož zrodu stál i samotný Elon Musk, už existuje od roku 1998, ale nedostal se příliš daleko, protože ho používá jen 277 milionů uživatelů.
Oproti tomu čínská verze v podobě Alipay založená v roce 2004, už se pyšní bází s 870 miliony uživatelů a lze říci, že v Číně je naprostým standardem pro platby. V Číně takřka všichni používají mobilní telefony a Alipay nebo WeChat Pay (podobné počty uživatelů) pro placení všeho možné a stejně tak i jako terminály, kdy si každý sebemenší obchodník může začít na ulici prodávat své zboží či služby a stačí mu k tomu mobilní telefon.
Nástup blockchainové technologie a bitcoinu v roce 2009 zcela rozvrátil to, jak přemýšlíme o formě, jak ukládáme a přenášíme finanční prostředky. Už nemusí jít o společnost či startup, ale o decentralizovanou nikým neřízenou „nehacknutelnou“ síť.
Zatímco bitcoin je decentralizovaný veřejný blockchain s danými pravidly, Facebook chystá kryptoměnu, která se bude řídit jeho pravidly a půjde tak o soukromý blockchain, který poslouží jako důležitý bezpečnostní základ, díky kterému lze snadno a rychle vytvořit efektivní digitální platební systém i úložiště peněžních prostředků.
GlobalCoin a rok 2020
Dle informací BBC Facebook nazývá vlastní kryptoměnu interně jako „GlobalCoin“ a její spuštění v nejméně desítce zemí po celém světě chystá v prvním čtvrtletí roku 2020. Samotné testování kryptoměny by už mělo začít ke konci tohoto roku.
Facebook ale zatím neprozradil žádné bližší detaily, což by se mělo změnit přibližně v polovině tohoto roku, možná i na speciální konferenci. Lze tak předpokládat několik scénářů, kterými se Facebook vydá, aby dosáhl úspěchu v sílící konkurenci.
Rozhodně nelze čekat, že půjde o klasickou kryptoměnu, která bude mít proměnný kurz jako bitcoin a další. GlobalCoin od Facebooku by totiž měl mít hodnotu pevně svázanou s dolarem či jinou měnou, podobně jako je to například u Tetheru (USDT) a podobných kryptoměn.
Jak už jsme zmínili, pro Facebook je důležitá technologie blockchainu, nikoli otevřenost a neovlivnitelnost jako u bitcoinu a dalších kryptoměn.
Propojení s bankami i e-shopy
Facebook už začal spolupracovat s několika firmami se specializací na peněžní převody jako je Western Union a dalšími, které jsou pro něj důležitým partnery. Umožní totiž to, aby si uživatelé mohli do své virtuální peněženky na Facebooku uložit peníze klasickou bankovní cestou a zase si je v případě potřeby vybrat. Cílem ale pochopitelně je, aby všichni měli pouze GlobalCoin a nepotřebovali měnit zpátky na dolar, euro či jinou národní měnu.
Facebooku by k tomu měla pomoci integraci s e-shopy, které budou podporovat jeho platební bránu. Uživatelé Facebooku kteří budou mít peníze v GlobalCoinu, tak budou moci pomocí něho snadno a jednoduše platit za zboží a služby.
Facebook má s integrací do webových stránek a e-shopů bohaté zkušenosti a pokročilé technologické zázemí, bude tak otázka, jak rychle se budou chtít e-shopy napojovat.
Je ale nutné připomenout, že oproti jiným startupům má Facebooku zásadní výhodu - jedná se o největší sociální síť na světě, na které jsou zkrátka „všichni“. A když se k tomu přičtou i čísla z Instagramu, Messengeru nebo WhatsAppu, jde o více než 2,7 miliardy lidí, kteří alespoň jednou za měsíc použijí zmíněné služby a produkty Facebooku.
Když to porovnáme například s kryptoměnami, ty v současné době v nějaké formě používá kolem 30 milionů lidí. A to je opravdu velký rozdíl.
Boj o digitální platební budoucnost
Facebook není jediný, kdo nastupuje na rychle jedoucí vlak, který přináší velké technologické i ekonomické změny v oblasti digitálních plateb a uložení peněz.
Vlastní platební systém už má Google (Pay), Amazon (Pay) a Apple kromě platebního systému Pay spustil dokonce i vlastní kreditní kartu Apple Card navázanou na reálnou banku a s mnoha výhodami.
Je jasné, že přichází doma útlumu pro klasické banky a technologické firmy se pouští do další oblasti, které se nevyhna velká revoluce a masivní inovace globálního charakteru.
Obrovská uživatelská základna Facebooku je nebezpečím pro veškeré konkurenty, včetně bitcoinu a dalších kryptoměn. Na druhou stranu s tím Facebooku přichází v době, která je asi nejhorší v jeho historii. Důvěra lidí ve Facebook je na nejnižší úrovni právě kvůli problémů s ochranou soukromí, respektive uživatelských dat.
A na co jsou lidé velmi hákliví jsou právě jejich peníze. Bude tak zajímavé sledovat, jak k tomu budou uživatelé Facebooku přistupovat a zda kvůli zmíněným aférám nebudou ke GlobalCoinu spíš skeptičtí a nedůvěřiví. Vzhledem k jejich počtu na platformě se ale určitě najdou minimálně desítky či stovky milionů uživatelů, kteří GlobalCoin začnou velmi rychle používat, posílat si ho mezi známými, kamarády a platit s ním ve velkých e-shopech.
Byl by to pro Facebook skvělý start a pokud dobře podchytí marketing a udělá z toho „cool“ věc, má z poloviny vyhráno a jeho tržní podíl může být do budoucna neporazitelný,